Avatar billede wampiro2001 Nybegynder
21. september 2001 - 08:30 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

ASCII-koder

Er der nogen der har koderne til piltasterne, ascii-koderne og lige tjekke om dette ikke ser rigtigt ud:

Sub Form_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If KeyAscii = 13 Then
y = y + 1
End If
End Sub

Det skulle i dette tilfælde gerne få noget til at rykke sig en pixel ned ved tryk på enter, men jeg ville gerne have koderne for alle tasterne, specielt pilstasterne så jeg kunne lave et spil.
Avatar billede nordclc Nybegynder
21. september 2001 - 08:36 #1
Aschii koder kan du se på denne side: http://www.danbbs.dk/~erikoest/ascii0.htm

//Claus
Avatar billede nordclc Nybegynder
21. september 2001 - 08:37 #2
Avatar billede proaccess Nybegynder
21. september 2001 - 08:39 #3
Du kan nemmest \"finde ud af\" ASCII_koderne ved følgende:

Sub Form_KeyPress(KeyAscii As Integer)
  Me.Caption = KeyAscii
End Sub

Derved vises den aktuelle værdi i titellinien ved tastetryk, og du kan således prøve dig frem...
Avatar billede wampiro2001 Nybegynder
21. september 2001 - 09:15 #4
Jeg bliver nød til at dele pointene imellem jer, begge svar var lige hvad jeg manglede, TAK!!!
Avatar billede wampiro2001 Nybegynder
21. september 2001 - 09:15 #5
Jeg ved godt jeg har delt pointene ud, men jeg kan simpelthen ikke finde koderne for piltasterne, skulle der være nogen er jer der kender dem???
Avatar billede proaccess Nybegynder
21. september 2001 - 09:21 #6
Brug denne i stedet...

Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
  Me.Caption = KeyCode
End Sub

Avatar billede proaccess Nybegynder
21. september 2001 - 09:22 #7
KeyPress medtager ikke specielle funktionstaster... ;-(
Avatar billede wampiro2001 Nybegynder
21. september 2001 - 09:23 #8
Hvad kan jeg så gøre istedet...?
Avatar billede proaccess Nybegynder
21. september 2001 - 09:27 #9
Brug Den forrige KeyDown !!!

Den registrerer også piletaster m.v., du skal dog være opmærksom på Shift-status...

læs evt. i hjælp på KeyDown-event.
Avatar billede wampiro2001 Nybegynder
21. september 2001 - 09:34 #10
Ok, takker. Lige et sidste spørgsmål, håber at I gider svare.
Hvordan kan man, det er fordi jeg har lavet en lille mand som man kan styre rundt i en form. Hvordan sørger man for at han ikke kan gå udenfor formen og hvordan laver man ting som han ikke kan gå ind i?
Avatar billede nordclc Nybegynder
21. september 2001 - 09:41 #11
Der er jeg helt blank, men jeg har fundet dette spg.:
http://www.eksperten.dk/spm/71073

//Claus
Avatar billede wampiro2001 Nybegynder
21. september 2001 - 09:43 #12
Ok... Jeg takker af...