Excel udfordring med en afregningsmodel overfor kunder
Hej
Jeg har et felt til en bruttopris på nogle salgsvarer, det kan være imellem 50,- til 50000,-. Jeg har brug for en måde at udregne en pris til min kunde. F.eks. hvis bruttoprisen er imellem 0-100,- skal der lægges 100% til kundens pris, Er bruttoprisen imellem 101-500,- skal der lægges 50% til kundens pris osv. Hvis brutto prisen er over 10000,- så skal det aftales med nærmeste chef hvor meget der skal lægges til prisen.
lav en tabel med pris og tillæg - det er klart hurtigst også at rette/vedligeholde i. fx 100 100 500 50 1000 25 10000 aftales så slår formel (opslag...) op i tabel, og finder første hvor pris er større end bruttopris, tager tillæg, og lægger til. Inden opslag, så testes på sidste post - er prisen større, så vises en 'spørg chef' tekst i stedet, og eller så opslag-formel.
En lidt "tyndbenet" forklaring. Hvis du blot skal udregne som skitseret, kan du gøre det med HVIS formler. Men der er vel mere i det, end blot at sænke prisen efter en bruttopris. Skal man bevare samme fortjeneste, o.s.v.
Okay, lad mig prøve at forklarer det på en anden måde så.
Vi har et excel ark, som bruges af flere til at lave en opgørelse til kunden, på en skade eller reparation.
Kunden skal "kun" kunne se hans priser på de reservedele der bliver indtastet af værkføreren, så når værkføreren indtaster bruttoprisen i L23 skal Excel returner prisen i H23 jf. den afregningsmodel vi har. og så de næste bruttopriser i L24. L25 L26 osv.
f.eks. Værkføreren indtaster 580 i L23 så skal excel returner 580+30% af bruttoprisen.
Håber det giver lidt mere mening.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.