Avatar billede inzanian Praktikant
26. juni 2023 - 09:25 Der er 9 kommentarer

Computer slukker tilfældigt

Hej allesammen.

Jeg har købt en brugt computer til min søn.

Den har følgende hardware:

AMD FX-6300

Geforce GTX 960

Ukendte Kingston ram, 2 x 8 gb blokke

Når han spiller spil, så slukker den pludseligt. Den tænder ikke af sig selv igen, men tænder med det samme jeg trykker på knappen. Der kan gå 1 minut, der kan gå tre timer, sikkert er dog at den konstant slukker.
Jeg har tjekket temperaturer på cpu, gpu osv, og alt kører som det skal.

Har I nogle forslag til ting jeg kan forsøge for at fikse det?
Avatar billede inzanian Praktikant
26. juni 2023 - 09:26 #1
Kan også nævne at strømforsyningen er på 650W, og leverer mere end rigeligt med strøm i følge mine beregninger.
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. juni 2023 - 10:35 #2
Prøv at boote på et usb-medie - det være sig en Windows-to-go eller en Linux som f.eks. Windowsfx.

prøv at boote med kun en memory klods i - først den ene så den anden.

derefter er der en ren ny installation tilbage.
Avatar billede Jadl_2990 Juniormester
26. juni 2023 - 11:31 #3
Kunne lyde som om en anden også har haft det problem. Nu er det så "solgt videre" til dig...
Det lyder for mig som en komponent fejl på et PCB, i computeren en sted.
Det kan være alle steder i computeren. Derfor er det dyrt at fejlsøge på, for du skal erstatte alle dele af PC'en, én efter én indtil du har fundet den der fejler.

Det er der nok også en anden der har erfaret. I stedet for at have store udgifter på den reparation, så har han tjent penge på den....
Jeg ved ikke hvad du har betalt for den PC. Hvis den var meget billig, så er det sandsynligt at sælgeren har dårlig samvittighed og kun ville snyde dig for lidt penge.
Har han taget mange penge for den, eller lukket sin salgs profil, så går han grinende rundt i byen et sted.
Kontakt sælger og få handlen til at gå tilbage! Hvis han ikke vil det, så er der nok en grund til det.
Hvis prisen var meget lav, så må du nok til at spare op igen, så din søn kan få en stabil (ny) PC.

Pøj Pøj med det.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juni 2023 - 16:04 #4
Er det en Energon psu på 650 watt du har i den?
Hvis det er så har jeg læst en test på et tidspunkt at den blev ustabil når den skulle levere mere end 450 watt. Og er den ikke renset så kan den lukke ned. Du har jo ikke sensorer på din psu.
Avatar billede supportsiden Professor
26. juni 2023 - 17:33 #5
Som #4 vil jeg orså tro at det er PSU'en. Sådan en "slides" især hvis den er i underkanten. Kan du evt- låne en af en bekendt og teste med. Hvis det hjælper, så skift med min. 750W
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juni 2023 - 17:36 #6
#5 Ja og det er desværre også en enhed man måske "glemmer" at rense når man renser resten af bundkort og blæsere. Støv isolerer for varmen. På nogle er der kredsløb der lukker ned. Andre brænder af. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2023 - 21:26 #7
Har du fundet en løsning?
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2023 - 10:37 #8
Hvis der ikke er støv på PSU (Strømforsyning), og det tror jeg hellere ikke på at dette vil være årsag.
Efter man har påført frisk CPU (processor) kølepasta (thermal compound), og bundkort BIOS er opdateret og alt andet opdateret. Der skulle ikke være problem. Ud over strømstyring, dog sjældent problem. Kun i inaktiv stand. Når dette opleves når man spiller at den slukker, kunne det tyde på at den ikke afleder varme væk hurtig nok fra CPU.

Omkring skift af kølepasta til CPU:
https://youtu.be/Sog0M9OrlME

Andre data vil være brugbart vil være bundkort model. Her kan man søge på nettet om dette bundkort har dårlig omdomme m.v..

Vi afventer spændt på oplysninger fra dig.

Vil man vedlægge billeder kan du gøre det her:
https://imgbb.com/

https://postimages.org/
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2023 - 12:09 #9
Deltager ikke mere i tråden. Spørger melder ikke tilbage på noget af det vi nævnt.