Avatar billede awar Nybegynder
25. februar 2000 - 16:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Modem deling som service

Jeg har en Windows 2000 server der deler en ISDN forbindelse mellem tre computere ved hjælp af den indbyggede modem delings funktion.
Det virker rigtigt godt, men problemet er at man _skal_ være logget på for at delingen er sluttet til, hvilket jeg gerne ville undgå for at spare lidt system ressourcerne (der er kun 32 MB ram på tingen) og holde et højere sikkerheds niveau.
Er der nogen der ved hvordan jeg får internet delingen til at virke, uden at der er nogen der er logget ind på maskinen? Jeg vil helst undgå at installere tredjeparts software som winroute ol.

På forhånd tak.
/Andreas Warberg Damm
Avatar billede euhp Nybegynder
25. februar 2000 - 23:57 #1
Under internet indstillinger, dial when no internet connection is present
Og i properties for din udbyder, vælg Sharing (sidste faneblad) og marker både Enable Internet Connection Sharing og Enable on-demand dialling.

Vupti....

-peter

Avatar billede euhp Nybegynder
25. februar 2000 - 23:57 #2
Ups... ja det var vidst et svar. <g>
Avatar billede awar Nybegynder
26. februar 2000 - 00:46 #3
Ja tak! Det er sådan det er sat op nu, hvilket også skulle fremgå af mit oprindelige indlæg..
Problemet er bare at denne internet deling ikke bliver aktiveret før en bruger logger på maskinen.
Jeg vil have maskinen til at vente ved login skærmen, altså INGEN brugere logget på.

/Andreas
Avatar billede euhp Nybegynder
26. februar 2000 - 00:58 #4
I administrative tools/Services, sæt Internet Connection Sharing til at starte op automatisk. Jeg har ikke pillet ved den efter install fa W2K og på min er den sat til manual.
Ved at sætte den til automatisk skulle den starte op før en bruger logge på.

-peter
Avatar billede awar Nybegynder
26. februar 2000 - 01:55 #5
Den vil ikke starte.. den er allerede på automatisk og jeg prøvede også at fortælle den at servicen skulle "logge på" som administrator, uden effekt.
Jeg kan huske at NT4 ikke ville starte en (uafhængig?) service hvis der var under 12 MB ram ledig. Der er ca -12 MB ram tilovers :) når min server er startet op, så måske det har noget med det at gøre?
Jeg får noget mere ram til tingen i morgen, så må vi se om det hjælper.

/Andreas
Avatar billede euhp Nybegynder
26. februar 2000 - 03:17 #6
Det tror jeg er problemet. Jeg har 196MB fysisk i min, og connection sharing servicen starter øjeblikkeligt.
Man kan ændre på prioriteten af de forskellige services men hvis du får ny ram i morgen.... jeg tror det løser problemet.

-12 MB er <g> et problem :-)

-peter
Avatar billede awar Nybegynder
26. februar 2000 - 13:14 #7
Ok, jeg har fået mine RAM. har også opgraderet min dual celeron@550 til 224 MB -> det rykker nu!
Tester lige om det virker med connection sharing nu.
Avatar billede awar Nybegynder
26. februar 2000 - 13:30 #8
Nej :( Den vil stadig ikke. Jeg har prøvet at sætte alle de services som "inet conn. sharing" er afhængig af til at starte automatisk, men den lader en stadig først kalde op når en bruger er logget på maskinen.
Der er ca. 30 MB fysisk ram ledig, når den er startet (96 ialt), så jeg kan ikke se at det er det der mangler nu.

/Andreas
Avatar billede euhp Nybegynder
26. februar 2000 - 18:13 #9
hmm. Er i gang med at kigge på MS Support og Technet men ingen held endnu... rode, rode.
Det er muligt at MS har sat denne klausul, at der skal være en bruger logget på, fordi dialup forbindelserne er bruger specifikke?

Rode, rode...

-peter
Avatar billede awar Nybegynder
26. februar 2000 - 20:20 #10
Virkede det da ikke for dig?
Jeg sætter pris på den ihærdige hjælp, du fortjener de 60 points trods alt :)

Dialup forbindelserne er vist ikke bruger specifikke. Den forbindelse jeg havde oprettet som administrator var også til rådighed for en anden bruger jeg nu har oprettet. Det var kun login og password der skulle ændres for at det virkede.

/Andreas
Avatar billede euhp Nybegynder
26. februar 2000 - 20:52 #11
Jeg har ikke selv rodet med det aktivt, da min computer er alene - der er netkort i den, men er pt. ikke i netværk.
På mit arbejde bruger vi stadig NT4, pånær på development setups.

-peter
Avatar billede awar Nybegynder
27. februar 2000 - 00:20 #12
Jeg har oprettet en bruger der kan det nødvendige og logger nu ind med den. Det må være godt nok til jeg får xDSL eller falder over løsningen.

Tak for hjælpen.
Mvh. Andreas