Avatar billede debugger Nybegynder
10. december 2001 - 16:57 Der er 3 kommentarer

SQL: Subquery?

Jeg har en tabel med kategorier og en tabel med varer. Varene er delt ind efter de kategorier, der findes i den anden tabel. Disse to tabelle har altså en ralation til hinanden - Ikke noget fancy ved det.. altså:

tblKategori har lg. kolonner:

Kategori_ID
Kategori_Navn

tblVarer har flg kolonner:

Vare_ID
Vare_Navn
Kategoi_ID

De er så relateret på feltet \"Kategori_ID\" hvor tblVarer er afhængig af tblKategori. Håbeer det giver mening.

Problem:

Jeg vil gerne liste alle kategorier, der har varer duner sig, og altså \"springe over\" de kategorier som er \"tomme\".

Jeg tror det er en subquery der kræves, men jeg har åbenbart ikke hørt ordenlig efter i skolen, da vi havde SQL.
Avatar billede nute Nybegynder
10. december 2001 - 17:01 #1
SELECT * FROM tblVarer, tblKategori WHERE tblVarer.kategori_ID = tblKategori.kategori_ID ORDER BY tblKategori.kategori_ID ASC

/nute
Avatar billede thomasskov Nybegynder
10. december 2001 - 17:13 #2
Hvis du bruger access skulle dette virke:

SELECT tblKategori.Kategori_Navn
FROM tblKategori INNER JOIN tblVarer ON tbsKategori.Kategori_ID = tblVarer.Kategori.ID
WHERE (((tblKategori.Kategori_Navn) Is Not Null));

Mvh. Thomasskov
Avatar billede thomasskov Nybegynder
10. december 2001 - 17:14 #3
rettelse i FROM-linie:

FROM tblKategori INNER JOIN tblVarer ON tbsKategori.Kategori_ID = tblVarer.Kategori_ID