Avatar billede lemvig_dk Nybegynder
27. februar 2000 - 15:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Finde anden computer på netværk

Vi har altid haft to computere i et lille netværk. Printeren har siddet på den ene (delt) og alt har virket som det skulle. Netværket kunne ses i "andre computere" og den ene computer har altid kunne finde den anden ved at "søge efter computer". Efter opgradering fra Win95 til Win98 på den ene maskine, virker det ikke mere. Det er ikke muligt at få de to maskiner til at finde hinanden på nettet. Går jeg ind i "andre computere" lige efter opstart på Win98 maskinen (det må være på den fejlen ligger, da der ikke er pillet ved den anden) skal jeg opdatere visning mange gange før ikonet for den lokale maskine vises.

Klientprogram til Microsoft-netværk og Netware-netværk er installeret. Det er IPX/SPX, TCP/IP og NetBEUI protokollerne også. Samt fil- og udskriftdeling til Microsoft-netværk.

Printer og diverse drev er delt, og printerdriver er indlæst på begge maskiner.

Jeg har sat sådanne forbindelser op "1oo gange" uden problemer, og står fuldstændigt uforstående over for det her.

Hvem kan hjælpe?
Avatar billede Dan Nim Seniormester
27. februar 2000 - 16:05 #1
har de 2 maskiner prøvet at "pinge" hinanden ?
Avatar billede fragment Nybegynder
27. februar 2000 - 16:08 #2
Hej!

Jeg havde samme problem. Min konklusion efter megen hjælp fra brugere af eksperten er at nogen versioner af Win98 og Win95 er inkompatible. Det ville simpelthen ikke virke. Da jeg installerede Win98 igen på den ene maskine kørte det igen som en drøm...
Avatar billede lrj Nybegynder
27. februar 2000 - 16:58 #3
En lille sidekommentar: Om du opdaterer listen over andre computere 1 eller 100 gange er egentligt uvæsentligt. For listen opdateres af windows netværks-del, og det gør den når den selv mener det er tid. Rent faktisk kan der gå op til 15 minutter fra du starter din maskine indtil den kan se hvad der ellers er på netværket - det er muligt at pinge de andre, og tilgå dem med \\computernavn, men listen opdateres som sagt ikke så hurtigt.
Avatar billede lemvig_dk Nybegynder
27. februar 2000 - 18:00 #4
Faktisk havde jeg fået til at virke med Win98. Andre problemer med Win98 gjorde at jeg ville geninstallere Win95.

Så opstod problemet, altså med Win95.

Så tænkte jeg, at hvis jeg nu gik tilbage til Win98, hvor det jo lige havde virket, så vil alt virke. Det gjorde det bare ikke. Problemet har altså været i Win95.
Avatar billede lrj Nybegynder
27. februar 2000 - 18:49 #5
Lyder også meget sandsynligt at det er noget de har fået rettet i en senere version.

Har du installeret Winsocket 2? Den kører 98 med, men 95 kører kun med 1'eren. Du kan finde den på ms's hjemmeside, eller http://www.download.com. Hjælper på stabiliteten af netværksfunktioner og vistnok også lidt på hastigheden. Desuden kan netværksprogrammer lave flere tricks med ws 2.
Avatar billede stcl Nybegynder
05. marts 2000 - 15:19 #6
prøv at fjern alt hvad der har med netkortet på den ene PCer og sluk Pcen. Tage så netkortet ud (fysisk) og start PCen uden netkort. Sluk nu PCen og set netkortet i igen og start op og installer.
Det er meget omstændig men det virker ofte.
Avatar billede lemvig_dk Nybegynder
05. marts 2000 - 19:35 #7
Fejlen er fundet. Det var den ene termineringsmodstand, der var defekt.

Tak for hjælpen!!
Avatar billede lrj Nybegynder
05. marts 2000 - 22:16 #8
lemvig> Aah, fysiske fejl forekommer også :o)
Avatar billede teknik Juniormester
08. september 2000 - 00:33 #9
...Hvad med at lukke spørgsmålet ?
...du kan selv svare, og tage dine point hjem.
Avatar billede lemvig_dk Nybegynder
21. august 2006 - 10:04 #10
Sp. lukket