Avatar billede ErikHg Ekspert
09. august 2023 - 21:50 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fjerner man Skype

Efter at have haft problemer geninstallerede jeg Windows 10, samt alle programmer, deriblandt MS Office.
Nu har jeg prøve at finde ud af hvordan man fjerner Skype, og har også prøvet at se flere videoer på YouTube, men resultatet her hver gang været det samme: Skype er ikke fjernet☹
Håbet at nogen kan lede mig lidt på vej.
På forhånd tak.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2023 - 22:05 #1
Powershell som admin og en kommando.
Der findes sider på nettet som man kan kopiere ind i Powershell og den vej fjerne programmer.
Jeg har dog selv gået skridtet videre og brugt en kommando der sletter alle pre installerede apps.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. august 2023 - 23:37 #3
Jeg har linket til en side med netop de kommandoer liggende på man kan fjerne liggende på min på D-drevet på min pc.
Mange af disse apps kan også fjernes, men når jeg prøver at fjerne Skype dukker billedet op der kan ses i linket:

https://ibb.co/cL3wKSK

Det viser jo tydeligt, at fjernelsen ikke er lykkes.

Det fleste af de programmer jeg som Windows-bruger bliver begavet med kan godt fjernes, men ikke Skype. Der er dog også f.eks. "Calcullator", lommeregner som jeg gerne vil beholde. Det meste er dog ikke andet end noget irriterende skrammel.

Det er forbandet, at alle mulige skodprogrammer bare bliver lagt ind ved installationen og, at brugerne efterfølgende er nødsaget til at fjerne disse programmer, hvis de er uønskede.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2023 - 00:33 #4
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2023 - 06:37 #5
Old calculator kan hentes ned igen. Har gjort det efter jeg havde ryddet det hele væk. Søgte på ordet og fandt download.
Avatar billede supportsiden Professor
10. august 2023 - 07:33 #6
Revo Uninstaller Free kan afinstallere det meste, både programmer og apps (også de fleste af Windows indbyggede apps)
https://www.revouninstaller.com/revo-uninstaller-free-download/
Download portable version (zip fil) og udpak
Start programmet og udvælg program eller app og start afinstallation
Lad standard afinstallation køre færdigt
Ved efterladte registry og filer, markér "vælg alt" og "slet"
Genstart
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. august 2023 - 10:56 #7
Skype optræder slet ikke på listen over installerede programmer😮
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. august 2023 - 11:20 #8
Her er et uddrag af listen over installerede programmer.
Efter min bedste overbevisning skulle Skype optræde i gruppe af programmer der begynder med "S". da listen jo som det fremgår er i alfabetisk orden.

https://ibb.co/Rc5Kbzd
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. august 2023 - 14:01 #9
Jeg tror at det lykkedes at fjerne Skype. Jeg ved ikke hvordan, men det vigtigste var at det skrammel forsvandt.
Jeg takker for jeres bidrag til en løsning👍
Der bliver ofte nævnt en "ren installation af Windows" her på eksperten. Jeg tænker på, at en virkelig ren installation, ville være hvis brugerne fik mulighed for kun at installere Windows, og når dette var gjort, så selv have mulighed for, at tilvælge det man synes er relevant, og lade resten være. Men brugerne skal absolut tvinges til at hænge på diverse skodprogrammer.
Heldigvis findes der muligheder for at fjerne de programmer, der er overflødige/irriterende som 2201661 nævner i #1.
Avatar billede supportsiden Professor
10. august 2023 - 14:23 #10
#7 Skype kan også være installeret som en "app"
I Revo, klik på "Windows apps" øverst til venstre
Revo udnytter des samme PowerShell kommandoer (for "apps") til at afinstallere
Avatar billede supportsiden Professor
10. august 2023 - 14:26 #11
Man kan til en vis grad forme sin Windows installation :
https://www.windowsafg.com/index.html
https://www.windowsafg.com/win10x86_x64_uefi.html
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. august 2023 - 15:37 #12
#11 De gange jeg har installeret Windows 10, har jeg som noget af det første fjernet al det ligegyldige skrammel, der desværre følger med Windows 10.

Jeg anvender nedenstående link:

https://www.howtogeek.com/224798/how-to-uninstall-windows-10s-built-in-apps-and-how-to-reinstall-them/

Dette virker i næsten alle tilfælde på de flest apps.

Som nummer to er det Classic Shell der installeres, således at startmenuen minder stærkt om Windows 7 og tidligere Windows versioner. (Windows 8/8.1 vil jeg forbigå i tavshed🤐)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2023 - 17:04 #13
Man kan selv tilpasse det installationsmedie hvis man ønsker at fjerne skrammel.
Man kan bruge NTlite
https://www.youtube.com/watch?v=_gMJNQ3yWNE
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2023 - 17:05 #14
Godt Skype er væk :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. august 2023 - 19:09 #15
#14 - Nemlig👍