Avatar billede awar Nybegynder
23. februar 2000 - 23:09 Der er 14 kommentarer

Bootdisk til NTFS

Jeg har brug for en bootdisk der kan arbejde med NTFS drev. Jeg har hørt noget om at der følger et program med Win2k, der kan lave NTFS parate bootdisks. Programmet skulle hedde makeboot eller lign. Er der nogen der kan sende mig det, eller lave en bootdisk til mig? Vil helst have bootmakeren.

På forhånd tak!
Mvh. Andreas Warberg
Email: a.warberg@e-mail.dk
Avatar billede michaels Nybegynder
23. februar 2000 - 23:50 #1
I backup programmet i Win2K ligger der muligheden for at lave bootdiske til NTFS.

Det tog også mig lidt tid at finde dem ;-)
Avatar billede awar Nybegynder
24. februar 2000 - 16:31 #2
Jeg har fundet den funktion du omtaler, men den virker ikke efter hensigten på min maskine.
Når jeg har lavet en bootdisk (recovery disk) og genstarter med denne i a-drevet, siger den "NTLDR missing, press a key to restart" sådan cirka.
Der er noget galt, så medmindre du kan give mig løsningen, kan jeg ikke acceptere svaret.

Mvh. Andreas
Avatar billede michaels Nybegynder
24. februar 2000 - 17:07 #3
Hmm jeg lavede bare diskene, men tror ikke jeg prøvede. Jeg vil prøve når jeg kommer hjem (eller i morgen formiddag) og så skal jeg nok se hvad jeg kan gøre.
Avatar billede awar Nybegynder
24. februar 2000 - 17:11 #4
Diskene??
Den bad kun om én diskette hos mig. Jeg valgte ikke at gemme registreringsdatabasen..
Avatar billede farout Nybegynder
24. februar 2000 - 19:24 #5
du kan boot til konsollet (næsten dos)
ved at tryke f8 ligesom i win 9x
Avatar billede farout Nybegynder
24. februar 2000 - 19:33 #6
hvis ntldr mangler er det så en w2k/nt4
maskine du booter??
ntldr skal ligge på dit boot drev mangler du den kan den bare kopieres fra en anden w2k maskine
ntldr er for w2k hvad io.sys er for win9x
da det er en recovery disk du benytter så er det nødvendigt at du allerede har w2k på maskinen og alså også ntldr
hvad vil du opnå med en bootdisk ??

\\Tonny
Avatar billede jsloth Nybegynder
28. februar 2000 - 06:24 #7
Brug DISKCOPY til at lave en kopi af den første Setup Disk.
Slet alle filer på denne "nye" Boot Floppy (ikke formatering !)
Kopier herefter filerne NTDETECT.COM og BOOTSECT.DOS fra roden af din
NT installation til disketten. Kopier nu filen NTLDR fra roden af din NT installation til disketten - og omdøb denne til SETUPLDR.BIN. Kopier sluttelig C:\BOOT.INI til disketten.
Avatar billede awar Nybegynder
28. februar 2000 - 12:05 #8
Tak.
Hvis du laver et svar, kan jeg acceptere det og overføre dine points.

/Andreas
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
08. marts 2000 - 19:10 #9
Lav en bootdisk til win9x, har du ikke win9x, få en bootdisk af en ven!

download http://www.sysinternals.com/ntfs30.htm
linket ligger i budden af siden

lig NTFSDOS.exe ned på bootdisken (fra win9x) i autoexec.bat filen, skriver du NFTSDOS.exe

Det virker... Har selv gjort det
/The Shadow Surfer

Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
08. marts 2000 - 19:14 #10
Ups du skal ikke skrive NFTSDOS.exe men NTFSDOS.exe
Avatar billede awar Nybegynder
09. marts 2000 - 17:35 #11
Tak for indlægget, jeg kan dog ikke acceptere det, da jeg skal have fuld skrive/læse adgang til drevet. "Jsloth's" svar er mere hvad jeg søger efter, og jeg har da også anmodet ham om at svare på mit indlæg, så han kan få sine points.
Hvad jeg dog virkeligt kunne bruge var de bootdisk maker filer, der ligger på win2k cd'en under BOOTDISK folderen. Jeg har ikke selv cd'en.. og mangler derfor disse filer til at lave bootdisks. Så hvis der er nogen der har dem?
Jsloth, dit svar er stadig accepteret, så giv et svar, så jeg kan afslutte dette indlæg.

/Andreas
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
02. oktober 2000 - 15:53 #12
Der findes Linux systemer der kan køre på én floppy, og da Linux kan læse og skrive på NTFS, kan det være en løsning på dit problem!

tjek de forskellig dist. på www.liunx.org her kan du sikket finde en du kan bruge!
Avatar billede miciver Nybegynder
05. oktober 2000 - 23:06 #13
For at lave en bootdisk til NT...skal du formatere en disk under NT (Så masterbootrecord leder efter NTLDR) derefter kopier du ntldr, boot.ini, ntbootdd.sys og bootsec.dos til disken....VOLA

Michael
Avatar billede goulduck Nybegynder
23. november 2001 - 12:01 #14
Lukke tid?

:-)