Avatar billede steffeno Nybegynder
17. oktober 2001 - 20:39 Der er 9 kommentarer

Route imellem to netkort..

Jeg har fået TDC ADSL og det er jo dejligt.
Så har jeg sat et ekstra netkort i min W2K server, og vil nu route mit lokalnet ud på ADSL\'en, men det funger ikke.....
Mit lokalnet kører DHCP(192.168.1.x/24) og serveren er DHCP servere med fast ip(192.168.1.1)
Netkortet til ADSL modemet kører DHCP(80.62.32.30/24), da modemet er DHCP server.. det får default GW:80.62.32.1
Serveren kan godt komme på nettet, men intet andet...
OG JEG KAN IKKE FATTE HVAD DER ER GALT !!!  HJÆLP !!!

-Steffen
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
17. oktober 2001 - 21:05 #1
Du skal starte routefunktionen i W2K serveren.
Vælg Start/Programs/Administrative Tools/Routing an remote access. Herefter kommer det an på om du har brugt funktionen før. Hvis servicen er installeret men ikke kører kan du højreklikke på serveren og vælge \"configure and enable......\"
Vælg herefter at du vil oprette en \"Network router\" og at den ikke skal være \"demand-dial\" (Kun til routing via modem mm.).
Når du er færdig bliver din route-tabel aut opdateret. prøv evt. i en prompt-box at skrive \"route print\", herefter viser systemet aktuelle routninger.
/Tommy
Avatar billede ricky Nybegynder
17. oktober 2001 - 23:29 #2
Du skulle vel aldrig bruge ISA server eller anden proxy ? hvis jo - så skal du sætte både den eksterne og interne IP op på server netkortet.
Avatar billede steffeno Nybegynder
17. oktober 2001 - 23:47 #3
Well, rras er installeret, og jeg har prøvet mange forskellige konfigurationer, uden held...
Route tabellen fatter jeg ikke helt :)
og nej, jeg har ikke ISA eller proxy, men det havde nok været nemmere... *suk*
Men tak.....

-steffen
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
18. oktober 2001 - 07:41 #4
Det er ikke noget problem at route mellem 2 netkort, W2K gør det bare ikke std. Routetabellen fortæller bare hvad der skal routes imellem.
Ved dig mellem 192.168.1.0 og 80.62.32.1.
Jeg skal lige have sat et ekstra netkort i min server så kan jeg teste det.
/Tommy
Avatar billede svein Nybegynder
18. oktober 2001 - 09:02 #5
Gå i en dos prompt og skriv følgende kommando:
route print

Check at du har en route der hedder:
Network Destination 0.0.0.0
Netmask 0.0.0.0
Gateway 80.62.32.1
Interface 192.168.1.? (din ip)

Hvis ikke dette er angivet vælger du:
route delete 0.0.0.0
route add 0.0.0.0    0.0.0.0    80.62.32.1  192.168.1.x (din ip adresse)
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
18. oktober 2001 - 09:12 #6
svein> det du her fortæller om er en \"static route\" de har den ulempe at hvis noget bliver ændret på en af siderne skal routetabellen også ændres. Husk lige på at det er TDC\'s DHCP server på WAN siden og der er ingen garanti for at de IP numre er de samme næste gang man starter. Hvis man lader W2K styre routetabellen tilpasses den selv efter de IP man får fra DHCP\'en!
/Tommy
Avatar billede svein Nybegynder
18. oktober 2001 - 09:20 #7
tommy>
Jeg antog at den IP fra TDC var fast og så er det en relativ nem løsning at ændre sin route tabel med route add, og som du siger sætte op en fast route.
Hvis denne IP adresse ændres indimellem er det ingen god løsning.
Det virker som >steffeno ikke helt fik det til at virke med RRAS opsætningen, så....
Avatar billede steffeno Nybegynder
18. oktober 2001 - 09:37 #8
Jeg har prøvet med static routes, og ændre default route... Jeg syntes heller ikke det skulle være så svært, men det er det åbentbart..
Det er rigtigt at det er dyn.ip fra tdc, men jeg har bestilt en statisk, for at undgå problemer, men det skulle de lige kvaje sig lidt med først *!*
Men jeg kommer lige til at tænke på, er der ikke noget med at subnetmask\'en ikke må være den samme, så man skal route imellem to net ? hmm, måske jeg skulle prøve at ændre mit scope til 10.0.0.X / 255.255.0.0, så må ADSL\'fætteren da kunne finde ud af det....

-Steffen
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
18. oktober 2001 - 09:49 #9
Statisk IP fra TDC er også dynamisk. der eneste der er statisk er dit IP-nummer, ikke default-gateway, den skal hentes hos TDC. Når vi opsætter firewalls (SonicWall) på det TDC ADSL bliver de altid sat til \"Dynamisk IP med NAT\" ligemeget om kunden har statisk eller dynamisk IP. Løsningen med en firewall gør også at vi ikke behøver anden router da Firewallen router selv.
/Tommy