Avatar billede hkta Nybegynder
12. oktober 2001 - 12:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

formatering

Jeg har win 98 på min pc og har prøvet at lægge win xp på. Da jeg prøvede at installerede xp meddelte den at der ikke var plads nok, hvilket jeg ikke kan forstå, da jeg har 6 Gb hvoraf der kun er optaget 1/5 af pladsen. Nå men jeg prøvede så at slette c drevet via en f-disk fra win 95/98. Den meddeler mig nu at \"partionen ikke kan slettes, da disken ikke kan låses\" Hvar betyder det, og hvad gør jeg ved det?
Avatar billede jake_6 Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:08 #1
Kommandoen unlock [drev:] låser et drev op og deaktiverer muligheden for at et program kan få direkte adgang til disken :o)
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2001 - 16:48 #2
Xp kan som klare sig på 4 GB , men du bør dele din hardisk op i et par partitioner, hvis du vil prøve xp. Du skal ikke lægge xp på samme partition, som du har windows 98, det giver rod. Så skal du slette dit 98 og installere windows xp i stedet for. Xp kan opfører sig som windows 98/ME

kharder
icq# 71258492
www.expertftp.subnet.dk
Avatar billede hkta Nybegynder
15. oktober 2001 - 08:27 #3
Til Jake 6.
Det er i Dos kommandoen skal skrives ikke?
Problemet er bare at mit Dos er engelsk og jeg kan ikke skrive : Jeg har prøvet alle taster med både Alt, Ctrl og Shift, men den er der ikke. Kan kommandoen udføres andre steder, eller kan jeg lave mit Dos om til Dansk?
Avatar billede jake_6 Nybegynder
15. oktober 2001 - 08:58 #4
Ja det er i DOS.. Det fungerer i hvert fald men en alm. windows start diskette. Unlock kommandoen er den samme om det er en dansk eller engelsk disk. Har du en ven eller noget du kan lave en startdiskette hos?
Avatar billede hkta Nybegynder
16. oktober 2001 - 08:04 #5
Jeg havde nu ikke brug for en startdiskette, gik i dos og prøvede at låse drevet op, det ville den ikke. Men da jeg nu har fundet : skrev jeg format c: Det virkede. Idag skal jeg så prøve at installere xp.
Avatar billede hkta Nybegynder
19. oktober 2001 - 08:46 #6
Mit C: drev er nu formateret. Nu er problemet bare,  at jeg ikke kan få installeret windows 2000. Jeg starter op med boot-bisketter, derefter cd-rommen. Det går også fint indtil den begynder at formatere og derefter installere. Maskinene går i blå skærm, med en tekst om at hvis der er første gang man oplever dette, skal man genstarte o.s.v. Jeg har set det problem før og plejer at være fordi der mangles en driver til fx harddisken. Forhandleren hvor jeg har købt min pc, mener dog at det ikke er tilfældet. I går troede jeg så lige at det skulle lykkedes, jeg valgte nemlig at installere uden at formatere, det er nemlig gjort gennem dos. Jeg kom da også længere en sædvanlig nemlig dertil hvor maskinen skal genstarte. Men det mislykkedes. Da den skulle starte op igen, fik jeg flg. meddelelse: NTLDR mangler, tryk på hvilkårlig tast for at genstarte. Hvilket heller ikke sker, jeg får bare meddelelse om at fjerne en diskette og trykke på hvilkårlig tast for at fortsætte. Jeg skal lige tilføje at jeg ikke har mulighed for at komme ind i dos. Det eneste jeg kan er at gå i bios i det jeg starter op. Er der ´nogen der har et godt bud, jeg er ved at værer godt ked af at min pc ikke duer.
Avatar billede hkta Nybegynder
23. oktober 2001 - 08:08 #7
Jeg kan nu med glæde meddele at problemet er løst.Fejlen lå i en ny ramblok der var defekt. Tak for de ellers gode forslag.
Lukker hermed spørgsmålet.
Avatar billede hkta Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:58 #8
Jeg kan nu med glæde meddele at problemet er løst.Fejlen lå i en ny ramblok der var defekt. Tak for de ellers gode forslag.
Lukker hermed spørgsmålet.