Avatar billede rasmust Nybegynder
09. december 2001 - 22:41 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Hvordan forbinder jeg min ir modtager til mit bundkort

Jeg har købt en lille 3 benet IR modtager (model SFH5110 fra Brinck Elektronik). Den skal jeg forbinde til mit Soltek 75DRV bundkort. jeg er bare lidt i tvivl om hvordan benene skal forbindes.

her er navne på benene.
1. Vcc
2. No Connection
3. Infrared Transmit Signal
4. GND
5. Infrared Transmit Signal

Lad os kalde benene på IR modtageren for
2. ----| IR |
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 22:47 #1
Ja, den skal jo have spænding, så Vcc skal den have, den skal også have Ground nr.4 og så skal Infrared Transmit være der.

Du har lidt af en konflikt efter min mening!
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 22:49 #2
Havde der været 4 ben på modtageren havde den været bøf, men her skal der kringles lidt ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 22:50 #3
Man kan heller ikke se hvad der skal til ben1 & 3 på modtageren, fik du ikke en tegning med?
Avatar billede rasmust Nybegynder
09. december 2001 - 22:50 #4
Fordi der er 2 infrared transmit signaler ?.. Ellers må jeg jo bare prøve mig frem.. men hvordan skal de forbindes til min IR modtager.
Avatar billede rasmust Nybegynder
09. december 2001 - 22:51 #5
nej men jeg kan prøve at skaffe et dataskema...
Avatar billede rasmust Nybegynder
09. december 2001 - 22:55 #6
der er et dataskema på tyske, jeg fatter bare ikke noget af det..
http://www.volny.cz/pharlap/datasheet/sfh5110.pdf
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 22:57 #7
Nå, nu har jeg ikke lige Acrobat installeret, så jeg kan ikke læse den fil nu.
Avatar billede rasmust Nybegynder
09. december 2001 - 22:58 #8
dohh.. det er også på engelsk... men benene på IR modtageren er som følgende
1. Out
2. GND
3. Vcc

nummer 2 og 3 tror jeg godt at jeg kan forbinde... så mangler der kun 1 ben.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 22:58 #9
Installerer acrobat
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 23:05 #10
ben 1 på modtager skal til enten ben 1 eller 5 på bundkortet!
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 23:06 #11
Kan du skille stikket på modtageren ad?
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 23:07 #12
Hvis du kan skal du skrive farverne ned og notere dem som de sad før, ellers går der kage i det!
Avatar billede rasmust Nybegynder
09. december 2001 - 23:08 #13
nej den er micro lille, men jeg prøver bare ad. det kan vel kun brænde sammen.. hihi :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 23:11 #14
Hvad kostede den?
Avatar billede rasmust Nybegynder
09. december 2001 - 23:15 #15
IR modtageren koster kun 25 kr.. og jeg vil prøve på mit gamle bundkort som alligevel er brændt sammen og ikke virker ordentligt..
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 23:16 #16
Nå herregud, så kan du roligt eksperimentere med den, gå du bare til den, så lærer du lidt om det.
Avatar billede microtec Nybegynder
10. december 2001 - 09:20 #17
Jeg vil nødig lyde som en lyseslukker, men det du er i gang med mener jeg ikke kan lade sig gører :O(

Stikket på dit motherboard er beregnet til irDA, som er en højhastigheds IR dataoverførsel (omkring 1MBit/Sec).
SFH5110 er en primitiv IR-modtager, der er beregnet til IR-fjernbetjeninger f.eks. fjernbetjening af et TV. Altså meget langsomme signaler.

De to ting \"passer\" ganske enkelt ikke sammen. En irDA-transiver kan du ikke købe for 25 Kr.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. december 2001 - 09:28 #18
Jeg tror bare han vil eksperimentere lidt, han tager det ikke særligt tungt om det virker ;o)
Avatar billede rasmust Nybegynder
10. december 2001 - 09:44 #19
Jeg har også købt den for at kunne modtage signaler fra fjernbejtjeninger, jeg har siddet og læst lidt i databladet, og jeg tror at der skal et par andre kompopnenter til for at få den til at virke, så hvis jeg får tid idag, (kan sidde i skolen og ikke lave noget) vil jeg prøve at finde hjælp til lige presis den IR model.. men tak for hjælpen indtil videre, jeg vender tilbage med resultater inden længe..
Avatar billede microtec Nybegynder
10. december 2001 - 09:53 #20
retaxes >> Jeps, er jeg med på. Det er også vældig fint :o)

rasmust >> Er jeg også med på. Jeg mener bare ikke det kan lade sig gøre.
Porten på motherboardet er beregnet til noget helt andet, nemlig irDA der som sagt er højhastigheds data. Du kommer med en langsom IR modtager, der ikke aflevere data i den rigtige hastighed. Tingene passer ikke sammen.
Her taler vi lidt om \"æbler og pærer\" :o)

Avatar billede microtec Nybegynder
10. december 2001 - 09:58 #21
Måske du skulle kikke på denne side også http://www.lirc.org/receivers.html
Det er beskrivelse og diagram af hvordan man forminder en IR-modtager til RS232-porten (faktisk kan en SFH5110 bruges).

Hvis du kikker på http://www.lirc.org/index.html finder du også software til den.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. december 2001 - 10:03 #22
microtec> dejligt med unge mennsker der har lyst til at eksperimentere, man skal jo prøve tingene også selv om det ikke kommer til at virke. Det er jo en måde at finde ud af tingene på.

rasmust>> Jeg kan lide den bemærkning du kom med \"(kan sidde i skolen og ikke lave noget)\" ;o)
Avatar billede microtec Nybegynder
10. december 2001 - 10:12 #23
retaxes >> Ja. De skal bare også få noget til at virke af og til, ellers midster de interessen.

Vi skal passe på de elektronik-interesserede unge. Der er desværre ikke for mange af dem mere.
Derfor et lille skub i den \"rigtige\" retning med projektet :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. december 2001 - 10:24 #24
microtec> Ja, det kredsløb du henviste til er ikke så kompliceret og så er der et program med til den!,

Fint, det burde inspirere nogle til at gå videre!
Avatar billede rasmust Nybegynder
10. december 2001 - 12:14 #25
Det er jo rigtigt nok,  tak for jeres hjælp, jeg kan kun give microtec point,
Avatar billede rasmust Nybegynder
10. december 2001 - 12:16 #26
men tak for hjælpen retaxes, der fik jeg en masse viden.. hvis det lykkes for mig skal jeg nok skrive det. (Skal først købe nogle komponenter), jeg har også et lille 40x2 Charators LCD Display som jeg leger med, det kan være at jeg også skal have lidt hjælp til det. Vi får at se.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. december 2001 - 12:23 #27
du skal være velkommen, jeg er sikker på at microtec kan give dig en kompetent hjælp, det er han god til ;o)
Avatar billede microtec Nybegynder
10. december 2001 - 12:27 #28
Tak for point, og held og lykke med dit projekt :o)

Du skal bare sige til, hvis du skal have lidt hjælp til LCD-displayet. De indgår i mit daglige arbejde med elektronikudvikling, så jeg kender \"lidt\" til dem.
Den største udfordring er at få indstillet alle registrene rigtig under opstart, for der er temmelig mange at \"pille i\".
Avatar billede rasmust Nybegynder
10. december 2001 - 13:04 #29
Det lyder godt, jeg kender lidt til det om registrer, vi har nemlig haft lidt om det i CPU Teknik. Men jeg skal bare spørger hvis der er noget kan jeg hører.  Så vi snakkes måske ved igen.