Avatar billede dazzle Nybegynder
14. september 2001 - 15:25 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

PC-styret afbryder

Jeg søger en eller anden dims, formentlig noget der kan tilsluttes en COM-port, hvormed jeg kan slukke og tænde for noget andet udstyr, der er tilsluttet almindelig netspænding. Jeg ønsker fra et program at kunne styre tænd/sluk af et eksternt kabelmodem.
Sådan en dims må findes. Spørgsmålet er bare hvor, og hvad den cirka koster.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. september 2001 - 15:28 #1
Prøv at hør hos Brinck: http://www.brinck.com/index.htm
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. september 2001 - 15:29 #2
Kig under BR byggesæt, jeg mener de har noget der kan bruges!
Avatar billede dazzle Nybegynder
15. september 2001 - 11:55 #3
Jeg søger nok snarere noget der er færdiglavet.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. september 2001 - 20:09 #4
Vær sikker på ar slike dimser finnes ! De brukes ellers til å styre store deler av industrien. En variant er en såkalt PLS eller engelsk PLC. Se http://www.plcs.net/contents.shtml Egentlig så er en slik PLS en hel datamaskin, men den styres/programmeres fra PC. Pris Telemechaniqe Zelio ca kr 1000,- Innebygde tidsfunksjoner, kan programmeres med alle mulige logiske funsjoner.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. september 2001 - 20:16 #5
Avatar billede langbein Nybegynder
16. september 2001 - 20:18 #6
Inklusive i prisen er også PC program for programmering og simulering. Vet ikke hvem som er forhandler i Danmak. Schnieder danmark ??
Avatar billede langbein Nybegynder
16. september 2001 - 20:33 #7
Slikt utstyr har inntill nylig kostet ganske . De selger zelio i hvert fall her i Norge som en slags promotion. Siemens har også en slik billig PLC, men mener at zelio er best. Hare brukt den og den kan klare det aller meste.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. september 2001 - 20:39 #8
Forresten eksakt det du spør om, å fjernstyre et kabelmodem fra skjerm, det kan faktisk zelio ikke. Der i mot så kan de minste modellene fra Omron dette .(Japansk PLC) Se:http://www.omron.dk/europe/www/web_dkdk.nsf/index/CE6B306151E6EBE8412569A8004BC5FA
Avatar billede langbein Nybegynder
16. september 2001 - 20:47 #10
Zeliosoft programvare til Zelio kan simulere men ikke fjernstyre. Syswin programvare til Omron PLS kan fjærnstyre men ikke simulere. Har brukt/bruker begge deler.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. september 2001 - 20:54 #11
langbein> Hvem skriver du til, det ligner en enetale ;o)
Avatar billede microtec Nybegynder
18. september 2001 - 11:17 #12
Søg for alt i verden for at det udstyr du vælger er galvanisk adskilt, så du ikke risikerer at få netspænding på din PC.
Det vil ødelægge din PC og er LIVSFARLIGT!
Avatar billede microtec Nybegynder
18. september 2001 - 11:20 #13
langbein >> Det grej du taler om er jo beregnet til en PLC, og kan ikke direkte tilsluttes en COM-port på en PC.

Jeg har aldrig set en sådan færdig \"dims\", men der er tusindvis af diagrammer til den på nettet, hvis man selv kan lodde lidt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. september 2001 - 12:09 #14
microtec> Det er ikke nok at man kan lodde og lodde rigtigt, hvad de færreste kan, man skal også kunne forstå et diagram, det er der heller ikke så mange der kan ;o)
Avatar billede langbein Nybegynder
19. september 2001 - 16:12 #15
Slang ut et par kommentarer i et inspirert øyeblikk. PLC har jo sin egen prosessor men koples til serieport til pc. Omron sin billige versjon kan fjernstyres (ikke bare programmeres) vha PC/serieport. Standard PLS er går på 24 V DC. Kan ha eller har ofte releutgang + galvanisk skille for inngang (optokopler.) Ellers sant nok kanskje litt \"tungvint og stort\" for de helt små ting. Det skulle ellers også være greit å for eksempel kunne styre et rele via serie/paralellport dirrekte. Har ikke noen løsning for det.
Avatar billede microtec Nybegynder
19. september 2001 - 16:16 #16
langbein >> Det virker noget \"over-kill\" at man skal have en hel PLC med egen processor, strømforsyning og relæ-modul, blot for at trække et relæ fra en PC´s COM-port.

Det kan gøres med en transister til 50 øre :o)