Avatar billede nu_igen Guru
28. oktober 2023 - 09:49 Der er 9 kommentarer

Ny pc stationær eller bærbar?

Jeg går med tanker om eventuel udskiftning af min IMac.  Det er muligt at vi om få år flytter til et mindre hus, hvor en stationær pc ikke vil være smart. Jeg arbejder meget med fotos og er glad for min store skærm. Hvad kan i anbefale?
Kan der kobles en stor skærm til en bærbar?
Pc behov: ingen film, gaming etc. Men billedbehandling og alm. funktioner.
Ingeborg
Avatar billede fase Professor
28. oktober 2023 - 10:25 #1
Nu behøver en stationær ikke fylde ret meget. Den, jeg har, har et fodaftryk som et A4 ark. Så en stationær computer behøver ikke fylde meget.
Der kan udmærket tilsluttes en større skærm til en bærbar, bare der er en HDMI udgang på computeren, og det er der på de nye computere. En 27" skærm kan fås for ca. 1200 kr. Du kan også bruge dit fjernsyn med HDMI indgang.
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. oktober 2023 - 15:05 #2
Da jeg elsker at arbejde med Grafik. men har AMD og kun ser på det ene øje har jeg en ASUS 18,4" Labtop Hvor je både kan tilslutte en 27" AOC Skærm eller Et 32" Samzung.Når jeg laver billeder med stor opløsning!
https://ibb.co/kQDqTg3
https://ibb.co/8bsfrTP
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. oktober 2023 - 15:37 #3
Med Photoshop:
https://ibb.co/XLRN1wL
Avatar billede valby Ekspert
28. oktober 2023 - 15:50 #4
Jeg så i et andet link, at du ikke bruger Mac længere.
Jeg har for få dage siden købt denne stationære. Den er lille (pæn) og kraftig.
Med blandt andet 1 TB SSD. Se specifikationer.
Jeg har yderligere lagt en 4TB SDD i. Den kan bare lægges løst i kassen, dan den hverken varmer eller vibrerer.
Der er bedre luft og ventilation end i en bærbar og kan derfor bedre tåle en hedebølge.
Men ok, du kan ikke have den med i seng :-)
Jeg er meget tilfreds med det køb.
https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/computere/stationar-pc/lenovo-ideacentre-i3-12161000-stationar-computer/609461
Avatar billede claes57 Ekspert
28. oktober 2023 - 18:51 #5
Jeg kører med en bærbar (har skiftet cd-drev ud med en holder til ekstra harddisk) og så løst tastatur/mus og 24" skærm.
Det virker hjemme, og jeg kan altid tage den bærbare med ud og have alt, som det plejer at være (begge skærme er 1920*1080). Det, at skærm og ekstern har samme opløsning synes jeg, er en stor fordel - det ser ens ud, så hvad jeg laver hjemme kan vises ude.
Avatar billede INK Ekspert
28. oktober 2023 - 21:38 #6
Med hensyn til skærm opløsning, så vil du på en ældre  iMac 27" have en 2560x1440 opløsning. Mac brugere er godt vante. Så hvis du køber en pc med ekstern skærm, så vær opmærksom på opløsningen, så du ikke bliver skuffet.
Avatar billede nu_igen Guru
30. oktober 2023 - 19:36 #7
D@ ink. Det er netop den flotte opløsning, der fik mig til at købe iMac i sin tid. Jeg blev dog efter 20,år med windows ikke særligt fortrolig med Mac delen. Måske faldt jeg også for designet, hvor man ikke havde en "kasse" stående vd siden af.
Jeg har ikke brug for Mac delen, så det vil nok være fjollet at købe en ny IMac for opløsningens skyld, selvom jeg ville bruge minimum GB på Mac partitionen.
Findes der en lignende model uden "Kasse" kun til windows.?
Avatar billede fase Professor
30. oktober 2023 - 21:29 #8
#7
Hvad er mere præcis dine ønsker med hensyn til skærmopløsning? Kan du nøjes med HDMI/1920 x 1080 eller vil du have en højere opløsning.
Hvilken prisklasse taler vi om?
Avatar billede INK Ekspert
30. oktober 2023 - 22:11 #9
Der findes 27" skærme med samme opløsning som på din gamle iMac. Den skal have 2560*1440, hvilket eksempelvis hedder QHD 1440p.
Eksempelvis denne skærm
https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/skarme-tilbehor/monitor/philips-brilliance-275e2fae00-27-skarm-sort/314531#specifications

Der findes mange andre. Det kan så kombineres med en stationær (kasse) i miniudgave.

Der findes også Windows PC'er (Alt i en), ligesom iMac, men jeg har ikke lige kunnet finde en model med tilsvarende skærm.