Avatar billede hansjacob Nybegynder
22. september 2001 - 12:31 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Hurtigere pc

Hej

Jeg vil gerne opdatere min gamle pc. So far er jeg nået til at få en ny processor. Hvad skal jeg kigge efter? Hvordan finder jeg ud om mit motherboead virker til detop den processor? Der står det er en socket 7.  Det understøtter også AMD og Intel, men er det uanset hvor meget MHz den kører med?

Hvad med Chipset? Hvad er det og er det noget der har inflydelse på hastigheden?
Cache memory?

Jeg giver mine point til ert dejlig fyldestgørende svar, der kan vejlede en nybegynder med lidt forstand på det.

en henvisning til en side ville også være fint.
Avatar billede siam-dk Nybegynder
22. september 2001 - 12:39 #1
Du kan sætte større CPU i, men du får mest ud af og øge din bus hastighed.
Du kan find info om CPU og motherboard på www.edbpriser.dk
Kig efter slot 423 og den nyeste 478. Disse virker dog kun til intel, som efter min mening også er bedst
Avatar billede webwally Nybegynder
22. september 2001 - 12:53 #2
Hey!

Socket 7 er jo som sådan rimeligt gammelt - så jeg vil anbefale dig at købe et helt nyt bundkort! Du kan finde masser af priser på www.edbpriser.dk men jeg har lige forsøgt at samle en men stadig hård maskine (men til nogenlunde pris sammen til dig her:

Abit TH7-RAID ATX (http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264587920)
Bruger Pentium 4-CPU\'er, understøtter op til 1.7 GHz, og har RAID på, hvilket gør du kan tilslutte op til 8 IDE-enheder.

Pentium 4 1.4 MHz CPU (http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598072)
En CPU til bundkortet med tilhørende 256 MB Rambus RAM.

Dette er selvfølgelig nogle lidt høje priser, men så har du også et monster af en maskine der holder lang tid fremover! Er du blot på jagt efter noget lidt mindre, men som stadig kan bruges til spil osv. så prøv at gå ind på www.edbpriser.dk under hardware. Der prøver du at finde Duron under bundkort, som godt nok ikke når Pentium 4\'en til sokkeholderne, meeen som stadig kan være ganske fornuftige!

Grunden til at jeg har valgt Pentium 4 er at, som siam-dk siger, jeg mener de er bedst! I hvert fald mest stabile i længden. Laver du musik på PC\'en er de også bedre - omend en ThunderBird godt kan være hurtigere (i f.eks. spil).

pyyyh...
Avatar billede halifax Nybegynder
22. september 2001 - 13:06 #3
Socket 7 bundkort passer til AMD\'s processorer fra k6-2 266MHz til k6-2 550MHz og k6-III 400MHZ til 450MHz ifølge en oversigt i nyeste nummer af Alt om Data. Det er således begrænset hvor meget du kan gøre med dit aldrende Socket 7 bundkort.
Det bedste opgradering i så tilfælde siges at være at få tilstrækkelig ram i pc\'en.
Køb Alt om Data oktober 2001. Det vil være god hjælp til \"en nybegynder\".

Avatar billede cny Nybegynder
22. september 2001 - 13:42 #4
Hvis du vil opgradere skal der nok CPU+Bundkort+Kabinet+SDRAM til,  fordi du er nødt til at have et ATX kabinet til et ATX bundkort og den gamle type RAM passer ikke på nye bundkort.

Hvis du er på et budget, vil jeg anbefale en AMD Duron 800-1.000 Mhz, et Socket A bundkort, et ATX kabinet m/350W strømforsyning og 256 MB SDRAM PC133. Gå ind på www.edbpriser.dk og find priserne.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
22. september 2001 - 15:50 #5
Hvis du skal have en helt ny processor, skal du også skifte bundkort. De nyeste understøtter nemlig ikke Socket 7. Prøv www.edbpriser.dk kan du prøve at finde nogle der understøtter S7, men jeg synes ikke det kan betale sig.
Chipsættet er den \"chip\" der bestemmer hvor hurtig din computer kan blive, hvor mange ram du kan have i og den slags. Cachen ligger bl.a. på processoren, men hvist nok ikke på chipsættet, så det er lige meget.
Prøv at overveje om du ikke skulle skifte det meste ud (grafikkort, harddisk, ram osv.)
Avatar billede intel4004 Novice
22. september 2001 - 18:08 #6
Ja - nemlig!

Har du et socket7 bundkort, (kan)skal du ikke opgradere cpu\'en alene. Køb et nyt bundkort(plus ny cpu)!!

SOCKET A(socket 462):
K7 sokkel familien:
AMD Athlon Thunderbird
AMD Athlon Duron

SLOT A:
K7 slot familien
AMD Athlon Classic (den eneste jeg har hørt om)

SLOT 1, SLOT 2 er til Intel slot cpu\'er(SLOT2 er til Xeon typen) men jeg er ikke stærk indenfor intel cpu\'er...
Intel III sokkel versionen benytter FCPGA bundkort...

Socket 423 og 487 er til INTEL Pentium 4...

Det sjove er idag at både intel og amd producerede cpu\'er til socket7 standarden. Idag kører de med hver deres arkitektur, altså der lavet ikke intel cpu\'er til socket A f.eks...

INTEL4004