Avatar billede fuex Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:32 Der er 10 kommentarer

Problemer med Harddisk

Jeg har en Matox 40 GB harddisk.

Den havde jeg 8 dreve med (fdisk) så ville jeg gerne have 1 drev igen så jeg lavet en fdisk men uden at formater de andre dreve ud over C:
og nu har jeg kun 2 GB og den kan ikke finde alle de andre dreve.... plz help me.. I need it
Avatar billede demospasser Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:33 #1
Du skal huske at sætte understøttelse op for store diske
Avatar billede existenz Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:36 #2
du skal slette alle de gamle partitioner i fdisk..
Avatar billede fuex Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:36 #3
Det har jeg gjordt...
Avatar billede j.robert Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:36 #4
FAT understøtter kun 2GB, du skal via fdisk benytte understøttelse for store diskdrev hvis du kun vil have en partition(som demospasser henviser til).
Avatar billede fuex Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:37 #5
det kan jeg ikke... det er der problemet er.. det har jeg gjordt, men jeg har kun 2 GB tilbage det er lidt mærkeligt
Avatar billede intel4004 Novice
22. oktober 2001 - 14:39 #6
Det lyder som om du før kørte med 8stk FAT16 partitioner... Hvis du vil partitionere en 40GB til 1 stor på 40GB, bliver du nødt til at køre med FAT32 filsystem...

Hvordan sidder 40GB harddisken i systemet?? Booter du på den?? Hvilke andre drev snakker du om?? De 7 andre drev forsvinder jo hvis du laver en primær der fylder hele drevet...

Hvilket bootdisk bruger du?? En windows95??

INTEL4004
Avatar billede fuex Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:40 #7
Lordet køre FAT32
Avatar billede fuex Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:41 #8
jeg bruger en boot disk Win 98 til win 98 se
Avatar billede teknik Juniormester
22. oktober 2001 - 17:55 #9
Hvis du (som jeg læser din forklaring) i Fdisk er gået fra 8 partitioner til 1 partition.
Så er definitionen af hvor på disken dine partitioner lå er \"væk\".
Uanset om du ikke har formateret de sidste 7 (som ikke længere var der??)

Hvis du har oprettet \"C\" som \"primary DOS partition\" med samme størrelse som før, så ligger den ca på samme sted som tidligere.

I så fald, så er Dataene stadig på harddisken, blot uden \"adresse\".
De kan genfindes, men normalt kun delvist, og kun med temmlig stort besvær.
Der findes nogle programmer til formålet:
Fx. \"Easy Recovery\" og \"Lost and found\".
I hvert fald det ene findes i en Demo, hovr du kan se om det kan finde tingene, og også få lov at genskabe enkelte filer.
Derefter vil der være krav om licens på ??Kr

Genskabelse vil så vidt jeg kan gætte være et stort arbejde, da fil/folder-navne formodentlig ofte skal specificeres i hånden, og 40GB er gerne mindst 10.000 filer hvoraf typisk omkring de 9.500 ikke er livsvigtige.

mvh :-)
Teknik

Avatar billede blueyed1 Nybegynder
23. oktober 2001 - 07:18 #10
Hvis du skal have fat i dine data igen skal du købe noget recoverry software, som nævnt Easy Recovery, www.ontrack.com og Lost and found www.powerquest.com
Hvis du bare vil fdiske dig til en stor disk 40GB og miste alle data, skal du sørge for at have den nyste version af fdisk. f.eks. en bootdisk/startdisk fra win95 (skal være ver. OSR2) eller win98 eller winme.

Jeg vil klart anbefale Easy Recovery. Du kan også søge her på experten efter links til andre typer recovery software