Avatar billede netguru Nybegynder
18. oktober 2001 - 14:53 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Lidt teoretisk omkring en webshop

Jeg er ikke helt sikker på kategorien.. bær over med mig.

Jeg sidder og fedter med en net-butik/webshop/etc... og mangler lidt kreativt input ang flg situation:

Kunden kendes i databasen på sit telefonnummer, som er unik (primær nøgle) for hver kunde.

Kunden er ved at afgive en ordre, og skal indtaste sine personlige oplysninger.

Han kan vælge, at sige \"Ja, jeg har handlet har før\", og indtaste sit telefonnummer for at blive genkendt af butikken, eller han kan vælge at sige \"nej - Jeg har ikke handlet her før\"

Problem:

Hvad hvis kunden vælger det sidste (har ikke handlet før), og angiver et telefonnummer som allerede findes i kundedatabasen?

Overskriver jeg den eksisterende kunde med de personlige oplysninger, den nye kunde har indtastet, eller afviser jeg den nye kundes forsøg på at blive oprettet som kunde?

Eller er jeg helt på det forkerte spor?
Avatar billede Spotgun Seniormester
18. oktober 2001 - 14:57 #1
Det mest logiske ville være at meddele brugeren om, at der allerede var oprettet en kunde med det telefonnr, og at man evt. skulle logge sig ind/blive genkendt med det tlf-nr....
Avatar billede zarthax Nybegynder
18. oktober 2001 - 14:58 #2
100% du afviser ham.

Hvis du lader den overskrive bliver der åbnet for \"fremmed\" indtrængen, der kan resultere i et monster problem for din forretning.
Hvis du har en kunde med nummeret 12345678 igennem 1 år, og der pludselig er nogen der har fundet ud af at han har det nummer, kan den fremmede ødelægge alt hvad der står i din database med det nummer.
Bedst ville være at kombinere nummeret med et pass af en eller anden slags :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
18. oktober 2001 - 15:02 #3
uden at kende til måden at sætte sådan noget op på, vil jeg mene at der skal være et password tilknyttet kundenummer, i dette tilfælde telefon nummeret, så kan du ikke komme ud for at en bruger pludselig bliver slettet hvis der er nogen der for sjov skulle oprette brugere på må og få, og så har det jo også en vis signalværdi overfor en bruger at der er en større sikkerhed, når der skal anvendes et password, det ville jeg i hvert tilfælde være meget opmærksom på
Avatar billede romme Nybegynder
19. oktober 2001 - 00:32 #4
Jeg vil mene at bruge telefon nummer som primær nøgle er helt forkert.

Hvad hvis kunden skifter nummer ? Så har du et problem med dine relationer.

Giv heller kunden et unik ID som primær nøgle og gør feltet telefon nummer uniket.

Men for lige at svare på spørgsmålet, så skal han afvides med beskden om at det pågældende kundenummer allerede eksistere.
Avatar billede netguru Nybegynder
19. oktober 2001 - 11:56 #5
Det med passwords lyder som en god ide. Men så er spørgsmålet:

Lader man Kunden oprette en \"profil\" ind _før_ han må begynde at \"shoppe\" eller beder man oprette en \"profil\" når han _har_ fyldt sin kurv.

Jeg tænker mig altid om 2 gange, når jeg bliver bedst om at oprette profiler her og der - man bliver altid stillet så mange dumme spørgsmål, der egentlig ikke er nødvændige.
Avatar billede yaief Nybegynder
19. oktober 2001 - 15:07 #6
Jeg er enig i, at det med telefonnummer som primær nøgle er helt skudt ved siden af.
Hvad med folk der oplyser forkert nummer? Hvordan vil du finde ud af, at det faktisk er den rigtige der oplyser han ejer telefonnummeret?

Drop den ide - vedmindre du har tænkt dig at ringe til hver enkelt.

Brug bare unikke brugernavne i stedet - så kan fok oplyse det nummer de ønsker. Du kan selvfølgelig også bruge et ID - men det er op til dig, hvad du synes kunderne har nemmest ved at huske... deres eget brugernavn eller et unikt ID.
Avatar billede yaief Nybegynder
19. oktober 2001 - 15:10 #7
Forøvrigt - i en webshop jeg lavede for nylig valgte jeg, at kunden ikke kan \"shoppe\" før han har oprettet en profil. Kunden får lov til at se alle varer med priser og så videre - men han skal først oprettes før han kan lægge ting i kurven og købe dem.
Men det kommer an på shoppen - firmaet jeg lavede det for har mange faste kunder og den var mest myntet på dem. En mere generel webshop, hvor kunderne ikke kender firmaet har det sværere.
Avatar billede bamzen Nybegynder
24. oktober 2001 - 16:22 #8
En mulig funktionalitets udvidelse, som samtidig ville løse dit problem, er at gøre som http://www.kontornet.dk  et gammelt site jeg lavede..... Her kan du oprette din egen butik, hvor du registrere alle dine vigtige oplysninger som du ikke gider indtaste hver gang, disse bliver gemt med en unik nøgle, som er uafhængigt af alt.

Brugeren kan så vælge,,, enten at logge ind, og slippe for at indtaste sine oplysninger andre steder på sitet, eller undlade at logge ind, og selv skrive sine oplysninger... Du kan så lave et stykke kode der kan sammenligne med kunder der allerede eksisterer i databasen på flere parametre
Avatar billede netguru Nybegynder
19. november 2001 - 10:24 #9
I får et accepteret svar, da jeg synes alle har bidraget med noget, jeg er blevet klogere af. Tak for hjælpen. Undskyld spm. har ligget.
Avatar billede netguru Nybegynder
19. november 2001 - 10:25 #10
\"I får et accepteret svar\" skulle være \"I får alle et accepteret svar\".

(Det er mandag)