Avatar billede Klaus W Ekspert
04. august 2023 - 13:35 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Store problemer med at formatere cellerne til tal

Hej
Store problemer med at formatere cellerne til tal.
Er der nogle der kan hjælpe mig med at løse dette problem.
Jeg har over flere spørgsmål her på forummet, kommet tættere og tættere på mit mål. Men det virker som om jeg støder ind i det samme problem hver gang at cellerne ikke er formaterede som tal, men noget andet.
Jeg har prøvet Formater celler til Tal, men samme resultat. Det er når der er formler i cellerne det går galt.
Hvis jeg i celle D2 skriver et tal eksempel 2,00 og H2 er tom (Indeholder en formel)
=HVIS.FEJL(INDEKS($A$2:$M$4000; SAMMENLIGN(A2;$J$2:$J$4000;0);12);"")
Og jeg så ønsker at tallet i D2 og i H2 lagt samme i I2 med denne formel =HVIS(ELLER(D2<>";H2<>");SUM(D2+H2-C2);SUM(D2+H2-C2)), I celle C2 står mit forbrug som skal trækkes fra, skulle det blive 2,00, men cellen I2 er bare tom, og hvis jeg ikke sætter HVIS.FEJL foran kommer der. #VÆRDI!
Alle hjælp vil blive værdsat
Klaus W

https://1drv.ms/f/s!AmLaaGiC5LdoidAEVTDwya0qDXlhRA?e=GltlVJ
Avatar billede ebea Ekspert
04. august 2023 - 16:05 #1
Kan du ikke bare lave et tjek på, om H2 er tom. F.eks.
=HVIS(ELLER(D2<>";H2<>");HVIS(H2="";"";SUM(D2+H2-C2)))
Avatar billede Klaus W Ekspert
04. august 2023 - 16:14 #2
Jo den fungere i I2. men kun hvus jeg sætter denne formel i H2

=HVIS(A2="";INDEKS($A$2:$N$22;SAMMENLIGN(A2;$J$2:$J$22;0);12);0)

Men så for jeg ikke resultate af mit opslag fra kolonne L (Den 12 kolonne)

Så her strander jeg.
KW
Avatar billede ebea Ekspert
04. august 2023 - 16:39 #3
#2 - Det forstår jeg ikke, hvis ikke du får resultatet fra L kolonnen.
Hvis jeg indsætter den viste formel fra #1 i I kolonnen, så får jeg vist f.eks. 6,00 for række 7. Der kommer ikke nogen #VÆRDI fejl, fordi formlen tjekker om H kolonnen er tom.
Avatar billede Klaus W Ekspert
04. august 2023 - 16:49 #4
Det er rigitg det funger, men næste udfordring ligge i at kolomme D (Celle D2) skriver jeg 5,00, men dette skulle meget gerne lægges sammen med kolomme H, i kolonne I.
Det fungere i række 7, også hvis jeg indsatte et tal i D7, også hvis jeg sætter et tal i C7. Så fungere det upåklaglig.
Giver det mening.
Avatar billede ebea Ekspert
04. august 2023 - 17:06 #5
#4 - Det du skriver, er også det formlen gør. Hvis jeg indsætter et tal i D7, så lægges D og H kolonnernes række nummer sammen.
Avatar billede Klaus W Ekspert
04. august 2023 - 17:22 #6
Jeps, men hvis jeg indsætter tal i D2 lægger formlen i kolonnerne I ikke kolonne D og H sammen. Kun i rækker 7.
Avatar billede ebea Ekspert
04. august 2023 - 17:43 #7
#6 - Så er jeg ikke med, i hvad du skriver, og hvad formlen gør. Jeg har indsat formlen i kolonne I, i din egen fil.
https://www.dropbox.com/scl/fi/4asm8qlazcno2lk7ijz6d/Lager-kabyssen-1.xlsm?rlkey=5oqhh426pn0khfiljs2thetwu&dl=0
Avatar billede Klaus W Ekspert
04. august 2023 - 18:21 #8
Hej Ebea

Nu skal jeg prøve at tage mig sammen :-)
Jeg har laget din fil og lagt her

https://1drv.ms/f/s!AmLaaGiC5LdoidAEVTDwya0qDXlhRA?e=GltlVJ

Hvis vi tager udgangs punkt i række 2 og 3
I Række 2 kan jeg godt skrive i celle D2 noget jeg har optalt og det bliver laget sammen med H2 noget jeg har bestilt, resultatet kommer i I2. Dette fungere som det skal.
I Række 3 kan jeg også skrive i celle D3 noget jeg har optalt, men det bliver ikke lagt sammen med H3, resultatet skulle fremgå i celle I3 men den er tom,

Hvis jeg overskriver fomlen i celle H3 så kommer der det ønskede resultat i celle I3.
Men jeg har brug for at trække data ved hjælp af formel i celle H3.

Er det til at forstå.

KW
Avatar billede ebea Ekspert
04. august 2023 - 19:14 #9
#8 - Klaus! Jeg mener du skrev i #8, at du ville prøve at tage dig sammen ;-)
Prøv at kigge på formlerne herunder. Den første er den jeg viste i #1. Nr 3 formel, er den du bruger, og er ikke samme formel. Du kan bruge begge formler (dem i kursiv), men ikke den du bruger nu i eks. i #8.
=HVIS(ELLER(D2<>";H2<>");HVIS(H2="";"";SUM(D2+H2-C2)))
=HVIS(ELLER(D2="";H2="");HVIS(H2="";"";SUM(D2+H2-C2)))

=HVIS(ELLER(D2<>"";H12<>"");HVIS(H2="";"";SUM(D2+H2-C2)))
Avatar billede Klaus W Ekspert
04. august 2023 - 19:24 #10
Hvorfor skal der står H12 og ikke H2?????
Avatar billede Klaus W Ekspert
04. august 2023 - 19:32 #11
Jeg har nu indsat formlen =HVIS(ELLER(D2<>";H2<>");HVIS(H2="";"";SUM(D2+H2-C2))) i I2 fungere, og jeg har indsat den samme formel i I3 fungere ikke.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. august 2023 - 19:46 #12
Prøv at ændre din formel i H3
=IFERROR(INDEX($A$2:$M$4000; MATCH(A3;$J$2:$J$4000;0);12);"")
sådan at du har 0 som sidste argument i stedet for "".
Avatar billede Klaus W Ekspert
04. august 2023 - 19:52 #13
Fantastisk. Det ser ud som om det lykkes.
Avatar billede ebea Ekspert
04. august 2023 - 20:07 #14
#10 - Tastefejl.  #11 - I din seneste uploadede fil, fungerer det her hos mig.
Avatar billede Klaus W Ekspert
04. august 2023 - 20:15 #15
Ja og jeg takker en ting jeg havde overset var det som står i #12. Jeg takker for det hele. Har skrevet en PB. God aften herfra KW