Avatar billede f_n Nybegynder
08. december 2001 - 19:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ur gået istå?? Hjælp

Hjælp jeg har en PIII 750 pc. Med en Phønix Bios v. 4,06 Mainboard heder vist
Fujitsu Siemens D1188.
Uret er gået i stå. Det vil sige det går inden i Windows men i Bios’en er det gået i stå
Så hvis jeg eks. Sætter klokken til 18:00 og sider ved computeren i et par timer. Så når jeg genstarter computeren igen, er klokken 18:00 igen ??
Jeg har prøvet at udskifte det 3v batteri der sider i bundkortet og jeg har også prøvet at opdaterer min bios. Hvad kan der ellers være galt? SUK.!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. december 2001 - 19:36 #1
Det ville ikke en gang hjælpe med en opgradering af bios, det er dit mobo der er defekt, krystallet der styrer timeren og i det hele taget alle funktioner er gået ud af sving, det er mit bud!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. december 2001 - 19:37 #2
Sorry, jeg så ikke at uret gik i Windows.

Se bort fra mit svar, jeg var ikke rigtig vågen.

Kan du stille uret inde i Windows så det passer?
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. december 2001 - 19:40 #3
Så kunne du godt prøve med en bios opgradering, der kan jo være en bug i bios, uret går, men vises ikke i bios!
Avatar billede f_n Nybegynder
08. december 2001 - 19:42 #4
Ja jeg kan godt stille uret i windows og så rettes den også i bios. men den opdatere ikke bios automatisk
Avatar billede f_n Nybegynder
08. december 2001 - 19:42 #5
jeg har opdateret bios\'en
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. december 2001 - 19:52 #6
Kan du leve med at den ikke ses i bios, eller viser den forkert når du starter PC\'en?
Avatar billede f_n Nybegynder
08. december 2001 - 19:59 #7
Den stilles tilbage til den tid jeg sidst satte den til det vil sige hvis jeg ikke stiller uret så vil klokken altid være den samme vær gang jeg tænder computeren
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. december 2001 - 20:11 #8
Ja, det er ikke så smart, kan du ikke sætte den gamle bios-fil ind igen, eller flashe den igen med den nye.
Jeg har aldrig hørt den fejl før, det burde være umuligt og systemklokken kører for det ville ikke være muligt at starte noget som helst uden at den kører, den styres jo af et krystal på mobo.
Avatar billede f_n Nybegynder
08. december 2001 - 20:14 #9
jeg prøver lige at opd.. bios\'en igen \"vender tilbage\"
Avatar billede f_n Nybegynder
08. december 2001 - 20:35 #10
Det virkede heller ik\' klokken er stadig den samme
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. december 2001 - 20:57 #11
Det lyder helt forkert, det kan næsten kun være dit bundkort der er defekt.
Har du købt det fornyligt og har fejlen været der hele tiden?
Avatar billede f_n Nybegynder
08. december 2001 - 21:04 #12
Nej det er en samlede pc jeg har købt for lidt over et år siden, jeg har for et stykke tid siden forsøgt at sætte en 512mb ram i men den kunne computeren ikke klare, men det med uret er vel kommet ca. 14 til 1 md efter det men de ram.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. december 2001 - 21:16 #13
Jeg tror ikke at rammens er skyld i at uret er gået i stå, det er tilfældigt!
Avatar billede f_n Nybegynder
15. december 2001 - 22:58 #14
Har selv fixet det rykkede rundt på jumperne, satte strøm til maskinen. slukkede den igen og rykkede jumperne tilbage igen. Nu virker det.