Avatar billede cyberesben Nybegynder
25. februar 2000 - 20:04 Der er 29 kommentarer og
8 løsninger

Hvilken harddisk skal jeg købe? Maxtor eller IBM?

Hejsa, jeg har en Maxtor DiamondMax + 2500 på 7.5 GB (datidens hurtigste IDE HD )

den er sådan set udemærket og kører 7200 RPM og har ½ MB cache

Jeg vil gerne have en større, og jeg har kig på en IBM DeskStar 34GXP (34GB, 7200RPM, 2MB cache) til 2.865 kr og en Maxtor DiamondMax 40+ (30GB, 7200RPM, 2MB Cache) til 2.195 kr.

Kan det betale sig at ofre de 670 kr mere for at få IBM med 4 GB mere, eller er Maxtor den bedste af dem?

Jeg har et Aopen AX6BC bundkort som har haft problemer med at køre UDMA på min nuværende Maxtor DM2500+ både i Win98 og Win2K, men andre harddiske kører fint UDMA. SÅ jeg er lidt påpasselig med Maxtor...

Nogen råd?
Avatar billede rangel Nybegynder
25. februar 2000 - 20:26 #1
Køb IBM, det er klart den bedste, den er klart pengene værd.
Jeg har selv en, den kører perfekt.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
25. februar 2000 - 20:35 #2
har du prøvet en maxtor DM40+?
Avatar billede jonasj Nybegynder
25. februar 2000 - 20:37 #3
Fra en, som har et stort "forbrug" af gigabytes lyder rådet:

IBM diske er gode, stabile, hurtige osv. Eneste minusser er at de ikke hverken er det mest lydløse eller det billigste.
Maxtor til gengæld har IMHO kun ét plus: De er lidt billigere end ordentlige diske.

Køb den der IBM - den ER god!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
25. februar 2000 - 20:46 #4
Hehe, min maxtor var ellers den bedste IDE HD man kunne få den gang... men det er også 1½ år siden nu!
Avatar billede terke Nybegynder
25. februar 2000 - 22:11 #5
Jeg ville nu også satse på IBM. Det er kendt for at være kvalitet!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
25. februar 2000 - 22:24 #6
er maxtor ikke det?
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
25. februar 2000 - 23:39 #7
ikke ligeså meget
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
25. februar 2000 - 23:40 #8
har selv ovenstående IBM, synes ikke den larmer så specielt meget i forhold til de andre jeg har i, kanon hurtig (Test vinder i test i Alt om DATA (for et par numre siden)
Avatar billede grunken Nybegynder
25. februar 2000 - 23:59 #9
Harddiske er en smagssag, og det kan godt være at IBM, brager for kvalitet, men mig goe gamle maxtor HD, har holdt upåklageligt de sidste 4 år...

Jeg mener at man får hvad man betaler for
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
26. februar 2000 - 00:15 #10
IBM levere også *læse hoveder* elller hvad de nu kaldes til mange andre mærker, mener også de laverer til maxtor
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. februar 2000 - 01:46 #11
grunken>> så køber jeg en IBM

jonas og 127 lav lige et svar
Avatar billede stussy Nybegynder
26. februar 2000 - 01:49 #12
KØB IBM!!! Jeg har selv en gammel 10.1GB IBM (7200rpm) liggende og den har virket helt fint, Jeg køber selv inden længe 2xDeskstar 34GXP, så jeg kan få glæde af dem med en lille raid konfiguration(niveau1)... :)
Avatar billede wikings Nybegynder
26. februar 2000 - 04:25 #13
IBM!!
Avatar billede rangel Nybegynder
26. februar 2000 - 10:24 #14
Jeg har ikke prøvet Maxtor diske.
Ang. støj synes jeg ikke IBM er værre end andre, men jeg sidder også omgivet af 4 PC'ere med sammenlagt 15 harddiske, så en fra eller til. . .
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
26. februar 2000 - 10:32 #15
Tjaa... et simpelt svar (som andre også har givet), køb IBM'en.... jeg har selv både Maxtor og IBM diske siddende og IBM'erne er HELT klart at foretrække!
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
26. februar 2000 - 13:34 #16
ok
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
26. februar 2000 - 13:34 #17
doh

ok
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. februar 2000 - 14:20 #18
tigerdyr, hvilke fordele/ulemper synes du der er ved ibm?
Avatar billede fico Nybegynder
26. februar 2000 - 15:12 #19
HELT KLART IBM.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
26. februar 2000 - 16:07 #20
Jeg har stadig ikke fundet nogen ulemper... (okay, det er SCSI diske fra IBM jeg har i det her system, men jeg fandt ingen særlige ulemper i et ældre system med IBM IDE diske)...
Fordele
IDE: De virker som de skal...ingen forsinkelser (som jeg har oplevet meget af med Quantum & seagate diske), stabile.
SCSI: De slår alle andre SCSI diske jeg har oplevet/prøvet... både stabilitet og hastighed!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
26. februar 2000 - 16:08 #21
Har iøvrigt stadig min trofaste gamle Maxtor 7.0GB IDE disk *G*... Den kører upårklageligt sammen med IBM SCSI diske (og for den sags skyld også IBM IDE diske)...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
26. februar 2000 - 16:10 #22
Hvilket minder mig om et problem jeg har haft med IBM diske... jeg var nødt til at bytte 3 gange, den første disk havde en bad-sector i boot-blocken ved levering, den anden havde vist nok et head-crash og den tredje kører stadig i et andet system...(så når de virker, og det er vist kun mig, der har været uheldig med IBM, er de kanon gode)
Avatar billede jonasj Nybegynder
26. februar 2000 - 16:33 #23
Maxtor fans>> Jeg forstår altså ikke rigtigt at I kan have *SÅ* gode erfaringer med Maxtor - baserer I jeres udtalelser på erfaringer med en enkelt disk, eller 2?
Jeg baserer mine på erfaringer med mange hundrede harddiske. Fejlstatistik på de først 3 leveår (det er alligevel den normale levetid for en disk) for IBM er et pænt stykke under 1%. Maxtor, Conner, WD (og tidligere Seagate) ligger alle over 5%. Jeg siger ikke at det er "SANDHEDEN" - men det er min erfaring....
Godt valg, Cyberesben. Du bliver med 99% sikkerhed tilfreds med den :-)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. februar 2000 - 17:11 #24
tjaa jeg tror sgu jeg tager IBM... er der ikke nogen der vil låne mig penge til jeg får løn? *GGG*
Avatar billede jonasj Nybegynder
26. februar 2000 - 19:57 #25
Jada, jeg cyberoverfører hermed 2.865 cyberkroner til din cyberkonto :-)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. februar 2000 - 20:07 #26
seriøst, i får pengene tilbage bare rolig, hvor mange point skal i have for at låne mig bare 900 kr til jeg får penge?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
28. februar 2000 - 09:11 #27
>>Jonassj: Erfaring baseret på, primært, 1 enkelt Maxtor (den nævnte 7GB)... har dog før den kørt med flere andre på 540-4.3GB (vel omkring 7-8 diske mere)
IBM: 4 SCSI diske, 6 IDE diske...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. februar 2000 - 15:21 #28
tjaa jeg har bestilt en IBM GXP 34.1 GB så det er jo godt nok
Avatar billede wikings Nybegynder
28. februar 2000 - 20:04 #29
Held og lykke!!
Avatar billede wikings Nybegynder
28. februar 2000 - 20:05 #30
Lad os høre når du har testet den!!
Man kunne måske finde på at ønske sig en af påskeharen,,,

;o)
Avatar billede danerd Nybegynder
02. marts 2000 - 14:05 #31
Køb en IBM.
Maxtor står af ved høje FSB hastigheder. (124 og over)
IBM er også de hurtigste.
Har selv en 14,4GB IBM. ROCK SOLIIIID!!
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
02. marts 2000 - 14:50 #32
Har engang tabt en af  mine IBM diske på gulvet den virker stadig så JA de er gode
Avatar billede cyberesben Nybegynder
02. marts 2000 - 16:39 #33
jeg har fået disken, den er sgu fed!
Avatar billede wikings Nybegynder
03. marts 2000 - 00:29 #34
Jah jah,,, bare jok!
Der er jo stadig nogen der har en seagate 4,3!! Suk!!

//hej!
Avatar billede zwonkie Nybegynder
24. marts 2000 - 14:46 #35
Hejsa.. Tigerdyr eller andrer hvad sker der under en HEAD crashing... fordi jeg har ogå en IBM deskstar25gxp, og den lige som, siger nogle mærkelige lyd ligge som om at den spindeer op og siger så Knæk.. så fryser computeren, men funker ikke vis jeg er heldig (nogle gange skal jeg lige tag hdd ude og ryste den lidt =(

HELP!!
Avatar billede zwonkie Nybegynder
24. marts 2000 - 14:49 #36
wikings... jeg har en Seagte 3.2 gb.. den er lækker
Avatar billede wikings Nybegynder
24. marts 2000 - 23:32 #37
->zwonkie, det er jo ren nostalgi. Men mine 2 seagate har der nu aldrig været problemer med. ;o) Hvordan skulle de også kunne opstå i den hastighed!!.
IBM er gode men Jeg er Quantum fan!

// bye!