Avatar billede ubhansen Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:24 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

hvad koster det ?

Jeg er begyndt at lave lidt freelance webdesign i min fritid, og står og skal gi det første \"tilbud\" i morgen, det er til et større firma, og designet skal være samme princip som den i sidder og kigger på, altså enkelt, hurtigt og rigtigt sat op. jeg skal lave ca. 8 sider, teksten er lavet i forvejen og skal bare sættes ind, så jeg skal altså lave logo,2 bannnere og alt andet der høre til et websted, og sætte det hele sammen til en enhed, det skal forbindes til en større database, men det gør de dog selv, så jeg skal ikke lave noget som .asp.
Og nu kommer det : da det jo er første reele opgave, har jeg jo ingen erfaring i priserne, hvad koster det at få lavet i byen, og hvad kan jeg tillade mig at tage for sådan et stykke arbejde på regning, jeg har selv været inde og fremvise ideer,layout,logoer,brevpapir visit kort osv. og de har godtaget det hele, og så er det morgen jeg skal gi et såkaldt tilbud på det.
Så alle jer andre seriøse freelance designere, gi et godt råd til en måske fremtidig kolega. :-)
Avatar billede geek! Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:25 #1
Jeg ville tage en 500-1000 kr... Det er jo rimelig enkel og lave!
Avatar billede morw Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:27 #2
Hvor lang tid vil det tage dig at lave det?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. oktober 2001 - 12:27 #3
det kommer jo lidt an på hvilken baggrund du har for at lave siden :0) har du en phd. i datalogi skal du jo nok have en lidt højere timeløn end en der har lært frontpage på et amu-center.....

men et godt starttilbud ville være en timeløn på omkring 300 kr. hvis du laver grafik und ganze.
Avatar billede mpej Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:29 #4
Ja, men som du selv skriver er det jo et større firma. At lave grafikken, logo, 2 bannere osv. kan godt være et tidskrævende projekt hvis det skal se ordenligt ud. Jeg ville nok våge at sige at du godt kunne tager 3-4000,- for det. Men det kan være der er nogen der vil være mig dybt uenige?

Bare fordi det skal se ud behøver det jo ikke ALTID at være simpelt at lave.
Avatar billede ubhansen Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:36 #5
når i siger en time løn på ca. 300 kr kan jeg bedre forstå det end geek der skriver 500-1000 kr for et helt projekt, det vil jo svare til en time løn på måske 1 krone og 50 øre, og så skal der jo betales skat :-) jeg er såmænd seriøs nok, har dog ikke taget amu kursus i frontpage, men er selvudlært i macromedia fireworks/dreamveaver.
Jeg mener da at have hørt at det også koster for den \"kreative prosess\" idet at jeg skal lave alt klart fra visitkort til whiteboard tavler, så det er lige til at sende til et trykkeri. de havde intet andet end deres database og navn, og skal vel i princippet \"skabe\" deres firma koncept.
Avatar billede wincentz Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:37 #6
l
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. oktober 2001 - 12:38 #7
det er klart at den kreative process også skal betegnes som værende arbejde.
Avatar billede mpej Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:42 #8
Jeg er enig med ubhansen. Hvis man kan love et godt produkt så er der mere produktion i en hjemmeside en nogle tabeller der er klasket op i dreamweaver. Der er en krativ process, som kan ende med at betyde alpha-omega. En stærk side er jo især stærk fordi den udtrykker personlighed, og en side der er lavet på 5-10 minutter, endda på en enkelt time eller to udtrykker ikke meget andet end hastværk. Jeg holder mig ved det 3-4000... uden at sige at det er nok...
Avatar billede ubhansen Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:47 #9
MPEI ! du virker ummidelbart som om du ved hvad du laver, bruger du icq, i så falde vil jeg godt ha kontakt med dig : icqnr. 58114375
Avatar billede mpej Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:53 #10
Jeg har desværre ikke ICQ men send mig en mail eusja@e-box.dk
Avatar billede mpej Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:53 #11
Jeg smutter til frokost!
Avatar billede cpufan Juniormester
02. oktober 2001 - 13:49 #12
Som udgangspunkt regn med en timeløn på 250-350 kr.
Hvis du så måske sidder og klatter lidt i det, kan du jo bare korrigere lidt i timetallet, så det ikke bliver urimeligt højt.
Rentegning af logo,klargøring til web: 500,- til 600,-
(De har vel logoet i forvejen, når det er et størrere firma.)
Udvikling af ET banner 800 - 1.000,-
Udvikling af næste banner 500,- til 600,- hvis der er genbrug.
Udvikling af hjemmesider 2.000,- til 2.500,- (8 sider)
Hmmm lad mig se (dum, di dum di,) 4.000,- til 5.000,-....

Og når du så laver tilbuddet, så gør det så udførligt som muligt med alle småtingene penslet ud, så er der ikke en der brokker sig, men hvis du blot skriver .... tilbud efter aftale 4.000,- så bliver der ballade.
Avatar billede ubhansen Nybegynder
02. oktober 2001 - 13:58 #13
sådan kort og kontant
Avatar billede wilweb Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:02 #14
Selv om man \"kun\" vil være freelance, er det nødvendigt at man udarbejder en plan og en målsætning. Er det for sjovt, eller hvilken grund er der til at man ønsker at starte sin freelance virksomhed. Tit kan blive overrasket over at man igen personligt skal have penge op af lomme for at opgradere Soft- og Hardware eller bare have råd til at holde ferie.

Almmindelig praktis må være:
1. Hvor mange timer skal du bruge på projektet * din time pris + moms (Ren arbejdsløn).
2. Hvor mange udgifter har du på underleverandører * din avance + moms.
3. Produktions omkostninger (hvor meget forventer du at bruge på Hardware, software, kontorhold osv. pr år/12 Måneder/160 timer, så har du dine ca. produktions pris pr time og den skal også med).
4. Planlægger du at holde ferie, så skal du også have indregnet et % del i din timepris.
5. Aflever et skriftligt tilbud (da det så er synligt hvad i har aftalt og til hvilken pris)

etablerede firmaer tager fra Kr. 600,00 til Kr. 1800,00 for at rette et link på et web-site, og man vil derfor ikke være en fornuftig handelsmand, hvis man sælger et produkt som dette til 500-1000 kr. som Geek!

jeg mener også at 8 statiske web-sider må mindst være 4-6.000 KR værd + moms og dermed regner jeg med at bruge ca. 8 timer på projektet incl. kunde møder.

Jeg mener iøvrigt at det er ligegyldigt om man er Datalog eller Bager, når bare kunden og du selv er tilfreds..
Avatar billede cpufan Juniormester
02. oktober 2001 - 14:02 #15
jeg takker for point og kommentar ;)