Avatar billede lvmadsen Nybegynder
28. februar 2000 - 15:07 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

Systemet er ustabilt!

Problemet er en PC med Windows 98 - hvis den får lov at stå længere end ca. et kvarter bliver systemet ustabilt, hvorefter man kun kan resette den; CTRL+ALT+DEL virker heller ikke. Den kan også finde på at gøre det mens man arbejder. Jeg har formateret og geninstalleret til bevidstløshed - nogen bedre forslag???
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
28. februar 2000 - 15:09 #1
Jeg kan ikke lige huske de præcise specifikationer, men jeg mener det er en PIII (muligvis K6) med 64 RAM...
Avatar billede kone Nybegynder
28. februar 2000 - 15:46 #2
prøv og afbryde opgavestyring
og defragmenterer dit c drev
og en scan
Avatar billede asmodeus Nybegynder
28. februar 2000 - 15:56 #3
Formater din pooter og geninstaller Windows. Hvis fejlen stadig er der, så er der højst sandsynligt tale om en RAM eller anden hardware fejl - Surt!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede amfora Nybegynder
28. februar 2000 - 23:17 #4
Det kan være iforbindelse med skift til pauseskærm. Prøv at indstille til aldrig pauseskærm, eller vælg en anden baggrund eller skrivebordstema. Måske også driver til grafikkort.
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2000 - 23:43 #5
Ivmadsen er det en IBM du bruger?
Det lyder ikke godt, Jeg havde samme problemer inden jeg fik ny maskine. Der brugte jeg et par små trik, som hedder Norton CrashGuard og MemTurbo. MemTurbo holder din ram up to date hele tiden, GrashGuard, kan fange programmer som fryser. Her kan man vælge antifrys i forbindelse med Ctrl+alt+del.

Har du fået installeret ny virusscanner for nyglig, eller har du updateret via windows update.

Jeg kan evt. kikke på din maskine, hvis du installere Desktop delivery på din maskine.
Avatar billede douglas Nybegynder
29. februar 2000 - 11:20 #6
Kharder: Der er et problem med Crashgaurd...Crashguard crasher...:)

/Doug
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
29. februar 2000 - 11:34 #7
>>kone, asmodeus, amfora: Har prøvet det hele; det hjalp ikke (dog ikke det med den nye driver - kigger på det).

>>Kharder: Det er ikke min - og den er ikke på nettet. Men til gengæld kun lidt over et halvt år gammel...Norton crashguard og Memturbo - jeg tror jeg kan skaffe Norton'en, men hvor får jeg den anden fra?
Avatar billede jenzian Nybegynder
29. februar 2000 - 11:59 #8
Hvilket grafik kort har du?
- Det kan måske godt være det.
Avatar billede dar Nybegynder
29. februar 2000 - 18:24 #9
Bare et godt råd: drop Crasgguard. Det er det argeste ragelse, og det spiser ram!
Avatar billede Slettet bruger
29. februar 2000 - 23:06 #10
Du kan få MemTurbo fra http://www.memturbo.com/ , og skulle den have den ønskede efekt, så vil jeg gerne høre fra dig. Sig mig en gang, hvor meget plads er der tilbage på C drevet?. Min forrige maskine havde det med, at når pladsen blev mindre end Swarpfilens størelse, ja så gik det galt. Så måtte jeg bruge Memturbo til at holde opryttet med i ramlageret.

En anden ting, som jeg har i tankerne, er år 2000 skiftet, nu du siger, at PC'eren er ca ½ år gammel. Jeg ved at microsofts sidste opdatering af år 2000 CDén er sket omkring september måned, så måske er der noget der også. Det kasn en opdatering med denne CD afsløre. Jeg prøvde den på min nye maskine, der blev CDén afvist.
Avatar billede cybermike Nybegynder
01. marts 2000 - 08:23 #11
*Beklager

Generel fejl i Windoze. Du kan nok gøre et eller andet. Det lyder som om du har en driver som æder din ram. Prøv at pille alt dit ekstra udstyr ud af maskinen 3Dfx,lydkort,scsi kontroller(kræver selvfølgelig IDE hd) og på den måde rippe computeren for at få den mindst mulige installation.

Selvfølgelig er en anden mulighed virus.

Det kan du let fjerne:

* Boot maskinen med win98 cd
* Brug FDISK - slet alle diskafsnit
* Brug FDISK /MBR for at slette bootsector
* Installer forfra

  Cybermike
Avatar billede maniacdog Nybegynder
01. marts 2000 - 08:58 #12
Okay - Det er jo et problem der opstår generalt.
Der er nogle ting som kan spille ind.

1) Din maskine er overclocket og det kan windows ikke tåle (ikke hvis den er overslocket for meget - dvs. at så er din cpu der bliver for varm for så får den systemet til at fryse)

2) For lidt harddisk plads det lyder ikke sandsynligt, for da du har 64 MB RAM så burde der overhovedet ikke være nogen problemer medmindre du bruger sindsygt mange programmer. (Jeg tænkte på swap-filen)

3) Der kunne være system konflikter, enten generelle som man desværre ikke kan redde sådan lige nu og her - men derfor kunne der måske godt være nogle konflikter så som irb eller dma

4) Hvis det er dit system ikke er overclocket så kunne det også godt være din cpu blæser der ikke kan køle dit system nok, prøv hvis du kan og undersøge hvor mange grader der er i dit system (ved cpu'en)
Dette kan gøres ved nogle bundkort, læs evt. i din manual.

5) Hvis det er så prøv evt. at geninstaller dit system bare prøv at undlade at installere programmerne du evt. plejer at installere. Se så om dit system kører som det skal hvis det gør det så må det jo næsten være et af dine programmer der laver ged i systemet.

Håber dette kunne hjælpe

Venlig hilsen
Henning Madsen
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
01. marts 2000 - 09:09 #13
Hej allesammen! Jeg nåede desværre ikke over og kigge på den i aftes, men jeg prøver "lige" det hele i aften.
>>kharder: Jeg har lige hentet memturbo ned. Der er masser af plads på C; det er en 10 gB disk og der er ikke voldsomt meget på den. År2000-CD'en har jeg selv, så den prøver jeg også lige.
>>cybermike: Hvad er fdisk /mbr??? Alt det andet har jeg prøvet.
>>maniacdog: Den er ikke overclocket - og det virker ikke som om den bliver specielt varm (det er som regel også kun, når den står stille det går galt - når man sidder ved den er der som hovedregel, men ikke nødvendigvis, ingenting galt).
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2000 - 12:38 #14
Ivmadsen, har du også lige tjekket med en frisk opdateret Antivirus?
Avatar billede awar Nybegynder
01. marts 2000 - 13:45 #15
Windows 9x har det med at bruge løs af RAM'ene ved harddisklæsning (som cache), men tømmer ikke ud, når der ikke er mere ram. Windows begynder derfor blot at bruge swapfilen, og systemet løber tør for alle mulige ressourcer osv. Cacheman, der kan hentes herfra http://www.outertech.com/english/software/dload.html sætter en grænse for hvor meget ram windows må bruge til harddisk cache, og du løber altså ikke tør for ram pga. windows.
Ikke sikker på at det vil løse dine problemer, men prøv :)

/Andreas
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2000 - 23:56 #16
Der er måske også den mulighed, selv at sætte swapfilen til ca 3 gange ram, når der er så god plad i både min. og max., også se hvordan systemet så tøffer der ud af.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2000 - 23:58 #17
Den reg version af MemTurbo, kan styre cache samtidig med. Der er også en mulighed.
Avatar billede awar Nybegynder
02. marts 2000 - 00:53 #18
He, jeg troede bare at memturbo var en rengøringsrobot, der rendte rundt efter win9x med kost og ryttede op i ram'ene :)  Det er da nyt at de har indført noget præventivt i programmet 8-)

Hvorfor ændre på swapfiles størrelse? hr. madsen har ikke givet udtryk for at han har pillet ved den, så den skulle have så meget plads den kan sluge, ifølge win9x standard instilling for swapfilen.

/Andreas
Avatar billede cybermike Nybegynder
02. marts 2000 - 10:05 #19
FDISK /MBR - Gendaner bootsectoren, dette er nytigt hvis du har fået en bootsector virus. Men det skal gøres i forbindelse med en geninstallation ellers er det nytteløst.
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
12. april 2000 - 09:20 #20
Hej allesammen! Jeg er ked af, at det har taget så lang tid; jeg har heller ikke fået skidtet til at virke. Men noget tyder på, at jeg enten har nogle konflikter (jeg tror det er scanner og brænder) og måske et eller andet med RAM/swapfil. Så nu deler jeg points'ene mellem jer alle. Tak for de tapre hjælp-forsøg *GG*.

>>Kharder: Den der Memturbo gjorde hverken fra eller til - du ville gerne vide det.
Avatar billede jenzian Nybegynder
14. april 2000 - 10:01 #21
FDISK /MBR kan også bruges hvis man har
installeret Linux og vil fjerne boot loaderen.