Avatar billede soepro Nybegynder
03. februar 2000 - 13:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvor findes fontene til DOS-ruden ???

Jeg forsøger at lave en DOS skal i et windows programmeringssprog, og mangler derfor de fonte som Windows selv anvender til at køre en DOS-rude. Hvis jeg kigger under Kontrol-panelets font-opsætning, kan jeg ikke se nogen af fontene.

Er der nogen der ved hvor de er placeret henne ??? (I '\Windows', '\Windows\System' eller noget helt tredie)
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. februar 2000 - 13:08 #1
Jeg er ikke sikker på om nedenstående virker i 95/98 men ellers så se længere nede:

Åben dosruden, klik en 1 gang på vinduets systemmenu (det lille MS-DOS ikon oppe i venstre hjørne). I den menu der fremkommer skulle du gerne se en linie "Egenskaber" (propereties).

Hvis du kan, så er det her du ændrer fonten.

Hvis ikke du har muligheden via systemmenuen i vinduet, så skal du ændre egenskaberne for den link der starter ms-dos boksen. I egenskaberne kan du så sætte fonten.

Hvis du har problemer med det, så gør sådan:

Opret en genvej på skrivebordet og vælg Command.com fra enten C:\ eller fra windows\command diret. Giv din genvej et navn, f.eks. "Min MS-DOS". Gem den.
Højreklik derefter på den og du kan nu ændre en masse indstillinger der gælder for dette msdos vindue ved at vælge egenskaber fra menuen. Bl.a. fonten.

sjensen
Avatar billede soepro Nybegynder
03. februar 2000 - 13:15 #2
sjensen >> tak - men DOS boxen har jeg styr på, herunder også at ændre fonten. Problemet er at jeg gerne vil kunne anvende de samme fonte som DOS boxen anvender i en helt anden sammenhæng. Ligesom de fonte jeg kan anvende f.eks. i NotePad ligger i '\Windows\Font', håber jeg på at DOS-bexens fonte også ligger et eller andet sted, hvor jeg kan få fat i dem.

Det er STEDET på harddisken, hvor DOS-boxens fonte er placeret, jeg søger.
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. februar 2000 - 13:18 #3
Undskyld jeg fik ikke læst spm. ordentligt:

Ja, alle fonts (burde) ligge under Windows\fonts men ikke alle programmer husker at installere dem de rigtige stedet.Med MSDOS fontene er det dog MS selv der styrer det så de burde være der.

sjensen
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. februar 2000 - 13:20 #4
Du var vist lidt hurtig til at acceptere svaret. Du skal vente indtil du har fået et svar du kan bruge. Hvis ikke jeg kan hjælpe dig så får du dem bare tilbage igen.

sjensen
Avatar billede soepro Nybegynder
03. februar 2000 - 13:25 #5
Jeg har checket FONT biblioteket, og deri ligger fontene jeg søger IKKE. Mht. pointene har du ret - jeg troede jeg kunne nøjes med at give dig en del af pointene - men det er altså kun hvis der er flere der har svaret.

Jeg satser på at du kan hjælpe mig - ellers må jeg jo svare på et af dine spørgsmål, så jeg kan få nogle af mine point igen. (Jeg ville have givet dig 25 point.)
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. februar 2000 - 13:26 #6
Jeg har lige checket min maskine (NT) og her ligger fontene samme sted som de øvrige vindows fonte (Winnt\fonts), bortset fra en fonttype der kaldes Raster Font. Den findes ikke som en font, men er Maskinens "native" font, d.v.s. den font din maskine viser tekster i når den starter op.

Hvis du i kontrol panelet prøver at vælge "Details" i View når du er inde i Fonts kan du se i hvilken fysisk fil den pågældende font er angivet. En fontfil (*.ttf eller *.fon) kan sagtens indeholde flere forskellige fonte, men stadig kun fremstå som en fil i dit font-dir.

Desuden kan du liste alle fonte iht. lighed med en anden fonttype, således at du hurtigt kan se hvilke fontnavne der indeholder fonte der "ligner" (eller fremstår) på samme måde som f.eks. Times New Roman, ved at vælge den font du vil sammenligne med i listen.

Jeg håber at det giver dig nogle muligheder.

sjensen
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. februar 2000 - 13:29 #7
Det med points er ikke noget problem. Jeg opretter bare et spm. kun dit svar bliver accepteret på, så får du dine points tilbage igen. Bare sig hvor mange af dem du vil have. (0-25-50-75-100 eller et ande tal. Du vælger selv og jeg opretter spm.)

sjensen
Avatar billede schubert Nybegynder
03. februar 2000 - 13:39 #8
Jeg blander mig lige.

De fonte du leder efter ligger i ?:Windows\fonts og hedder

8514fix.fon
8514oem.fon
8514sys.fon
app850.fon
Coure.fon
Courf.fon
Modern.fon
Serife.fon
smalle.fon
smallf.fon

Selvom det er dos, så bliver disse fonte hentet af DOS promten i ?:windows\fonts

Avatar billede soepro Nybegynder
03. februar 2000 - 14:24 #9
Schubert >> Tak for hjælpen - nu fandt jeg ud af hvad der er problemet. DOS fontene ligger med fil-attribut Hidden/System, og dukker derfor ikke op nogen steder. Hvis jeg fjerner Hidden attributten, så kan jeg pludselig se fonten - også der hvor jeg skal bruge den.

Tusinde tak for hjælpen begge to.

sjensen >> Lav et spørgsmål til 50 point, som du lader schubert svare på. Så har i fået 50 point hver.
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. februar 2000 - 14:30 #10
Ok, will do rigth away !!

Og tak for de 50 til mig skal jeg lige huske at sige !!

schubert>se under nye spm for "Points til schubert"

sjensen