26. oktober 2001 - 11:37Der er
20 kommentarer og 1 løsning
Hvad kan man trække fra?
Hej
Der sidder sikkert mange, ligesom mig selv, som har eget firma fordi de har en indtægt via et site eller flere. Det jeg godt kunne tænke mig er følgende:
1# Hvad trækker i fra af udgiver til telefoni (mobil og fastnet) samt inet. Hvilken dokumentation bruger i for at dokumentere udgiften?
2# Hvad kan man som firma med beskæftigelsesområde nettet trække fra? Hvad er det lykkedes jer at trække fra?
3# Andre gode råd ville også være rart.
Points vil blive givet udfra anvendligheden set fra min synspunkt.
1# Hvis du firma er placeret på en privat adresse, så kan du trække 0 kr. fra til telefoni.
2# Alt ifølge de almindelige afskrivningsregler. Mindre anskafelser kan afskrives direkte i omsætningen. Aktiver over en vis værdi, skal tilbageføres via omsætningen, når de bliver solgt eller kasseret. Så det er bare en forskydning af skatten.
3# Du burde tilmelde dig et opstart kursus hos told og skat, eller anskaffe en revisor.
1# jeg anskaffede en mobiltelefon til min virksomhed og trak det hele udgiften fra - godt familie også var kunder :) og hele udgiften til stofanettet kom samme vej. 2# alt jeg overhovedet kunne komme i nærheden af at kalde \"virksomhedens\".
Well snakkede med Told og Skat. Hvis firmaet er på ens hjemmeadresse så var det jo lidt svært at bedømme hvad der er privat og firmaforbrug. Men de sagde at man gik ud fra at 1910,- om året var privat (inet+mob+fasttelefon) det overskydende var så firmaforbrug. Men at man så selv skulle betale abbonnement (hvilket imo ikke giver nogen mening what so ever).
Men f.eks. Hvis vi nu siger jeg har et website som giver 10K + moms om måneden. Så har jeg jo en rimelig indtægt. Nu har jeg så lige købt telefon som jeg vil trække fra. Nyt skrivebord som jeg vil trække fra. Oprettelse af telefon (ved ikke helt om den går...). Købte et headset til brug i spil osv, det trækker jeg selvf. fra. Alt mit inet, mit mobil forbrug og fastnetforbrug ud over de 1910,-.
Men asso hvad har jer med eget webdesign firma ellers trukket fra?
Ad. 1 Du kan fratrække ALLE telefonudgifter i forbindelse med din virksomhed. Hvis denne udgift også dækker private samtaler/forbrug skal man imidlertid beskattes af kr. 1.445 (år 2000). Hvis det faktiske forbrug ikke overstiger kr. 1.445 anses hele udgiften for privat. Dokumentationen har du i form af dine telefon-/internetregninger. Mere om disse regler kan læses af cirkulære 99-43 fra Told og Skat.
Ad. 2 Du kan fratrækkes ALT som vedrører din virksomhed og altså har en erhvervsmæssig benyttelse: EDB-udstyr (software, hardware), kontorartikler, konsulentbistand, kørsel o.s.v. Hvis nogle er aktiverne er såkaldte \"blandede aktiver\" skal du opgøre, hvor stor en del der er privat, og hvor stor en del der erhvervsmæssig. Anskaffelser under 9.500 (år 2000) kan fratrækkes straks - altså på selvangivelsen for det pågældende år. Er anskaffelsesprisen over kr. 9.500 afskrives der 30% af saldoen hvert år. Har du f.eks. anskaffet en computer til kr. 100.000 kan der 1. år fratrækkes 30.000 kr. Andet år kan der fratrækkes 30% af (100.000 - 30.000) altså 21.000 og så videre. Når saldoen når ned under kr. 9.500 kan resten afskrives på én gang.
Aktiver med en levetid under 3 år kan straksafskrives uanset anskaffelsespris. Det samme gælder EDB-software.
Ad. 3 Hvis du får en omsætning over 20.000 kr. om året skal du betale moms. Denne vil man dog normalt lægge ovenpå regningerne til kunderne. Momsen udgør 25%. Rent praktisk skal du have et momsnummer (CVR-nummer), som du får ved at udfylde et ansøgningsskema fra Told & Skat.
Der findes nogle gode foldere fra Told og Skat til nystartede virksomheder og selvstændig erhvervsdrivende. Told & Skat arrangerer også nogle gode (og gratis) kurser om emnet.
Ja det er også det jeg har tænkt mig at gøre. Nu er det jo også første gang, så jeg kan jo ikke være inde i det hele vil jeg argumentere med hvis det skulle blive et problem.
Jeg vil lige takke Jan Vogt Hansen for at han henviste til Told•Skats informationsmøder der bl.a. vedrører fradrag. Jeg er med til at afholde disse møder, så jeg vil da gerne reklamere lidt for dem.
Det var en god og direkte information Jan gav jer, men jeg vil lige uddybe den med nogle af de erfaringer jeg har gjort mig med hensyn til hvor nystartede virksomheder oftest \"går galt i byen\".
Indledningsvist:
Når man taler fradrag skal man hele tiden skelne mellem momsfradrag og fradrag for udgiften ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Jan har primært beskrevet de skattemæssige regler. Ens skatteregnskab er i princippet fuldstændig renset for moms, hvis man er momsregistreret. Dette skyldes, at man allerede har afregnet den moms man har krævet ind og fået fradrag for den moms der har været på ens udgifter ved at aflevere sin momsangivelse og derfor ikke skal have momsen med i sit skatteregnskab.
Mange af jer er sikkert i tvivl om om det kan betale sig for jer at blive momsregistreret. Det er ikke så svært: Hvis I omsætter (sælger) for over 20.000 i løbet af en 12 måneders periode SKAL i momsregistreres. Dem af jer der ikke skal momsregistreres kan lade jer momsregistrere alligevel. Dette vil typisk være en fordel, hvis jeres kunder primær er momsregistrerede. De er nemlig ligeglade med om der er moms på regningen, da de jo kan trække den fra! Til gengæld har I fradrag for momsen på jeres udgifter... Hvis jeres kunder derimod primært er private vil det ikke være en fordel for jer fritids-edb-folk at lade jer momsregistrere, da i så principielt bliver 25% dyrere (Privatkunder kan ikke trække momsen fra)
Vedr. dokumentation vil jeg lige gøre jer opmærksom på at der som udgangspunkt gælder skærpede krav til dokumentationen for at I kan få momsfradrag i forhold til fradrag i skatteregnskabet.
Kommentarer til Jans indlæg:
Aktiver med en levetid under 3 år kan straksafskrives uanset anskaffelsespris. DETTE GLÆDER DOG KUN AKTIVER, DER ER FYSISK NEDSLIDT efter 3 år. Bestemmelsem gælder ikke aktiver, der kun er økonomisk eller teknisk forældede. (Eksemlepvis PC-ere).
Satsen vedr. telefonudgifter er lige hævet fra 1.445 til 1.910 kr. Jan nævnte bare den for sidste år! Argumentet for at der ikke gives fradrag for abonnement er at man siger at man alligevel skulle afholde den udgift i sit private liv (Om det holder vil jeg ikke diskutere...)
Som udgangspunkt er det jeres kommunale skattekontor, der skal svare på spørgsmål vedr. skat og den lokale region (Told•Skat) der svarer vedr. skat.
Har I spørgsmål til fradrag moms/skat, regnskab, fakturakrav, krav til bilagsmateriale eller har i andet i gerne vil have uddybet er jeg \"on-line\" ca. 1 time endnu. Dem af jer der har spørgsmål vedr moms ved handel med udlandet vil jeg også gerne hjælpe. Bare fyr løs!
Der var én der spurgte, hvornår man kan trække benzin fra!
Moms: Der skelnes mellem hvid- og gulpladebiler.
Momsen vedr. anskaffese og drift af hvidpladebiler er IKKE fradragsberettiget selv om bilen bruges i virksomheden. Omvendt er momsen vedr. anskaffese og drift gulpladebiler (tilladt totalægt op til 3t) fuldt fradragsberettiget. Hvis man fradrager momsen på anskaffelsen af bilen må man KUN bruge bilen i sit erhverv. NB! Hvis man undlader at fratrække momsen på købet fordi man skal bruge bilen \"blandet\" må man alligevel fradrage HELE momsen på driftudgifterne (brændstof, værkstedsregninger mv.) blot man har en omsætning på over 20.000 og bruger bilen lidt i virksomheden. Husk: Der er ikke moms på (og dermed ikke momsfradrag) vægtafgift og forsikringer!
SKAT: Her er to muligheder.
Faktiske udgifter: 1) Enten regner man sine samlede DOKUMENTEREDE udgifter på bilen sammen (brændstof, værkstedsregninger, forsikringer, vægtafgift afskrivninger mv.) og tager en procentdel af de samlede udgifter i fradrag.
Eller også tager man 2,76 kr. i fradrag pr. km. man kører for sin virksomhed (de første 20.000 km herefter 1,58kr/km.) Denne sats dækker så alle udgifter.
Ved metode 1 skal man huske at samle bilag på alle udgifter. Også når man besøger Tante Oda. Derfor vælger mange den anden løsning.
Kørebog skal I under alle omstændigheder føre for at dokumentere hvor mange kilometer i har kørt erhvervsmæssigt.
Lige en tillægsbemærkning til kørselsreglerne: Udover de 2,76 kr. i fradrag pr. km kan man fratrække et beløb på 90 kr. hver gang man passerer Storebæltsbroen (180 kr. t/rt.) Disse udgifter skal dokumenteres - ud over kørebogen.
Dette gælder kørsel i egen bil. Anvender man offentlig transport kan man ud over biletten fratrække 15 kr. pr. passage.
Var der ikke nogen af disse mange revisorer / skatte medarbejdere som kunne være interesseret i at lave en side hvor nystartede virksomheder kunne få svar på egne spørgsmål, evt. med brugerbetaling, da det jo alligevel kan trækkes fra ? :)
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.