Avatar billede bayzer Nybegynder
15. december 2001 - 11:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ny processor

Jeg har et ASUS P3B-F bundkort med en PIII 600 mhz processor. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad den hurtigste PIII-processor som kan køre på det bundkort er for en. Er jeg helt ude i hampen, hvis jeg har en forestilling om 1Ghz ?? Der står på pakken at den understøtter alle PII/PIII processorer, men det er fabrikeret før der kom Ghz-processorer på markedet.
Den hurtigste PIII processor der var på markedet dengang var en PIII @ 800 mhz, men jeg kan jo overclocke min cpu til 694 mhz bare via bios´en, så det vil ikke være penge værd at smide penge ud på en 800 mhz. Mit spørgsmål er i korte træk :
Kan jeg køre PIII processorer der er hurtigere end 800 mhz på mit P3B-F bundkort ?
Og hvad er den hurtigste jeg kan køre ?
Avatar billede zhark Nybegynder
15. december 2001 - 12:55 #1
Ja jeg mener ikke det er realistisk!
http://www.asuscom.de/de/produkte/P6/p3b-f.html
Avatar billede kludedukken Nybegynder
15. december 2001 - 12:55 #2
Ifølge nedenstående link kan du med nyeste BIOS benytte en CPU på 850 mhz. http://www.asus.com.tw/download/mbdriver/slot1-440bx.htm
Avatar billede skovenborg Nybegynder
15. december 2001 - 13:03 #3
Jeg tror det er højst usandsyneligt at du kan få noget ud af at købe en 800 mhz P3, når du allivel kan overclocke den til næsten 700 mhz. Jeg synes det ville være mere oplagt at udskifte bundkort og processor hvis du absolut vil opgradere. Men jeg vil nok vente lidt med at opgradere til du kan opgradere computeren fuldstændig... der er ikke meget ide i at opgradere udelukkende processoren når alle andre kompenter bliver en flaskehals for den.
Avatar billede zhark Nybegynder
15. december 2001 - 13:06 #4
Jeg nåede ikke så langt, som kludedukken - men jeg ved udmærket at bios update m.v. ofte giver mere end der står (i mange manualer).
F. eks. var min tidligere PC iflg. MANUALEN til max. 300Mhz, jeg købte den med 350Mhz!Og senere kunne mobo klare 550Mhz, så man må jo undersøge den slags grundig.
Avatar billede hamstro Nybegynder
15. december 2001 - 13:13 #5
Du har nok ret i at du ikke vil kunne opgradere særlig meget. Jeg kan ikke umiddelbart finde info på ASUS\' hjemmeside - det tætteste jeg kan komme er at der står noget om at den seneste BIOS-update gør at en 850 Mhz CPU vil kunne køre på motherboardet. Det kan ikke siges at det er en stor forbedring over dine nuværende 600 Mhz.
Hvis du virkelig føler at du har brug for mere hastighed vil jeg i stedet råde dig til at købe et nyt motherboard og en ny processor. Da pris/ydelses-forholdet er klart bedst for AMD processorer vil jeg råde dig til at købe et socket A motherboard og en Athlon T-bird eller en Athlon XP - afhængig af hvor meget du vil bruge på opgraderingen.
Avatar billede guiron Nybegynder
15. december 2001 - 13:15 #6
Jeg kører med en 800 mhz på det samme bundkort som reserve maskine. Men har haft denne cpu oppe og køre lidt over 1000 mhz på det bundkort. Den var ikke synderligt glad for det; men det kørte da.

Jeg vil så give skovenborg ret i at du nok skal opgradere både bundkort og cpu på en gang; da det er noget gammelt værk der sidder på maskinen. Den kører jo kun 2x AGP og 100mhz på bussen.

/Guiron
Avatar billede zhark Nybegynder
15. december 2001 - 13:33 #7
Efter ens økonomi eller om man evt. vil beholde den som nr.2 PC ?
Ellers vil jeg altid anbefale man hurtig går igang med at finde/planlægge - \"den lille ny\". Der er stadig mange der synes 6-800Mhz er MEGA.
Så ENDNU repræsenterer den jo en værdi til en fornuftig start på evt. selv at bygge en ny.
Avatar billede bayzer Nybegynder
17. december 2001 - 10:06 #8
Hele problemet består i at jeg er en fattig studerende, som ikke lige har råd til en helt ny com. Nyt bundkort har jeg ikke råd til, så jeg vil kun investere i en ny processor. Derfor var mit spørgsmål bare hvor stor en processor der kunne sidde på mit nuværende bundkort. Hvis det er en PIII 800 så er det sådan en jeg skal ud og have fat i. Den vil under alle omstændigheder give større hastighed end den jeg kører nu. Den kan vel også overclockes......
Avatar billede bayzer Nybegynder
16. januar 2002 - 12:20 #9
Tak for hjælpen. Svar accepteret