Avatar billede 99zmaq Nybegynder
12. november 2001 - 17:42 Der er 13 kommentarer

kan jeg installere den gamle brænder?

dav.

Jeg har en gammel brænder som fulgte med i min gamle pc. Der fulgte ingen driver med!

- Nu vil jeg gerne vide; om jeg \"bare\" kan smide den over i min nye pc...?

  ...og hvordan det gøres rent praktisk - thi jeg har aldrig været inde i et kabinet!
Avatar billede manon Nybegynder
12. november 2001 - 17:48 #1
Find først ud af hvilken model det er - absolut tilrådeligt og hent evt. drivers og gem dem på en floppy.
Avatar billede maxwell Nybegynder
12. november 2001 - 17:49 #2
jeps det kan du godt.... Der  skal bare strøm og det store flade kabel tilsluttes så køre det
Avatar billede manon Nybegynder
12. november 2001 - 17:53 #3
ja, du skal sørge for at du har et ledigt strøm kabel og et IDE kabel ledigt.
Avatar billede 99zmaq Nybegynder
12. november 2001 - 17:54 #4

det er en såkaldt \"noname\" brænder!

er det muligt at tage fejl af kablerne inde i svineriet? (er der nogen som er bedre en andre?
Avatar billede 99zmaq Nybegynder
12. november 2001 - 17:56 #5
IDE-kabel er det det brede kabel?
Avatar billede manon Nybegynder
12. november 2001 - 17:57 #6
Se dette pdf dok. på http://www.bmp.dk/download/vejledn/CDRW121099.PDF som visser dig alt hvad du har brug for at vide.
Avatar billede manon Nybegynder
12. november 2001 - 17:58 #7
Ide er det brede grå kabel, ja :-)
Avatar billede manon Nybegynder
12. november 2001 - 18:01 #8
Men lad os sige du har en harddisk og et cd-drev i dit kabinet, så kan du serieforbinde din brænder med dit cd-rom drev på samme ide kabel hvor den ene skal være \"master\" og den anden skal være \"slave\" - det er små stik på bagsiden af dine drev.
Din harddisk skal så være på det andet ide kabel som så fobindes til den anden ide port på bundkortet.
Avatar billede 99zmaq Nybegynder
12. november 2001 - 18:17 #9
er sidst nævnte en fordel?
Avatar billede manon Nybegynder
12. november 2001 - 18:34 #10
Det kommer an på hvor gammel dit bundkort/bios er og hvordan dit system er bygget op, men jeg vil anbefale dig ikke at gøre det selv første gang, men hente en ven eller pc-nørd der kan visse dig hvordan det skal gøres så du ikke msite hardware eller data på det - desuden kan det være du også skal ind i din Bios og indstille den så den kan genkende de nye drev.
Men i princippet er det ligemeget hvad og hvor er forbundet.
Avatar billede 99zmaq Nybegynder
12. november 2001 - 23:10 #11

jeg er gået igang -sikke noget rod...
jeg hentede vejledningen som  blev anbefalet og den var god, men jeg kan ikke finde rundt i det længere da der er 2-3 ide kabler til a:, c:, d:,e: og nu en brænder!
Avatar billede 99zmaq Nybegynder
12. november 2001 - 23:11 #12
kan jeg bytte brænderen ud med cd-romdrevet?
Avatar billede manon Nybegynder
13. november 2001 - 02:08 #13
ja - du kan godt bytte brænderen ud med cd-drevet, men spørgsmålet er så hvor hurtig dit brænderdrev er - hvis det eks. kun læser 4x og dit cd-drev læser 24x - se så kan det ikke betale sig.

Det ene ide kabel er til floppy drevet og det er det lille og kan kun bruges til dette.

Du siger du har et c, d og e drev ? C drevet er harddisken og d drevet er cd-rom drevet, hvad er så e drevet ? Endnu en harddisk?

For hvis ja, så forbinder du harddisk1 (den bedste) på IDE1/master og harddisk2 på IDE1/slave.

IDE2/master er til cd-rom drevet og IDE2/slave er til brænderen.
Er du med ? *s*