Avatar billede valby Ekspert
22. februar 2023 - 15:40 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvor bliver slettede apps af?

Jeg har, under indstillinger,  ledt efter en papirkurv, fordi jeg forestiller mig, at slettede data må ligge og tage plads op. men jeg kan ikke finde den, Det er en Doro 8080 mobil.
Avatar billede Erik K Ekspert
22. februar 2023 - 17:14 #1
Afinstallerede apps på en telefon lander ikke i en papirkurv, men bliver fjernet direkte.
Vil man have dem igen, skal man installere dem påny. Der findes ingen papirkurv til apps.
Det kan ikke sammenlignes med f. eks. mails eller dokumenter - de lander i en papirkurv og kan hentes frem igen (ofte inden for 30 dage).
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2023 - 17:26 #2
https://play.google.com/

Google Play Butik
Du skal ind i Google Play Butik og videre ind til til dit profil (forestiller jeg mig), medmindre du kan se direkte Mine apps... eller noget der minder om dette og trykke ind til Håndter (Håndter mine apps). Se ind til "Installeret" og skifte den til "Ikke installeret". Her kan du installere apps igen.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2023 - 17:28 #3
Avatar billede Erik K Ekspert
22. februar 2023 - 17:35 #4
Hvis man vil geninstallere eller genaktivere en evt. købt app, så kan man bruge den løsning Jørgen B angiver.
Appen ligger ikke på telefonen, men kan/skal geninstalleres/genaktiveres i Google Play
Men det er jo ikke det Valby spørger om
Avatar billede valby Ekspert
22. februar 2023 - 17:46 #5
#1
Ok så de slettede apps altså væk, men er der ikke andet som gemmes og som kan slettes? Min lagerplads siger:
Intern delt lagerplads
Der er anvendt 13,01 GB ud af 32 GB
SD-kort fra Samsung
Der er anvendt 66,03 GB ud af 128 GB
Det lyder voldsomt. Jeg har hverken musik photos eller podcast liggende.
Avatar billede valby Ekspert
22. februar 2023 - 17:55 #6
Måske skal jeg nævne, at jeg har midID, Smart home og en læge app til video.
Avatar billede Erik K Ekspert
22. februar 2023 - 18:01 #7
Ja, slettede apps er væk og optager ikke længere plads på telefon/SD-kort.

Der kan ligge en del andet skrammel som evt. kan slettes.
De 13 GB lyder dog ikke voldsomt, da styresystem og apps optager en del plads.

På min tlf fylder styresystemet 15GB og apps fylder 16GB.

Du kan måske få frigivet noget af de 66 GB på kortet.
Jeg har ikke den store viden om Doro, som mig bekendt kører en speciel variant af Android, men kan du gå i indstillinger og finde "lagerplads"?
Hvis du kan, så klik på lagerplads, så bør du kunne se, hvilke ting, der bruger mange MB eller GB.
Du skal så ind i de(n) pågældende app(s) og slette filer, du kan undvære.
Avatar billede Erik K Ekspert
22. februar 2023 - 18:04 #8
mitID og Smarthome er ikke noget, der fylder noget videre og det kan jeg egentlig heller ikke forestille mig, at din lægeapp gør.
Avatar billede valby Ekspert
22. februar 2023 - 18:11 #9
Det indbyggede lager bruger 53 GB til systemet, og SD-kortet bruger 64 GB til systemet. Hvordan kan systemet bruge 50% af kortet?
Avatar billede valby Ekspert
22. februar 2023 - 19:15 #10
Mine apps fylder tilsammen bare 8 GB, og der er ikke installeret noget, som bruger plads af betydning. Hele SD-kortet burde være tomt.
Jeg prver, at tage det ud, for at se hvad der sker.

Der skete ikke andet, end at Smart Home ikke virkede.
Men jeg så noget vigtigt, SD-kortet er ikke på 128 GB som mobilen hævder, der står på kortet, at det kun er på 64 GB
Avatar billede valby Ekspert
22. februar 2023 - 22:30 #11
Nu har jeg formateret mit ekstra 64 GB SD-kort.og sat i igen.
Der står det samme: der er anvendt 65,79 ud af 128 GB, som alle står under System.
Hvilket system? SD-kortet havde jeg formateret med Windows, og Doro formaterede det så igen, ved genindsættelsen, og skrev, at det var klar til brug. Jeg giver op.
Tak for jeres indslag. 😊
Avatar billede valby Ekspert
22. februar 2023 - 22:31 #12
Kom lige i tanke om, at Erik K fortalte mig noget vigtigt.
Avatar billede Erik K Ekspert
23. februar 2023 - 02:00 #13
Du kan også frigøre plads ved at tømme cache. Hvor meget det giver afhænger af din hidtidige brug af telefonen.
Hukommelsen i din enhed har en tendens til at blive fyldt op som følge af normal brug.
Når du surfer på internettet eller bruger apps på din telefon, lagres midlertidige filer i telefonen i et område af hukommelsen, der kaldes cache. Grunden til denne lagring er, at telefonen, når du næste gang besøger samme websted eller app, vil indlæse materialet fra cachehukommelsen i stedet for at downloade det hele igen fra serveren, hvilket kræver tid og båndbredde. Disse filer bliver med tiden overflødige og bliver herefter kaldt Uønskede filer. Følg vejledningen herunder for at slette Uønskede filer og andre filer.
1.    På hjemmeskærmbilledet skal du berøre    Mine telefonoplysninger  Hukommelse.
2.    Berør Intern delt lagerplads for at se de forskellige typer data i din interne hukommelse.
3.    Berør Frigør plads for at slette Uønskede filer, som er overflødige system- og appfiler.
Tip: Cachen med Uønskede filer bliver fuld igen med tiden, og det vil være nødvendigt at tømme den igen.