Avatar billede coolidk Nybegynder
26. marts 2000 - 05:50 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Netværk der mister forbindelse?

Well.. Jeg kan godt nok ikke forstå det her. Jeg har en maskine med Win2K Pro. Den har et netkort (10 Mbit) og en Eicon Diva Adapter.

Jeg har osse en anden maskine med Linux på, og det er det jeg vil få til at arbejde sammen.

Problemet er dette:
Når jeg ikke har forbindelse til internettet (dialup) virker mit netkort fint. Jeg kan ping'e frem og tilbage mellem de to maskiner. Ftp og alt muligt.

Men lige så snart jeg etablerer forbindelse "stopper" netkortet med at kunne ping'e lokale adresser. Det er både den ene og den anden vej. Linux-maskinen kan ikke pinge Win2k'en heller.

Er der en logisk forklaring på dette eller er jeg ved at blive nuts?

-dEnnis
Avatar billede jackpower Nybegynder
26. marts 2000 - 05:58 #1
Hejsa
Havde engang samme problem, det skyldtes en IRQ konflikt både netkort og comport brugte IRQ 3 - måske det er det der driller dig??

Mvh
Jack!!
Avatar billede coolidk Nybegynder
26. marts 2000 - 14:57 #2
Jeg prøver da lige og kigge. Har jeg sqda ikke tænkt på :)
Avatar billede coolidk Nybegynder
26. marts 2000 - 22:40 #3
Det er ikke tilfældet, og jeg har stadig trouble. Nu kan det rent faktisk lade sig gøre at ping'e Winblows maskinen når jeg har dialup forb.
Avatar billede jackpower Nybegynder
26. marts 2000 - 23:18 #4
Hm, jeg vil prøve at reinstallere netværks kort og protokollerne igen, men der ud over har jeg ikke flere ideer sorry :o(

Hm jo et skud i tågen, har du NetBEUI protokollen installeret ?
Prøv evt. at tjekke om kortet sidder ordenligt i slottet, og at kablet virker.

Håber du får løst problemet - ved ikke så meget om Linux - men måske der er noget opsætning på den der ikke funger, ved godt du sikkert har tjekket det, kommer bare lige med de ideer jeg kan komme i tanke om..

Mvh
Jack!!
Avatar billede nebakke Nybegynder
26. marts 2000 - 23:32 #5
Øøøhm, hvorfor NetBEUI ?? internet er baseret på TCPip jo, og linux kalrer da osse tcpip helt fint skulel man mene =O) og hvis ikek det var det så ville jeg stadig nok køre IPX før netBeui =O)
  bare min mening, det var bare det jeg ville sige hej
Avatar billede coolidk Nybegynder
26. marts 2000 - 23:33 #6
Hmm ja ok... Det er prøvet. Re-installation af adapteren, men den virker osse fint nok uden dial-up forb.

Well. Thanx for trying :)

-dEnnis
Avatar billede jackpower Nybegynder
27. marts 2000 - 00:14 #7
nebakke>>

Som sagt tidligere ved jeg ikke meget om Linux, for ikke at sige INTET, men ved dog selvom du køre TCP/IP, på en MS Win maskine så skal NetNEUI protokolen installeres, for at få kontakt med de andre maskiner i netværket. :o)
Mvh
Jack
Avatar billede jackpower Nybegynder
27. marts 2000 - 00:17 #8
coolidk>>>

Hmm er ked af ikke at kunne hjælpe dig, men er du ikke flink at poste svaret når du finder det, mere hvis man en dag skulle rende panden ind i den mur :o)

Mvh
Jack!!
Avatar billede joker73arb Nybegynder
27. marts 2000 - 09:23 #9
Et lille spørgsmål:
Denne IECON DIVA adapter, fungerer denne som router, eller er det "bare" en alm. ISDN adapter? HVIS den har routerfunktion, så kan du jo sætte den til at agere DHCP server, og så lægge en statisk route ind i W2K..

Joker
Avatar billede nebakke Nybegynder
27. marts 2000 - 09:24 #10
Jackpower>>
  Hvis jeg ikek husker HELT forkert, så er det faktisk korrekt at det var tilfældet på nogle af de første 95'ere, men er RET sikker på at jeg har kørt netværk på min 98'er uden netBEUI da jeg i forvejen ikke er vildt begrejstret for denne. Hmm, og en PPP connection kan jo osse sagtens oprettes uden netBEUI installeret i netværket, så jeg tror det problem er dødt ihvertfald =O)

MVH:
  Nebakke
Avatar billede coolidk Nybegynder
27. marts 2000 - 09:27 #11
Det er bare en ganske alm. Eicon Diva tilsluttet com-porten. Ikke noget router-noget (Desværre)
Avatar billede joker73arb Nybegynder
27. marts 2000 - 09:36 #12
OK...i det øjeblik du ringer op til din udbyder så modtager du Default gateway fra denne. Dvs. at det "lokale" lukkede addresseområde som du kører de to computere imellem ekke længere kan ses den vej fra.
Du kan jo evt. prøve det at du sætte den computer 2 Ip adresse ind som default gateway i TCP/IP for netkortet.
Og modsat på den anden maskine.

Joker
Avatar billede coolidk Nybegynder
27. marts 2000 - 09:45 #13
Ahva? Det fatter jeg ik?
Avatar billede joker73arb Nybegynder
27. marts 2000 - 10:06 #14
ok... en default gateway er den router der sender din IP forespørgsler videre for dig. Dvs. den fungere som en "gateway". Idet du har ringet op og koblet dig på din Internet udbyders netværk, kommer du til at bruge hans "default gateway", altså hans router til at være dit første knudepunkt for IP trafik. Når dette sker så kender din PC i realiten ikke længere din anden maskine, idet IP trafik bliver ledt ud til din ISP (internet udbyder), og han ved jo ikke at du har en maskine nummer 2. Hans router (som er din "default gateway") akn ikke route IPadresser med Private Ip numre, dvs.
10.0.0.0    -  10.255.255.255
172.16.0.0  -  172.31.255.255
192.168.0.0 -  192.168.255.255
Disse IP adresser kan ikke routes via internettet. Hvis en router modtager en pakke med en sådanne IP adresse, så bliver den smidt væk! Ergo vil den request, din maskine laver, når du skal i kontakt med din anden maskine, nå ud til din internet udbyder....og blive smidt væk!

Joker
Avatar billede jackpower Nybegynder
27. marts 2000 - 12:35 #15
nebakke>>

Det er rigtigt du ikke skal bruge NetBEUI hvis du kun køre med en ppp connection, men hvis du har et intranet, som køre TCP/IP på en Win9x maskine SKAL den være installleret, ellers kan du ikke få adgang til de drev der er i Intranettet, du kan (mener jeg) dog godt pinge de andre maskiner.

Har lige prøvet at fjerne den, og derved røg forbindelsen til mine andre maskiner (drevne)

Mvh
Jack!!
Avatar billede joker73 Nybegynder
28. marts 2000 - 13:54 #16
>>>Jackpower..

Den protokol du fjerner er jo "bare" den der oversætter en IP adresse til et lille navn!?!? At kunne pinge har intet med Netbeui at gøre! det er på to forskellige osi-lag at disse ting foregår! Selvfølgelig kan du mappe drev uden Netbeui, du kan jo bare skrive IP adressen istedet for Server-navnet!! Jeg sidder sku da hjemme hos mig selv med mappede drev til mit arbejde, og jeg har ikke Netbeui installeret!! Måske kan du stadigvæk pinge det hvis du har en WINS server defineret, istedet for Netbeui.. Husk på at Netbeui kan ikke smides igennem en router, med mindre at denne rpotokol er "pakket" ind i en route-bar protokol...

JOker
Avatar billede jackpower Nybegynder
28. marts 2000 - 14:10 #17
Joker>>

Sorry du har ret.... havde ikke lige tænkt på det med IP adressen i stedenfor servernavnet.

nebakke>>

Sorry for forkert info....

Mvh
Jack!!
Avatar billede nebakke Nybegynder
28. marts 2000 - 14:47 #18
Jack>> hehe det er ok, vi laver jo alle fejl, når bare jeg hatr ret i enden ;O)

MVH.
  Nebakke
Avatar billede jackpower Nybegynder
28. marts 2000 - 16:45 #19
Coolidk>>

Faldt lige over denne forklaring.....

http://www.ntsupport.dk/0300/0335.html

Mvh
Jack!!
Avatar billede coolidk Nybegynder
16. april 2000 - 10:16 #20
Jeg ville jo faktisk sige tak for den vilde tilslutning.

jeg har umiddelbart ikke fået det til at virke, endnu, men det sidste indlæg fra jack synes jeg HELT klart er en vinder :)

-dEnnis
Avatar billede joker73 Nybegynder
16. april 2000 - 13:54 #21
Igen det lille indlæg kunne sagtens fikses mere professionelt (og korrekt) end at lægge en statisk route ind... blot en lille bemærkning..

Joker :-)