Avatar billede anedi Ekspert
Oprettet i dag kl. 15:03 Der er 2 kommentarer

Opslags-funktion, der søger tekst forskellig fra øvrig tekst

Hej Eksperter.

Jeg arbejder i en 2019 version af Excel.

Jeg har en kolonne A med tal (flere dubletter)
Og en anden kolonne B med noget tekst.
Teksten i kolonne B er enten "Unknown" eller "en anden tekst". Der vil kun være én anden tekst pr. tal i kolonne A, men der kan være mange Unknowns.

Eks:
525  Unknown
525  En anden tekst
525  Unknown

Jeg vil gerne lave et opslag, der på baggrund af tallet (525) finder den tekst der ikke er Unknown. Og den kan altså stå i første, anden, tredje eller 27. række, men vil kun optræde en gang.

Er der nogen der har et godt bud på en opslagsfunktion, der kan klare den?

På forhånd tak for jeres bud,

Vh
Anedi
Avatar billede jens48 Ekspert
Skrevet i dag kl. 15:39 #1
Hvis du i kolonne C laver en hjælpefunktion med denne formel

=A1&(B1<>"Unknown")

vil du kunne søge med

=XLOOKUP("525TRUE";C1:C20;B1:B20;;)

eller hvis 525 sættes ind i celle F1

=XLOOKUP(F1&"TRUE";C1:C20;B1:B20;;)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
Skrevet for 39 minutter siden #2
Jeg skal lige forstå dig rigtigt...

Vil du finde teksten ("En anden tekst") eller vil du finde rækken, som den anden tekst står i (3)?