Avatar billede jcr18 Professor
27. januar 2023 - 15:32 Der er 24 kommentarer

app til dørklokke

Hej. Jeg er i besiddelse af denne her dørklokke https://www.aliexpress.com/item/4000233751619.html, men kan ikke finde en app der matcher dørklokken som er med kamera. Er der nogen der kan give mig et tip om hvor jeg skal søge. Synes ikke google giver mig løsningen?
Avatar billede INK Ekspert
27. januar 2023 - 15:56 #1
Har du forsøgt med Google Home appen?
Avatar billede jcr18 Professor
27. januar 2023 - 15:58 #2
Ja jeg sidder med den her https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kh.ring.video.doorbell&hl=da&gl=US, men der ses ingen install knap
Avatar billede INK Ekspert
27. januar 2023 - 16:01 #3
Kunne også være WowCam appen?
Avatar billede INK Ekspert
27. januar 2023 - 16:03 #4
#2 jeg mente nu selve Google Home appen. Efter første søgning efter ny enhed (som fejler) får du muligheden for at søge på dørklokke.
Avatar billede jcr18 Professor
27. januar 2023 - 16:15 #5
Jeg har søgt på dørklokke men de apps der tilbydes kræver åbenbart en form for ID for at kunne logge ind. Jeg søger på video doorbell og får ikke ret meget vist.
Avatar billede jcr18 Professor
27. januar 2023 - 16:28 #6
I dette her billede https://fastupload.io/JSE4ve6aGTGM8pG/preview, kan jeg installere appen men når jeg skal åbne den spørger den efter ID. Jeg ved ikke hvordan jeg får fat i det ID ?
Avatar billede INK Ekspert
27. januar 2023 - 17:20 #7
Læste lige beskrivelsen af din dørklokke. Lader til appen hedder ANYBELL.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2023 - 17:27 #8
Jeg undrer mig også - hvorfor ikke bare installere den Anybell app de anbefaler??

App store: https://apps.apple.com/au/app/anybell/id1342608702

Den ser ikke ud til at være publiceret via Google Play - men man kan hente en APK installation i stedet.

Det skyldes formentlig at appen ikke er blevet godkendt af Google - og så kan man jo overveje hvorfor :-)

Lige her ville jeg måske være påpasselig med hvad jeg installerer, med mindre man ikke har noget imod den kinesiske stat...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2023 - 17:29 #9
...Ser man lidt på de billeder der er af apperatet (hold da op den er i øvrigt stor i forhold til de "videodørklokker" jeg ellers har set), så kan man se at de bruger en "Anyhome" app - den findes på Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=cn.ubia.anyhome&hl=en_US&gl=US

Mangler du brugerID, skal du nok på deres respektive sider og oprette en konto...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2023 - 17:32 #10
...Og så kan jeg også se at der på æsken er 3 QR-koder til de apps, der skal bruges...
Avatar billede jcr18 Professor
27. januar 2023 - 17:36 #11
Jeg prøver at søge på den
Avatar billede jcr18 Professor
27. januar 2023 - 17:55 #12
Ole Madsen: Tak for input. Arbejder lige videre med dem
Avatar billede jcr18 Professor
27. januar 2023 - 17:56 #13
Skal lige siges at den der ANYHOME har jeg haft installeret. Men igen - man skal åbentbart ind og oprette en bruger hvilket er lidt træls. Specielt hvis det er japansk/kinesisk.
Avatar billede jcr18 Professor
27. januar 2023 - 18:09 #14
Jeg har fulgt denne her vejledning https://www.youtube.com/watch?v=2umWZPQzNNY, men jeg kan ikke se nogen INSTALL download knap.
Avatar billede jcr18 Professor
27. januar 2023 - 18:15 #15
Hmm - virker åbenbart kun på Ipads og på Iphone
Avatar billede jcr18 Professor
27. januar 2023 - 18:15 #16
Min mobil er en android galaxy A53
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2023 - 18:19 #17
ja, og jeg ville først og fremmest (som med TikTok) overveje om jeg vil aflevere personlige informationer til den Kinesiske stat.... (Ja, lige i den retning er jeg lidt paranoid ;-) )

Husk du kan indsætte en web-side i https://translate.google.com og få oversat det hele... - det kan være det hjælper.
Avatar billede jcr18 Professor
27. januar 2023 - 18:42 #18
Status lige nu er faktisk 0. Jeg er ikke meget for at skulle oprette bruger hos alle mulige firmaer blot for at få et ID, men der er nok ingen vej udenom. Min mobil indeholder kun samtaler - intet andet, så kineserne er nok ligeglade lige på det punkt tænker jeg.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. januar 2023 - 19:07 #19
din mobil indeholder også data om hvilke sites, du besøger på nettet, dine købs-data, og dine kontakter. Det er kineserne ikke ligeglade med - det kan bruges fremover.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2023 - 19:18 #20
Din dørklokke er på WiFi - i det øjeblik du melder den til, og du så via APP´en logger på med en konto, kan man (teoretisk) fuldt overvåge al trafik på dit LAN.

Det kan teoretisk også ske, bare du sætter enheden på dit WiFi - men så kan man ikke systematisk holde data op mod en kendt konto, kun din offentlige IP adresse.

Men data kan overvåges, uanset om du opretter en konto eller ej.
Avatar billede jcr18 Professor
27. januar 2023 - 22:31 #21
ole_madsen: du skriver: "Det kan teoretisk også ske, bare du sætter enheden på dit WiFi - men så kan man ikke systematisk holde data op mod en kendt konto, kun din offentlige IP adresse". Kan jeg ikke undgå dette hvis jeg vælger at benytte mig af en VPN-løsning som ikke data logger?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. januar 2023 - 09:09 #22
Du skal opfatte den som en computer. Den vil kunne se det samme som du kan se fra din egen PC, uanset om du kører VPN eller ej.
Den vil kunne sniffe netværks trafikken, og formentlig kunne identificere en hel del data der.
Den vil kunne se delte netværks-shares, NAS-bokse, routeren o.s.v.

Det ER ikke en full-blown PC, og det ER "konspirations-teoretiske" tanker. Men der kan være bygget delelementer ind, der kan gøre præcis det samme som den fulde computer - i princippet oven i købet en indbygget "remote control" funktion, så man kan komme udefra og læse data på netværket.
Men det er desværre den tid vi lever i, og vi kan ikke fornægte at Google, Facebook o.s.v. gør det samme - måske bare med andre hensigter.

Jeg er bestemt ingen helgen selv - jeg har med garanti også dimser rundt omkring i huset der i princippet er bygget til noget andet end jeg tror... - men jeg forsøger så vidt jeg kan at holde mig til Googles produkter - dem har jeg bekendt mig til i forvejen via gmail m.m. - så jeg kan lige så godt begrænse det øvrige udstyr til deres også... - plus Fibaro, Philips Hue, Ikea Home, Synology og alle de andre :-D
Avatar billede jcr18 Professor
28. januar 2023 - 09:51 #23
Jeg forstår ikke alt hvad du skriver men en del af det virker jo logisk nok, men jeg får da ud fra at VPN-løsninger trods alt bevirker at man kan bevæge sig anonymt på nettet og ikke mindst i forhold til hackning/keylogning osv? Der findes en del gode artikler der beskriver hvorfor man bør VPN men måske blander jeg tingene lidt sammen? Min offentlige IP-adresse er jo det sted VPN`en placere den trods alt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. januar 2023 - 20:44 #24
Jeg tror ikke helt du har forstået funktionen af VPN. VPN er egentlig bare en krypteret tunnel ud til den anden ende af VPN-tunnelen på internettet. D.v.s. data kan ikke aflyttes undervejs. Men det kan data stadig der hvor den starter og slutter, og da en keylogger og hacker er i hver deres ender, beskytter VPN intet i forhold til disse.

Og da det meste trafik ud over internettet i forvejen foregår krypteret, henter private stort set intet sikkerhed på VPN.

Det som VPN primært bruges til blandt private, er at rute data ud af en anden offentlig IP adresse end ens internetudbyders, så det ser ud som om man er et helt andet sted end det man egentlig er.

Er man ude at rejse med sin bærbare PC, bruges VPN den anden vej til at lave et "lukket" netværk til hjemmet eller virksomheden.

Men de ting du nævner, hjælper VPN ikke med/imod. Der skal du have noget antivirus-software og noget firewall med... - og ingen af disse vil hjælpe meget imod dataovervågning på dit eget lokale netværk. Med mindre alle individuelle enheder kører firewall, antivirus og VPN :-)