Avatar billede lise Nybegynder
19. februar 1999 - 00:00 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvornaar er det mit domain navn?

Hvordan sikrer man sig at sit domaene navn ikke bruges af andre?
Skal man registreres ved Digiweb eller er der andre "maskiner" og hvor laenge kan man beholde sit navn?
Avatar billede ruprect Nybegynder
19. februar 1999 - 11:54 #1
Du kan bestille dit domæne hos din internet udbyder. De kan som regel registrer både .dk og .com samt en masse andre hvis du har lyst til det.

Priserne varierer lidt - Men jeg mener de ligger omkring en 800-1000 kr. (nogle gange er der 1 års hosting med i købet)

Digiweb er så vidt jeg kan se på deres web en internet udbyder/host som også tilbyder domain registrering. Så der er ikke noget specielt ved at registrere sig der som der er ved f.eks. en dansk udbyder.

Prisen for et .com domæne ligger på ca. samme pris - Og der skal man betale en årlig afgift. Man skal (indtil videre) ikke betale en årlig afgift for .dk domæner.

- Michael
Avatar billede med Nybegynder
19. februar 1999 - 16:14 #2
"Hvornaar er det mit domain navn?"
Det er dit når du har bestilt det hos en Internet udbyder.
I DK er det DKnet(TeleDK) der administrerer domænerne. I USA er det InterNIC
Mere info:
http://www.internic.net/
http://www.internic.net/faq/new-reg.html
Her står bl.a:
'No one "owns" a domain name any more than someone "owns" a telephone number. The domain name Registrant is the person or organization listed at the top of the WHOIS record. The administrative, technical and billing contacts are individuals who the organization trusts to handle issues involving the domain name record.'

"Hvordan sikrer man sig at sit domaene navn ikke bruges af andre?"
Hvis du har købt det kan det kun bruges af jer. Der er kun 1 instans der administrerer navnet. Og de sælger det kun i 1 stk.

Et domæne navn peger på et IP nummer. Dette IP nummer er en adresse på en computer som er koblet til Internettet.
For at din browser kan finde frem til dette IP nummer skal din browser spørge en DNS server (Domain Name Server). Disse DNS servere administreres af en Internet udbyder. Hvis denne Internet udbyder ikke har styr på sine ting (hvilket sker) kan der opstå det at domæne navnet peger forkert. Men så vil udbyderen vel blive lukket.
Avatar billede lise Nybegynder
20. februar 1999 - 04:00 #3
Det vil sige at hvis jeg skifter internet udbyder kan jeg ogsaa uden problemer flytte mit domaene navn med?
Avatar billede long Nybegynder
20. februar 1999 - 13:52 #4
Ja.
Avatar billede lise Nybegynder
22. februar 1999 - 02:43 #5
Tak!
Avatar billede Dan Nim Seniormester
17. marts 1999 - 11:59 #6
Undskyld.

Men er det ikke DK-HOSTMASTER som holder styr på Danske domainer ?????
og ikke TELEDK ?
Avatar billede med Nybegynder
17. marts 1999 - 12:17 #7
Korrekt.
DK-HOSTMASTER styrer den danske del af nettet.
Avatar billede Dan Nim Seniormester
17. marts 1999 - 14:02 #8
Okay

Avatar billede fragment Nybegynder
18. april 1999 - 20:35 #9
Og i danmark ejer man da sit domæne. Det er kun i usa at det er ligesom et telefonnummer med abbonement!!
Avatar billede hojben Novice
20. april 1999 - 11:41 #10
Kan også bestilles hos NetCentralen på 33322401
Avatar billede kermit Nybegynder
07. maj 1999 - 14:37 #11
Det er ikke er altid det er så nemt at flytte et domæne!

Digiweb, som kun tager 150,- for .dk registrering, registrerer også sig selv som administrator af domænet.

Hvis man så ønsker at flytte sit domæne til en anden udbyder, så skal man have en underskrift (tilladelse) fra Digiweb.

Michael
Avatar billede lise Nybegynder
17. maj 1999 - 12:25 #12
Jeg har faktisk netop flyttet vores domaene navn fra Digiweb/Internic til vores internet udbyder, og jeg skulle ikke have tilladelse.

De kraevede vist et gebyr paa US$ 25.
Avatar billede admin Novice
17. maj 1999 - 12:42 #13
Undskyld jeg blander mig :) men modtager i også 2 mails ved hver kommentar?
Avatar billede fragment Nybegynder
17. maj 1999 - 23:48 #14
Ja!!
Avatar billede lise Nybegynder
18. maj 1999 - 03:36 #15
Jeps!
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
12. februar 2001 - 23:11 #16
Kermit skriver:
> Hvis man så ønsker at flytte sit domæne til en
> anden udbyder, så skal man have en underskrift
> (tilladelse) fra Digiweb.

Det passer altså ikke! Du kan til enhver tid flytte et domænenavn som du ejer til en anden udbyder uden at skulle bede din gamle udbyder om lov.

Hvis det ikke er tilfældet, så er det fordi at din gamle udbyder har påført sig selv som ejer, hvilket må siges at være mere end bare skidt forretningsmoral.
Avatar billede hojben Novice
14. februar 2001 - 10:49 #17
Der er ingen som ejer et domænenavn!!!!! Man er ibrugtager af domænet og DK-Hostmaster kan til en hver tid fratage ibrugtageren retten til navnet!