Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juli 2023 - 11:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Se Harddisk type på PC med Windows 10

For at se harddisktype, kunne man tidligere skrive Defrag i søg, og så kom man ind på en side hvor man kunne vælge Defragmenter og optimer. Her kunne man se harddisktype. Men når jeg taster denne kommando, fremkommer der i stedet for et antal Google resultater. Er Defrag funktionen afskaffet, eller flyttet?
Jeg har SSD, så kan det være derfor at defrag ikke virker? Man anbefaler jo netop ikke at defragmentere SSD.
Der er andre kommandoer til at konstatere harddisktype, så mit spørgsmål er, om der nogen der kender en nem og hurtig metode, lidt a'la Defrag.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. juli 2023 - 11:36 #1
Der må være noget galt med index på din Windows... - det fungerer fortsat fint her.

Men du kan i stedet bruge WIN+R (Run) og skrive:

dfrgui.exe

Det starter samme værktøj op.

Den helt reelle vej ville dog være at starte diskmanager/diskhåndtering op - højreklik på startknappen for at vælge den.
Avatar billede puren Ekspert
10. juli 2023 - 14:33 #2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. juli 2023 - 14:49 #3
Microsoft Windows 10/11 defragmenteringsprogram identificerer selv om det er SSD diske eller ej. Den laver ikke klassisk defragmentering på SSD diske, men rydder op i TRIM-data, hvilket også er med til at holde en SSD disk sund... - så nej, man skal ikke ukritisk defragmentere en SSD disk - men kan kan godt køre Windows indbyggede defragmentering for at holde disken sund :-) - og holder man sig til det, behøver man ikke at spekulere over SSD vs. traditionel disk.
Avatar billede falster Ekspert
10. juli 2023 - 17:21 #4
Enig med oles #1 og #3.

En tredje måde (ud over "Søg" og "Kør" er i "Start" - "Programmer" - "Windows Administration" - "Defragmenter og optimer drev".
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juli 2023 - 20:33 #5
Nu har jeg prøvet de foreslåede ting, men intet hjælper. Det er min PC der er galt med, jeg har afprøvet kommando på andre PC'er, både win 10 & 11, og det virker ok. Så hvad kan problemet være med min PC? Og hvordan kan det rettes??
Avatar billede falster Ekspert
10. juli 2023 - 21:32 #6
Tjek om tjenesten "defragsvc" (navn "Optimer drev") af en eller anden grund er deaktiveret.

Hos mig står den til starttype "Manuelt".
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juli 2023 - 22:49 #7
#6
Den var deaktiveret, nu sat til automatisk. Så nu virker det igen.
Alle svar var informative, men #6 løste problemet.