Avatar billede 2bak Nybegynder
08. september 2001 - 13:05 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

To pc\'er deler usb-enhed

Jeg har to pc\'er, som er tændt begge to. De deler skærm, idet jeg har to indgange på min Sony G200 og kan skifte input foran. Desuden er de koblet sammen i et lokalnet med hub og router. Højtalere deler de også.
Nu er udfordringen, at jeg helst ville nøjes med ét tastatur og én mus. Jeg forestiller mig følgende løsning:
Jeg anskaffer mig et trådløst Logitech tastatur + mus. Fra hver pc\'s usb-indgang går der en usb-ledning til en USB-hub. Tastur/mus kobles så til usb-hubben.
Nu er problemet nok, at et tastatur og en mus ikke kan finde ud af betjene to computere på én gang. Men det behøver de heller ikke skulle kunne. Jeg forestiller mig, at jeg kun har den ene af ledningerne fra pc\'erne koblet til usb-hubben ad gangen. Når jeg så skal bruge den anden pc, skifter jeg stik.
Lyder det helt forkert?
Princippet kunne man jo også forestille med en usb-scanner, som man kunne skifte pc med på denne måde.
Avatar billede siam-dk Nybegynder
08. september 2001 - 13:10 #1
Ville det ikke værfe lettere at koble dem sammen med, PcAnywhere, vnc, eller lign fjernstyrings system.
Avatar billede 2bak Nybegynder
08. september 2001 - 13:15 #2
Siam-dk_> Nej, ikke optimalt. Bruger dagligt Netop Remote Control, men løsningen giver mig ikke fuld kontrol over pc\'en.
Avatar billede 2bak Nybegynder
08. september 2001 - 13:17 #3
Spørgsmålet er om USB-standarden er 100 % plug and play...
Avatar billede curtsen Nybegynder
08. september 2001 - 13:23 #4
Var det nemmeste ikke at købe en skræm switch...
Så risikere du heller ikke at du brænder noget af...

Det er nok billigere end en nyt mb.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 13:27 #5
USB skulle være 100% P&P!
Kikkede lige i et Zitech katalog, jeg synes ikke at kunne finde noget der kunne bruges!
Avatar billede 2bak Nybegynder
08. september 2001 - 13:31 #6
Skærmswitch har jeg da ikke brug for. Jeg skriver jo netop, at min Sony skærm har to indgang !
Avatar billede 2bak Nybegynder
08. september 2001 - 13:33 #7
Sidder faktisk her nu med min Netop remotecontrol tændt, dvs fjernstyrer den ene pc fra den anden. I en snæver vending er det er faktisk udmærket løsning. Men det med hub, synes jeg er mere elegant....
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 13:34 #8
Det lyder besværligt at skulle om bag ved pc og skifte usb stik, men det er måske nemt at komme til!
Men man kunne tænke at en usb boks blev ført frem foran, det har jeg på min, yderst behageligt!
Avatar billede 2bak Nybegynder
08. september 2001 - 13:53 #9
retaxes - jeg havde tænkt mig at usb-boksen netop skulle stå på bordet, og at det er der jeg skifter stik. Se min beskrivelse ovenfor.
Den boks, du taler om, er det en usb-hub?
Avatar billede 2bak Nybegynder
08. september 2001 - 13:54 #10
retaxes fortsat.. jeg skal jo netop ikke om bag pc\'erne og skifte stik....
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 13:58 #11
Nej, det er blot en forlængelse fra USB på bagsiden, den sidder i fronten sammen med en firewire (jeg ikke bruger), stuk til lydkort og en digital temperaturmåler med 3 måleområder.

Jeg kan ikke finde noget brugbart i Zitech kataloget, måske skulle du prøve at søge på nettet efter en usb/hub!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 13:59 #12
stuk=stik
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 14:00 #13
Den første jeg fandt var denne:

http://www.selvejer.dk/dlink_usb.html
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 14:03 #14
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 14:05 #15
Hvilket OS bruger du?
Avatar billede 2bak Nybegynder
08. september 2001 - 14:05 #16
d-link\'en er netop sådan en jeg tænker på.
Men den er jo egentlig beregnet til at tilslutte flere usb-enheder til samme pc via porttype b i hubben. Men jeg regner med at det ikke gør noget, at man skifter port b til en anden pc, mens de begge er tændt, for usb er jo plug and play....?
Avatar billede 2bak Nybegynder
08. september 2001 - 14:05 #17
win 2000 på den ene og win98 se på den anden
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 14:06 #18
Sandberg har også en, jeg synes bare ikke de skriver at den kan bruges til f.eks. win2k!

http://www.sandberg.it/sandberg%20gl/usbhub/
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 14:11 #19
2bak> Jeg skal i byen og handle (tobak skal jeg ha) m.m. så jeg er ikke tilbage foreløbig!
Avatar billede 2bak Nybegynder
08. september 2001 - 17:38 #20
Sådan én switch her er nødvendig + en usb-hub !
http://www.allcables.com/allcables/usb-4-switch.html
Med switchen kan flere pc\'er dele ét stk. usb-enhed (eller flere, hvis der sættes en usb-hub til), fx scanner eller printer.
Ingen point denne gang ;-)
Måske skulle jeg bare købe mig et større skrivebord, så der er plads til to tastaturer.
Avatar billede 2bak Nybegynder
08. september 2001 - 17:38 #21
Tak for svarene.
Avatar billede 2bak Nybegynder
08. september 2001 - 17:42 #22
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 17:43 #23
Ja, men det var da godt at du fandt ud af det!