Avatar billede nelo Nybegynder
28. november 2001 - 07:58 Der er 8 kommentarer

Routeing på NT 4.0

Jeg har en server sat op med 2 interne hubs(4ports)!
På serveren kører jeg en DHCP server!

IP på netkotene er:

Hvad skal jeg sætte min default Gateway til, hvis jeg vil kommunikere mellem clienterne på de to hubs?
Hvad skal min Route kommando hedde?

DHCP serveren kan godt smide IP´er ud til clienter på begge kort, men clienterne kan ikke se eller pinge hinanden!
Avatar billede goulduck Nybegynder
28. november 2001 - 09:39 #1
Du skal sætte din server op til at route ... kan ikke lige huske hvad det hedder - men i egenskaber for din IP protokol på serveren.

Deafault Gateway skal sættes til serverens netkort. Jeg ved ikke om det måske - teknisk set - har forskellige IP adresser på hvert netværk.

net 1: 192.168.0.1 / 24
net 2: 192.168.1.1 / 24

Avatar billede nelo Nybegynder
28. november 2001 - 19:21 #2
Jeg ved godt at den skal sættes til route!
Hver netkort skal også have hver sin IP!

Så skriver jeg kommandoen:

\"route -p add 192.168.0.3 mask 255.255.255.0 192.168.0.4\"

Når jeg trykker ENTER kommer den med en eller anden 87 fejl!

Hvad er der galt?
Avatar billede goulduck Nybegynder
28. november 2001 - 20:33 #3
Som jeg siger, så ville jeg nok vælge at hvert netkort sad på hvert sit IP net. Jeg har ikke prøvet at gøre det med 2 IP adresser, som ligger på samme net.
Avatar billede nelo Nybegynder
28. november 2001 - 20:59 #4
Ok men jeg skal bruge de to kort på samme net!
Avatar billede goulduck Nybegynder
28. november 2001 - 22:07 #5
Problemet der kan opstå når du bruger samme IP-net på begge netværk er at når du prøver at pinge en adresse på det andet netværk - så kan computeren ikke se om den skal pinge computeren på sit eget netværk eller om den skal pinge igennem default gateway.
Avatar billede lazac Nybegynder
29. november 2001 - 14:42 #6
Jeg tvivler på at du får succes med dit forehavende. Som goulduck skriver er det volapyk for routeren, når begge ben står i det samme subnet.
Er det ikke muligt at uplinke de to hubs med et krydskabel istedet?
Avatar billede nelo Nybegynder
29. november 2001 - 15:14 #7
Det er ok!
Jeg har droppet ideen! Skulle have brugt det til et lille LAN men har skaffet andet udstyr!
Avatar billede goulduck Nybegynder
29. november 2001 - 19:23 #8
Ok .. :)