Avatar billede cube Nybegynder
14. september 2001 - 07:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Tv-out sort/hvid billede

Hej, jeg har et daytona geforce2 64 mb RAm PRO med tv-out.

Jeg får et s/h billede på mit tv :(

Jeg har prøvet adskellige kabler, og ja mine indstillinger er sat rigtigt! Jeg tror jeg har fundet ud af at fejlen er:
1. Har kun s-vhs ud på kortet og ikke s-vhs ind på tv.
2. Tv-out chippen er ikke speciel kombitibel(cronotel-cx700), så vidt jeg kan forstå.

Siden s-vhs sender to signaler, billede og farve, og siden jeg kun får billede og ikke farve. Tror jeg at jeg skal have et kabel, der kan blande de to signaler igen. dvs et S-vhs -> Scart som kan det med farve.

Kender i nogen der har haftligende problemer? Som har fundet et kabel der virkede? Eller evt. hvor man kan få sådan et kabel lavet(og nej det er ikke bare at \"mix\'e\" to kable til et) ?

Kabler som jeg har prøvet:
s-vhs -> scart adaptor.
s-vhs -> composite -> scart
s-vhs,lyd -> scart (DVD kabel)

takker
Cube.
Avatar billede godmorgen_mand Nybegynder
14. september 2001 - 10:58 #1
Hey Cube..
Ja det er sku en ond verden det lede edb.. Jeg har haft det samme problem (TRO MIG). men du kan have et af flere problemer.
1.Dit tv`s scart ingang understøtter ikke ombytning (fra s-v yil scart).
2.dine drivere skal være de sidste nye fra europe` da standart driverene på mange Geforce drivereCDer er  amrikanske og derfor i ntsc istedet for pal.(sort/hvid for os).
Vi kunne ihvertifald ikke skifte til pal i display Pro.før vi havde installeret de sidste nye Nvidia Detenator drivere fra europe.
og også det hjalp kun med composite-out s-vhs var stadig sort hvid (vores kort har både s-vhs og composite-out)Så det er desværre nok fordi dit tv ikke er med på s-vhs galajen..(dette kan ikke konstateres på tv`s alder da jeg har prøvet meget gamle scart ingangs tv hvor det virkede og nyere hvor det ikke virkede.
      Godmorgen_mand
Avatar billede msmows Nybegynder
14. september 2001 - 11:38 #2
Lav en lille enkel adapter så virker det:
Y-ground----------+
                  +---------- phono ground
C-ground----------+

Y-----------------+
                  +--------- phono signal
C------------||---+
            470pF
Avatar billede cube Nybegynder
14. september 2001 - 17:13 #3
DOH jeg fatter ikke helt dette system, ville acceptere begge svar :/

Anyway msmows: En enkelt adaptor hehe, kan man bede om en mere præcis anvisning? Fx kan jeg åbne min scart adaptor og \'flytte\' nogle ledninger/forbindelser?

tak
Avatar billede msmows Nybegynder
14. september 2001 - 23:09 #4
Du skal bruge et svhs-stik og et scartstik (eller et phonostik og en scartadapter). Fra svhsstikket kommer 2 ledninger, i det ene (fra pin 4) indsættes en 470 picofarad kondensator (kun i den inderste del af kablet - signalkablet - skærmen skal bare føres igennem).
Begge kablers signal samles til midterbenet på et phonostik og begge kablers skærm samles til yderringen på phonostikket.
Avatar billede msmows Nybegynder
14. september 2001 - 23:15 #5
Det er lettere at gøre end forklare.
Avatar billede cube Nybegynder
15. september 2001 - 02:27 #6
Ok tænkte bare det måske kunne være lige så smart, at gøre det inde i selve scart adaptoren =)

Du forvirre lidt, jeg vil nok gøre det med et svhs kabel og en scart adaptor, samme måde som phone? Eller mener du der skal være phone ud på kablet? (der er jo et svhs stik i begge ender på det ene kabel jeg har)

Men mange mange tak :)
Avatar billede msmows Nybegynder
15. september 2001 - 11:02 #7
svskablet skal modificeres (som før nævnt) -resultatet bliver svhs-stik i den ene ende og et phonostik i den anden.
Jo det kan såmænd sagtens laves inde i et scartstik, så bliver resultatet bare svhsstik i den ene ende og scart i den anden.
Benene der skal bruges i scartstikket er:
17 - skærm
20 - signal (video ind)

4 - lyd skærm
2 - lyd højre
6 - lyd venstre
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2001 - 11:09 #8
http://www.tvtool.de/english/cablefaq3_e.htm giver en god forklaring på lodning af kablet...
Avatar billede msmows Nybegynder
15. september 2001 - 12:09 #9
>el_barto - fin side, tak for hjælpen.
Avatar billede cube Nybegynder
15. september 2001 - 18:12 #10
Ja, men stadig ikke noget jeg normalt laver =)

Håber jeg finder ud af det.

Tak til alle =)
Avatar billede cube Nybegynder
15. september 2001 - 18:27 #11
Nå ja hvad jeg egentlig mente med \"inde i scart stikket\". Jeg har jo en scart adaptor med s-vhs ind, audio ind mm, og et s-vhs kabel med s-vhs stik i begge ender. Tænkte det måske var nemmere at ændre det inde i selve scart adaptoren, istedet for at få en \'underlig bule\' på kablet ....måske vrøvler jeg bare.
Avatar billede msmows Nybegynder
16. september 2001 - 10:18 #12
Nej da, det skulle kunne udledes af det tidligere nævnte hvordan du skal gøre.
Avatar billede cube Nybegynder
17. september 2001 - 01:27 #13
Ja har også tænkt mig at prøve =)