Avatar billede 9in Nybegynder
21. december 2001 - 14:57 Der er 21 kommentarer

Harddisk problemer under windows

Jeg bruger Windows 98 2nd version som styresystem og vil IKKE skifte.

Jeg har følgende harddisk installer på min computer:
C:  5 GB
D:  80 GB
E:  25 GB
F: 120 GB

Nu er der det at jeg lige har fået F drevet og jeg begyndte at kopiere ting ned på det - og da den var fyldt op med 40 GB kunne jeg ikke fylde mere på selvom at der var ca. 80 GB ledigt. Jeg kunne slette, men ikke omdøbe filer eller overføre nye filer til drevet F.

Jeg har scannede computeren med et updated virus program og der er ingen virus.
Jeg har scannede drevet for fejl og der er ingen fejl.
Driveren til harddisken er helt ok.
Mit Windows 98 er updated.
I dos er der ingen problemer med at kopiere ting over til drevet.
Og min bios er updateret og der er ingen problemer der.
Hvis jeg fjerener drevcontrollere og harddiskene køre i ms-dos mode er der heller ingen problemer.

Det foræller mig at der er ingen prolemer fra dos eller biosen side - hvilket medføre at det må være windows 98 der har et problem med at håndtere harddisken.

Jeg prøvede så at kopiere fra c til d og omvendt og gjorde det samme med e drevet - dette fungerede helt cool. Så problemet må være at vwindows har et problem med at kopiere det sidste til drev F (de sidste 80 GB).
Altså at windows ikke har problemer med C, D, E og de første 40 GB af F. Tilsammen giver det 150GB og det kan derfor tænkes at Windows 98 ikke kan se de resterende 80GB idet den kun kan håndtere de første 150 GB.

Hvordan løser jeg dette problem uden at skifte styresystem eller at slå nogen af harddiskene fra???
Avatar billede noerrevang Nybegynder
21. december 2001 - 15:08 #1
Du går ind og partitioner dit drev. Brug PQ-magic eller tilsvarende værktøj. Windows 98 kan nemlig ikke se så stor en hardisk. 3 -4 partitioner skulle være nok. Så får du dig et g, h og i drev.
Avatar billede brixz Nybegynder
21. december 2001 - 15:08 #2
det kan være en fejl i windows prøv eventuelt at skift dit drev bogstav \"F\" til et andet?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2001 - 15:10 #3
Hvis du går i dos og skriver fdisk, hvor er din f-partition så? Da jeg installerede en 80Gig, kunne fdisk i win98 max. lave en partition på 65Gb. Resten af disken måtte jeg lave som en anden partition.

Jeg tror derfor, at eneste måde at løse dit problem er at partitionere disken på 120GB i 2 partitioner.
Avatar billede 9in Nybegynder
21. december 2001 - 15:11 #4
hmm:
NOERRAVANG - Hvis det skulle være p.ga er det så ikke mærkeligt at den godt kan håndtere min 80GB helt ok (den har været helt fuld uden problemer) - men ikke kan hådtere F efter 40 GB
Avatar billede 9in Nybegynder
21. december 2001 - 15:12 #5
UFC - Jeg havde ingen problemer med det på 80 GB eller 120 GB
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2001 - 15:15 #6
Hvordan fdiskede du din 80GB så windows kan se hele disken. Min 98SE accepterede det hvis jeg valgte 100%, men partitionen var kun på 13BG.
Avatar billede noerrevang Nybegynder
21. december 2001 - 15:25 #7
Jeg har også haft problemer md store harddiske ligesom ufc. Men hvis det ikke er det, så kunne det være at en bios opgradering kan løse problemet. 120 gb hardisk er jo relativt nyt.
Avatar billede 9in Nybegynder
21. december 2001 - 15:31 #8
min bios er opgraderet :(
Avatar billede 9in Nybegynder
21. december 2001 - 15:31 #9
deJeg fdiskede den bar ved at skrive max størelse på henholdsvis 80 og 120 GB
Avatar billede fpnovell Nybegynder
21. december 2001 - 17:17 #10
Er det SCSI- eller EIDE diske du har ?? Det ville være rart at vide !!
Skal man forstå det som, at du har 4 harddiske i din maskine ?

Hvis du har problemer med at adressere de sidste 80 GB af en disk på 120 GB, hvorfor så ikke prøve at installere Win98 på denne store disk(dvs. sætte den \"forrest\" i disk-hierakiet) og sætte din næststørste disk ind umiddelbart efter og til sidst de sidste mindre diske, hvadenten det er SCSI- eller EIDE-type.

På den måde kan du simpelt afprøve om Win98 stadig ikke kan adressere en harddisk på 120 GB på DIN maskine.

Du kunne også i første omgang prøve at se, hvad der sker, hvis du kun bruger 120 GB-disken........ eller begge de to store diske og dropper de mindre.

Jumpersettings kan også sagtens være galt.
Avatar billede 9in Nybegynder
21. december 2001 - 21:04 #11
Det er en IDE harddisk
Jeg har 3 harddiske i min maskine (C, E) er en pation af den samme harddisk

Jumpererne er sat rigtigt
Avatar billede fpnovell Nybegynder
21. december 2001 - 21:34 #12
Selvom man ofte siger IDE er det i virkeligheden EIDE for alle diske over 528 MB !!

Har du prøvet mit forslag med at sætte den største disk forrest  ?
DVS. som \"primær master\".

Det kunne være en nem løsning - uden at skifte styresystem eller fjerne nogle af diskene, som du jo spørger om.
Det er ikke så svært at installere Win98 på din store disk (der er vist plads nok!!) - kobl de andre fra imedens og sæt dem til bagefter igen.
Avatar billede vaase Nybegynder
22. december 2001 - 02:31 #13
Prøv at undersøge om der evt. er noget på bundkort firmaets hjemmeside, som du skal update.
Avatar billede hardon Nybegynder
23. december 2001 - 10:40 #14
http://www.powerquest.com/partitionmagic/

er programmet der løser dine kvaler
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
25. december 2001 - 21:26 #15
Din harddisk må IKKE hedde F. F-drevet bruges til partioner.
Ændrer din harddisk\'s navn til H. Så skulle problemet være løst! :)
Avatar billede vaase Nybegynder
26. december 2001 - 13:37 #16
Hvis det ikke må hedde F-drev hvordan kan det så være at HD virker bare ikke hele disken, desuden har jeg da set adskillige pc\'ere hvor F-drevet var et netværksdrev og ikke en partitionDe eneste drev navne jeg har hørt om som på forhånd er optaget er A-B-C
Avatar billede mrrius Nybegynder
16. januar 2002 - 00:42 #17
med de nye store hardiske , så kan man ikke overlade automatisk format af hardiske under windows installation , da du derved vil stå og mangle en masse af gb.

windows har et problem med store harddiske , men det er først ved ca 120gb (fat 32)

din hardisk må ikke hedde f hvis den er på netværk!!!

jeg tror ikke det er din bios som er problemet , for du kan jo bruge din 80 gb hd , og bios problemet kom omkring 30gb

desvære, så bremser din 5gb, din 80 gb meget i hastighed.
du burde tage din hurtige 80 /120 gb til at boote på .
du vil kunne boote hurtigere , samt din swapfil som windows bruger heletiden også vil blive hurtigere)

godt at høre et fornuftig menneske som har indset at win98 se er den bedste windows til spil.
eneste minus er at den ikke kan cache mere end 128 mb (du kan sagtens fylde mere i den den , alt over 128 mb , bliver bare langsommere ram), så hvis man kan finde et program som kan bryde den grense , så skulle der slet ikke være nogen grund til at skifte overhovedet.
Avatar billede vaase Nybegynder
16. januar 2002 - 11:10 #18
Jeg savner stadig en forklaring hvorfor den ikke må hede F, jeg havde en hd som hed f da jeg kørte win2000 i et netværk af 3 pc\'er, kører nu XP
Avatar billede mrrius Nybegynder
16. januar 2002 - 13:38 #19
det er fordi netværk vil få tildeldt drev f
så får du et problem med 2 drev der hedder det samme . bare kald den for f hvis du absolut vil , men kald den hellere for noget andet end f:
Avatar billede hardon Nybegynder
03. oktober 2002 - 01:11 #20
luk lige sp makker
Avatar billede mrrius Nybegynder
06. september 2005 - 13:54 #21
ok , har du fundet en løsning