Avatar billede logiq Nybegynder
30. september 2001 - 14:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Oplysningerne ud på serveren

Hej

Jeg har fået et job, hvor jeg bl.a. skal administrere et netværk. Her er en kort beskrivelse af netværket. Netværket består af en Win2K server, og 15 win2k workstations. Server kører Active Directory.
Som det er nu gemmes alle arbejdsdata på serveren. Problemet ligger i at alle brugerdata, såsom baggrundsbillede, ikonplaceringer, genveje, gemmes lokalt, hvilket betyder at man skal sidde ved samme workstation for at få disse frem.
Jeg vil gerne have at brugerprofil og data skal gemmes på serveren, således at man logge på en tilfældig af de 15 workstations, og få sine egne indstillinger. Endvidere har jeg samme problem med outlook, som de alle bruger som emailklient. Jeg vil gerne have at udover af få sine brugerdata frem på hvilken som helst workstation man logger på, at man så også får sine emails, og emailkontoindstillinger med.

Hvordan får man alt dette ud på serveren?
Avatar billede michael3480dk Nybegynder
30. september 2001 - 14:44 #1
Roaming profile.!
Sættes under brugerconfiguration.
Avatar billede logiq Nybegynder
30. september 2001 - 14:48 #2
Gælder det også Active Directory? får man sine mail med ud på serveren?

Prøv lige at uddybe dit svar lidt. Jeg giver ikke 150 point for et svar på 5 ord!

Jeg kender ikke så meget til det.
Avatar billede logiq Nybegynder
30. september 2001 - 14:49 #3
Jeg skal iøvrigt også have det nuværende med ud på serveren, både indstillinger, genveje og mails. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede michael3480dk Nybegynder
30. september 2001 - 14:55 #4
Der er faktisk ikke så stor forskel på AD og domains, sålænge der kun er tale om 1 domain.
Længere forklaring er jeg desværre ikke i stand til at give dig, da jeg ikke er NT/2000 ekspert.
Point´ene..:  Det er ikke dem jeg er på eksperten for. Jeg er her for at hjælpe og blive hjulpet..!!
Avatar billede logiq Nybegynder
30. september 2001 - 14:57 #5
michael3480dk > Helt iorden, Jeg er selv lidt ny i felten, så jeg leder efter en mere detaljeret beskrivelse af proceduren. Tak for hjælpen under alle omstændigheder
Avatar billede flagz Nybegynder
30. september 2001 - 22:02 #6
Roaming User Profiles:

En RUP er en bruger profil som er sat op på en netværks server, hvilket gør den tilgængelig til brugeren fra hvilken som helst netværksklient.
Deraf navnet Roaming = vandre/flakke rundt.

Så når en bruger flytter sig fra system til system, så \"vandrer\" brugerens profil med.

Upsætning af brugerprofiler:

Før du kan sætte en \"Roaming Profile\" op er du nødt til at oprette og dele en folder som skal bruges til at indeholde brugerprofilerne.

Når du har gjort det, Kan du specificere placeringen under brugerens \"Profile property page\" som følger: \\\\server\\sharename\\username

Når du sætter en skabelon bruger op som du vil kopiere for at oprette nye brugere, specificer da følgende placering: \\\\server\\sharename\\%username%

Dette vil gøre Windows 2000 i stand til at skrive brugernavnet automatisk.

Du sætter en brugers profile under \"Active Directory Users and Computer\" - > Profile.

Med hensyn til mail tror jeg nok at det bliver konfigureret automatisk når du opretter en mail konto til en bruger. Du skal dog først gøre det når det med profilerne virker.
Derefter vil Outlook automatisk gemme mailen i en brugers profil på serveren.
Avatar billede eagle-online Nybegynder
30. september 2001 - 22:52 #7
vær opmærksom på at hardwaren på klienterne skal være temmelig ens, for at dette skal virke med succes. Det afhænger selvfølgelig af, hvad software brugerene køre med.
Avatar billede logiq Nybegynder
02. oktober 2001 - 08:46 #8
flagz > tak for hjælpen! Jeg har nu afprøvet det, og det virkede fint, bortset fra at nogle arbejdsstationer ikke hentede brugerindstillingerne, men bare oprettede nogle ny lokalt på computeren. Har du nogen løsning eller årsagsforklaing på dette?

Et andet problem var email, som blev gemt i lokal mappe. Kan jeg bare flytte .pst filen ud på serveren i brugerens mappe? Jeg prøver ihvertfald idag.
Avatar billede logiq Nybegynder
07. november 2001 - 08:26 #9
Jeg hermed gerne sige tak for hjælpen! Jeg har fået det hele til at virke, og snakkede med en netværksoperatør som hjalp mig rigtig meget og bl.a. også lærte mig at lave logon-scripts.

Til til Jer alle, og undskyld den lange svartid, men jeg har haft travlt.