Avatar billede kb2000 Nybegynder
07. oktober 2001 - 15:41 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Windows nedlukning virker ikke

Jeg kører pt. med Win XP, men havde det samme problem på Windows 2000. Når jeg forsøger at få windows til at slukke computeren, så genstarter den. Hvis jeg så slår APM fra, så siger den istedet: \"Du kan nu slukke computeren\". Det burde kunne virke, da det jo virkede i win98...

Jeg har asus P5A bundkort, og det virkede i win98, hvor jeg bare lige skulle sige \"force APM 1.0\" under APM-driveren, men det kan jeg ikke finde i win 2000/xp...

Jeg har opdateret min bios til den nyeste ikke-beta(1007.A)... Så det burde ikke være det...

Hvis det er APM-driveren, så siger win xp at jeg har en \"ALi 7101 Power Management Controller\"...

Please help! Jeg har brugt længe på at finde ud af det...

Denne har været oprettet før, med færre point, hvis det kunne hjælpe: http://www.eksperten.dk/spm/117930
Avatar billede kb2000 Nybegynder
07. oktober 2001 - 15:43 #1
Det er et problem, som jeg har haft længe... Derfor de mange point...
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2001 - 15:56 #2
Jeg er meget, meget spændt på om du finder en løsning, så bliver min kone glad ;o)
Avatar billede makse Nybegynder
07. oktober 2001 - 16:00 #3
I W2K har nogle haft held med følgende metode. Den kræver dog, at du geninstallerer W2K.

I starten af installationen, får du beskeden \'Press F6 to install.... osv.\'
Nå du ser den besked, skal du trykke på \'F5\' og så vælge \'ACPI Computer\' i det næste vindue.
Resten af installationen, er som normalt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2001 - 22:29 #4
makse> How about WinXP, same solution?
Avatar billede makse Nybegynder
07. oktober 2001 - 22:55 #5
Retaxes > Det skulle også virke i XP.
Faktisk så skulle metoden med at man i \'enhedshåndtering > Computer\' skifter til Standard PC driveren, virke bedre i XP.

Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2001 - 23:04 #6
makse> Ok, så ved jeg det!
Avatar billede kb2000 Nybegynder
07. oktober 2001 - 23:22 #7
Min er sat til \"Standard PC\"... Så det kan vel ikke være det...

Kan man ikke sætte ACPI, uden at skulle geninstallere?
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2001 - 23:27 #8
makse, kan du ikke lige se på dette spm. http://www.eksperten.dk/spm/118090
Avatar billede makse Nybegynder
08. oktober 2001 - 00:01 #9
Du kan også i \'enhedshåndtering > Computer\' prøve at skifte til ACPI driveren.
Det skal dog lige siges at du risikerer, at du ikke kan starte op igen.

Btw. Så tror jeg også, at du kan bruge 16:00:10 hvis du kører en Repair.
Avatar billede osj Nybegynder
08. oktober 2001 - 00:27 #10
Jeg har haft et USB kamera som gjorde at min W2K ikke ville lukke ned, da jeg hev stikke ud virkede den igen.Prøv evt. at fjerne alt USB fra di maskine og se om det kan være samme problem som jeg havde.
Avatar billede kb2000 Nybegynder
08. oktober 2001 - 00:31 #11
Nedern chance at tage, makse... Men jeg prøver... :)

BTW, jeg har ikke USB devices tilknyttet pt. Jeg har det dog en gang imellem...
Avatar billede osj Nybegynder
08. oktober 2001 - 00:39 #12
Mit problem var kun når det var sat til.
Avatar billede kb2000 Nybegynder
08. oktober 2001 - 00:57 #13
Jeg kan ikke finde nogen ACPI-driver, når jeg prøver at skifte driver til den der i forvejen hedder \"Standard PC\"... Der er faktisk ikke andre, som følger med windows af den type...
Avatar billede makse Nybegynder
08. oktober 2001 - 01:02 #14
Hmm, der burde også være en ACPI driver. Husk at du skal vælge \'Vis alle drivere\'
Avatar billede kb2000 Nybegynder
08. oktober 2001 - 01:11 #15
Det gør jeg også... Den er der ikke... Kun den der \"Standard PC\"...
Avatar billede makse Nybegynder
08. oktober 2001 - 02:00 #16
Og du gør følgende?
Tryk \'Opdater driver\' > Næste > Vælg \'Vis en liste bla bla bla - Næste > Vælg at den ikke skal søge efter hardware - Næste > Så skulle ACPI driveren stå øverst.

Har du flere punkter under \'Enhedshåndtering - Computer\' skal du vælge den øverste.
Avatar billede kb2000 Nybegynder
08. oktober 2001 - 02:03 #17
Jeg har kun et punkt under computer... Og jeg gør præcis det samme... Husk jeg bruger win xp... Desuden står det på engelsk, men det gør vist ikke noget...
Avatar billede makse Nybegynder
08. oktober 2001 - 15:10 #18
Jeg har lige afprøvet det på en anden computer. Og du har ret, der bliver kun vist en mulighed, når man vil opdatere den driver.

Det lader sig åbentbart ikke gøre, sådan uden videre i Windows XP.
Men jeg vil da undersøge, om det ikke kan lade sig gøre.
Avatar billede kb2000 Nybegynder
08. oktober 2001 - 15:13 #19
Tusind tak... Jeg skal bare have det til at virke... Og jeg orker ikke at geninstallere lige foreløbig...
Avatar billede skov_p Praktikant
08. oktober 2001 - 22:56 #20
Der er jo en lille detalje i Win2000. Jeg har ikke gidet at læse alle indlægende så jeg håber ikke at jeg gentager nogen. Under Egenskaber for strømforsyning kan man aktivere APM. Så slutter pcen selv.
Avatar billede skov_p Praktikant
08. oktober 2001 - 22:57 #21
Jeg burde måske læse hele spørgsmålet :o( Sorry!!!
Avatar billede makse Nybegynder
09. oktober 2001 - 11:04 #22
Prøv følgende.

Boot på XP CD\'en
Når du ser beskeden \'Press F6 to install.... osv.\' trykker du på \'F5\'
Lidt efter får du et nyt billede, hvor du kan vælge typen på computeren.
Scroll op til punktet \'Advanced Configuration And Power Interface (ACPI) PC\' og tryk \'Enter\'

I det næste billede du får, skal du så vælge \'Setup\' (Enter) - \'I Agree\' (F8) - og så Repair (R)

Nu bliver der så lavet en repair, men med ACPI understøttelse.

Avatar billede kb2000 Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:44 #23
Det prøvede jeg, men når jeg sagde repair, så spurgte den først om hvilken windows jeg ville reparere. Så valgte jeg den ene der var og så bedte den om administrator password, det indtastede jeg.

Derefter kom der en dos-prompt... Der vidste jeg ikke hvad jeg skulle gøre... Der stod skriv exit for at genstarte og det gjorde jeg så. Men det hjalp ikke... Det virker stadig ikke... Gjorde jeg det forkert?
Avatar billede makse Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:47 #24
Hmm. Er du sikker på, du så ikke har valgt Recovery Console?
Eller husker jeg forkert. Det kan være det så ikke er \'R\' du skal trykke på til sidst.
Avatar billede kb2000 Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:54 #25
Ja, det var recovery console... Skal jeg så sige setup (enter) istedet? Vil den så ikke erstatte min nuværende windows, slette gamle indstillinger og lign?
Avatar billede makse Nybegynder
10. oktober 2001 - 23:08 #26
Første gang den spørger, skal du vælge \'Setup\' (Enter)
Så F8 for at godkende licens aftalen.
Og så skal du vælge Repair.
Avatar billede kb2000 Nybegynder
11. oktober 2001 - 00:17 #27
Jeg har lige gjort det, og den skulle så installere hele windows om. Min computer ser nu ud som før alligevel. Under computer i device manager står der stadig standard pc. Og når jeg lukker ned, så genstarter den igen...
Avatar billede makse Nybegynder
11. oktober 2001 - 00:18 #28
Og du valgte punktet \'Advanced Configuration And Power Interface (ACPI) PC\' i starten?
Avatar billede kb2000 Nybegynder
11. oktober 2001 - 00:22 #29
Ja, selvfølgelig...
Avatar billede makse Nybegynder
11. oktober 2001 - 00:26 #30
Godt nok mystisk. Kan du nu vælge den , hvis du prøvet at skifte driveren?
Avatar billede kb2000 Nybegynder
11. oktober 2001 - 00:28 #31
Nej, stadig ingen anden end standard pc, også selvom jeg tager \'vis kun kompatible\'(eller hvad den hedder) fra...
Avatar billede makse Nybegynder
11. oktober 2001 - 00:40 #32
Okay. Jeg har ikke mulighed for at afprøve det nu. Men jeg vil da lave et forsøg, lige så snart at jeg får mulighed for det.
Avatar billede kb2000 Nybegynder
11. oktober 2001 - 01:21 #33
Jo, det virkede alligevel... Jeg havde faktisk glemt det før... Jeg var nemlig lidt usikker på om jeg nu havde husket det og så prøvede jeg igen... Det var fordi jeg havde glemt at trykke F5 og vælge ACPI... Nu virker det og der står ACPI under computer i device manager... Den kan lukke ned selv og jeg kan sætte slukknappen på computeren til at lukke computeren eller stand by eller ingenting... Det er ret cool!

Nå, men tak for hjælpen... Det har du/vi brugt lang tid på, så du har fortjent pointene...
Avatar billede makse Nybegynder
11. oktober 2001 - 01:26 #34
Kanon. Så bliver Retaxes\' kone måske også glad. :)

Takker for point. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:37 #35
Jeg har fulgt med hele vejen, og på et tidspunkt prøvede jeg det med at trykke F5, men havde kun 2 valg, den ene var ikke noget med ACPI og den anden hed Other og de skal man vidst bruge en CD eller en diskette.

Men som jeg forstår det, så blev der foretaget en ny installation af WinXP og det er jeg ikke så glad for.

Jeg vil lave en kopi af spm. og paste det ind i Notepad!
Avatar billede makse Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:40 #36
Retaxes > Ja, der er kun vist 2 valgmuligheder. Men du kan Scrolle opad. (Pil op - Pil op - Pil op osv. :))
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:59 #37
makse> Ok, det var jeg ikke klar over.

Hvor har du det med F5 fra, man aner jo ikke en disse om alle mulighederne.
Er det noget du har prøvet dig frem med, eller har du læst det i en FAQ?

Jeg prøver det om lidt, det kunne være rart at få det til at virke!
Avatar billede makse Nybegynder
11. oktober 2001 - 10:06 #38
Retaxes > Jeg faldt over \'F5\' da jeg sad og læste om ACPI og Windows 2000.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. oktober 2001 - 10:18 #39
Så er den i gang og jeg var lige ved at vælge Repair from Console, men trykkede i stedet Enter, accepterede med F8 og valgte så R for Repair.
Avatar billede makse Nybegynder
11. oktober 2001 - 11:46 #40
Hvordan gik det så?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. oktober 2001 - 11:50 #41