Avatar billede norregaard Nybegynder
04. oktober 2001 - 02:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan låses ftp bruger i home directory?

Jeg kører en wu-ftpd-server på en linuxmaskine (Redhat 6.2)
Når en bruger logger på ftpserveren er denne ikke låst i startbiblioteket men kan frit bevæge sig rundt.

Spørgsmål: Hvordan låses en bruger i Home Directory?

Sekundært spørgsmål: Kan man sætte en bruger op, så denne kun har mulighed for at bruge ftp men ikke mulighed for at logge på serveren med fx telnet?
Avatar billede rvj Nybegynder
04. oktober 2001 - 08:55 #1
inde i ftpaccess skal du skrive alle de brugere som skal låses i deres home som guestuser f.eks.:
guestuser temp
eller pr. gruppe:
guestgroup tempgroup
og så alle som ikke skal låses i deres home
som realuser, eller realgroup.
Men hvis du låser brugere inde i deres home kan de ikke se nogen filer pga. de ikke kan få fat i ls, derfor skal du tage og koiper filerne (bin lib biblotekerne) fra /home/ftp (eller hvor din annonyme ftp ligger) og til de enkelte brugeres home.

andet spg.:

du kan inde i /etc/passwd sætte deres kommando fortolker fra /bin/bash til /bin/false.

Så Simpelt er det

Rvj

Avatar billede norregaard Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:14 #2
Alt for cool, begge dele virkede! Tak!

Jakob
Avatar billede norregaard Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:27 #3
Der var jeg lidt for hurtig. Når command interpreter sættes til /bin/false,  så kan det ikke lade sig gøre for brugeren at logge på med ftp!
Avatar billede rvj Nybegynder
05. oktober 2001 - 08:00 #4
ret mærkeligt det virker hos mig!
Avatar billede rvj Nybegynder
05. oktober 2001 - 08:11 #5
Men jeg kan se at da jeg lavede det i sin tid, kunne jeg heller ikke få det til at virke, jeg ved ikke hvorfor det virker nu. Det nemmeste og smarteste ville nok være at lave brugerne tilbage til /bin/bash og lukke for telnet og installere ssh (secure shell).

Rvj