Avatar billede kim Nybegynder
05. februar 2000 - 20:03 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Autoexec

Jeg har to Windows 95 som kun eller
ikke vil starte i fejlsikker tilstand
men når jeg fjerner Autoexec.bat filen
starter de uden problemer hvad kan der værre galt???

Kim
Avatar billede mhsdk Nybegynder
05. februar 2000 - 20:41 #1
Jeg kan ikke helt fortælle dig hvad det er der er galt, hvis du ikke viser mig din autoexec.bat...

Men det er nu ikke nødvendigt med filen hvis du ikke bruger dos under Windows 95 !

/mhsdk
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. februar 2000 - 23:02 #2
For at kunne bruge dos under win95 er det kun nødvendigt at bruge følgende 3 linier:
mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=865
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Vis hvad du ellers har stående i din autoexec.bat så skal jeg forsøge at fortælle dig hvad der er galt! ;-)
Avatar billede sjensen Nybegynder
05. februar 2000 - 23:06 #3
Kim,

Som MHSDK siger behøver du slet ikke autoexec.bat eller config.sys for at køre Win95. Windows finder fint selv alle dine enheder o.s.v.

Det er kun hvis du fra Win95 går ud i DOS (ikke med genstart af maskinen men kun i en DOS boks/Fuld skærm) at du har brug for nogle linier. Disse er typisk de linier der starter med Mode Con Codepage o.s.v. og som sætter tastaturet til dansk. Desuden kan du for nogle spils vedkommende have brug for de linier der sætter værdierne op for dit lydkort.

Så i almindelighed kan du bare slette (eller bare nøjes med at rename de 2 filer).

Hvis du starter DOS fra Win95 på en måde så maskinen genstarter bruges alligevel de indstillinger og linier der er i filerne Autoexec.dos og Config.dos, og dem kan man selv tilpasse via dosboksens (el. dos-spillets) ikon's egenskaber.

Ofte er det sådan at de forskellige linier i hhv. Config.sys og Autoexec.bat starter programmer og drivere som Win95 selv vil starte alligevel, og ofte skaber det derfor konflikter. Og desuden optager det unødvendig hukommelse.

Du kan finde frem til hvilken linie der skaber problemet ved at starte med F8 ved "Starter Windows 95..." lige i starten af boot-sekvensen, og så vælge "Trinvis opstart" (eller noget i den stil) hvor du kan se de enkelte linier der bliver eksekveret og hvor du skal trykke på return for hver linie. Så kan du hurtigt finde frem til hvilken linie det er.

sjensen
Avatar billede kim Nybegynder
06. februar 2000 - 08:58 #4
Jeg har prøvet Trinvis opstart og
det er kun når jeg svarer nej til opdatering af Autoexec.bat at den starter uden problemer men det sjove er
at tar jeg en Autoexec.bat fra en anden
maskine som er opsat på den totale samme måde så virker det heller ikke
heller ikke hvis jeg kun bruger

mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=865
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Kim

Avatar billede rangel Nybegynder
06. februar 2000 - 10:11 #5
Det kunne lyde til, at en af de filer der henvises til er ødelagt.
Prøv at kopiere filerne: mode.com, ega.cpi, keyb.com og keyboard.sys
fra en anden maskine med samme version af win95 og se om det hjælper.
Avatar billede sjensen Nybegynder
06. februar 2000 - 12:54 #6
Kim,

Inde du kopierer så kør lige scandisk og se om ikke der er nogle filer der ikke har det godt. Det at du kopierer autoexec.bat fra en anden maskine giver dig ikke noget svar. Som rangel siger kan det være at et at de programmer han nævner er ødelagt.

Hvis det er krydsreference i fatten så hjælper det ikke at kopiere nye programmer over før du har fixet det med scandisk, men det vil givetvis være nødvendigt bagefter hvis det med krydsede klustere er tilfældet.

sjensen
Avatar billede ravelin Nybegynder
07. februar 2000 - 14:07 #7
Hvad står der i din msdos.sys?
Avatar billede mhsdk Nybegynder
07. februar 2000 - 14:34 #8
Jeg syntes bare du skulle slette din Autoexec.bat og Config.sys !

Så slipper du for de problemer !

/mhsdk
Avatar billede ravelin Nybegynder
07. februar 2000 - 14:37 #9
Rename de filer du har (hvis du har dem) der hedder autoexec.win og config.win så skulle det gerne virke.
Avatar billede farout Nybegynder
16. februar 2000 - 22:21 #10
check stierne i din auto ex keyboard.sys
den skal ligge i windows\command
o.s.v.
har du installeret gamle dos spil eller lignende så kan de have skrevet til auto og config med gamle dos commandoer
såsom dos = single og det er ikke så smart i win9x
fro en god ordens skyld kan du se og redigere dine system filer ved at gå i kør og skrive sysedit