Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 19:48 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Overclockning af P3

Findes der noget software til en Coppermine processor , som gør det muligt at overclocke den??? - har en 1000 MHz og kunne godt tænke mig at får den til at køre 1.2 GHz
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 19:52 #1
(Har et Gigabyte GA-6VXC7-4X MB)
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2001 - 20:05 #2
Der findes mig bekendt ikke noget software der kan klare det. Du må have fat i manualen til dit bundkort, og finde ud af hvordan du hæver FSB, hvis man overhovedet kan på det bundkort. Det er enten nogle jumpere  på bundkortet der skal flyttes eller i BIOS der skal pilles.
Avatar billede hamstro Nybegynder
17. december 2001 - 20:07 #3
Man kan, så vidt jeg ved, kun overclocke en CuMine ved at ændre FSB\'ens frekvens, da FSB/CPU multiplieren er låst fra fabrikkens side. Jeg kender ikke Gigabytes motherboards godt nok til at vide om det er noget der kan lade sig gøre fra BIOS setup eller om det er noget der skal ændres ved DIP-switches eller jumpere på selve motherboardet. I tilfælde af at du vil overclocke er det nyttigt for os at vide om dine RAM er PC133 eller PC100, om de kører 133 eller 100 Mhz allerede og om der er nogle FSB/RAM multiplier indstillinger i din BIOS setup. Dette vil have stor indflydelse på om du kan overclocke eller ej.
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 20:17 #4
hmm... det ser ikke ud som til at man kan sætte multipie op i bios, jeg kører 133MHz
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 20:19 #5
sorry, multiplie. Den er vel nu på 7,5
Avatar billede groggy Nybegynder
17. december 2001 - 20:20 #6
Du kan overhovedet ikke ændre multiplyeren da processoren er låst.

Derimod kan du FSB. Prøv at sætte den et lille nøk op af gangen. Og test for hvert nøk. Du kan samtidig kombinere med hævelse af vcoren.
Avatar billede groggy Nybegynder
17. december 2001 - 20:22 #7
Eftersom din multiplyer er på 7,5 nu vil det nok være svært at nå 1200 mhz, da din FSB så skal op på 160. Og det er langt fra alt maskinel der kan klare det. Men prøv dig frem og se hvor langt den når op før computeren bliver ustabil.
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 20:23 #8
hvordan sætter jeg ramdakken op????
Avatar billede hamstro Nybegynder
17. december 2001 - 20:24 #9
Nu har jeg lige kigget manualen til dit motherboard igennem og kan se at det er DIP-switches der indstilles med. Der er en blok DIPs til mulitplieren - den skal du bare lade være, og så er der en blok til FSB\'en - det er den du skal ændre på. Igen vil det hjælpe meget hvis du kan finde ud af om din FSB i forvejen er 100 eller 133 og om dine RAM er PC100 eller PC133.
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 20:26 #10
de er stadig pc133 *s*
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 20:28 #11
hvad side står der om DIP-switches i bundkortsmanualen???
Avatar billede hamstro Nybegynder
17. december 2001 - 20:29 #12
Den højeste FSB du kan indstille dit motherboard til er så vidt jeg kan se 150 MHz. Lige under den er 140 MHz og under den 133 som du kører i forvejen. Hvis - og det er et stort hvis - du kan få den op at køre 150 FSB kan CPU\'en komme op på 1125 Mhz, og ikke mere. Det er efter min mening usandsynligt at det virker, da kommunikationshastigheden med alle andre komponenter i computeren også bliver højere - men man kan altid prøve.
Avatar billede hamstro Nybegynder
17. december 2001 - 20:30 #13
Mht. DIP-switches: side 7 og fremefter.
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 20:31 #14
ah... ja
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 20:38 #15
ah.... I get it :o)
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 20:40 #16
Så kan den jo teoretisk set komme op på 1575 ik\' ?
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 20:40 #17
MHz
Avatar billede hamstro Nybegynder
17. december 2001 - 21:21 #18
Hvordan det? Jeg kan da kun se FSB op til 150 - husk du kan ikke indstille på multiplieren.
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 21:23 #19
Du åbnede mine øjne hamstro så du får point\'ne hvis du gi\'r mig et svar :o)
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 21:24 #20
joda SW2
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 21:27 #21
ka\' du ikke se det???
Avatar billede hamstro Nybegynder
17. december 2001 - 21:28 #22
Ja, men computeren vil nægte at starte op hvis du ændrer på multiplieren. Den er låst i selve CPU\'en, og dette kan for Intel CPU\'er ikke omgås på nogen måde. Låsen er integreret i selve kernen i modsætning til AMD\'s socket A processorer hvor man kan låse op ved at lave en forbindelse mellem to punkter på det print som kernen sidder på. Så desværre må du nøjes med at overclocke FSB\'en og det kan, som jeg har nævnt, blive svært. Men for guds skyld: Prøv det endelig, det værste der kan ske er at maskinen ikke vil starte op og du skal sætte indstillingerne tilbage til det de stod på før.
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 21:30 #23
hehe, okey :o)
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 21:58 #24
kommer du med et svar ???
Avatar billede hamstro Nybegynder
17. december 2001 - 22:04 #25
Her er svaret - undskyld...
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 22:11 #26
hvis det lykkes mig at få den 2-300 MHz op skal jeg så ikke ha en ny køler???
Avatar billede hamstro Nybegynder
17. december 2001 - 22:14 #27
Sandsynligvis - den kan jo udvikle en pæn varme sådan en ka\'l. Men du kan jo altid prøve først uden en ny køler. Computeren skal nok gå ned før den brænder sammen hvis den bliver for varm.
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 22:16 #28
hehe, ja det var også det jeg tænkte :o) Tak for hjælpen !
Avatar billede hamstro Nybegynder
17. december 2001 - 22:17 #29
Det kan også blive nødvendigt med ekstra kabinetkøling. Så begynder det først rigtigt at blive sjovt. Man kan få enormt meget tid til at gå med sine overclocking-løsninger.
Avatar billede hamstro Nybegynder
17. december 2001 - 22:18 #30
Held og lykke med at få det til at virke.
Avatar billede safri2 Nybegynder
17. december 2001 - 22:41 #31
takker :o)
Avatar billede safri2 Nybegynder
18. december 2001 - 19:08 #32
Jeg kunne få den op på 1125 MHz ved at sætte fsb\'en på 150 MHz. Det hjalp ikke at ændre på mutliplier :o)
Avatar billede hamstro Nybegynder
18. december 2001 - 21:47 #33
Nåh, men 125 ekstra er jo også noget. Og de 17 ekstra på FSB\'en vil gøre en del forskel. Hvad med stabiliteten og temperaturen? Har du lagt mærke til om CPU\'en er blevet varmere?