Avatar billede Greenseeker Praktikant
20. december 2022 - 08:48 Der er 43 kommentarer

Nogle PC'ere kan ikke køre filer med makroer?

Hej!

Vi har nogle udfordringer med vores Excel-ark med makroer. Ved to af vores PC'ere kan vi ikke få makroerne til at virke. Ved alle andre er der ingen problemer.

Når vi åbner ark med makroer på nævnte PC'ere får vi følgende to advarsler:

"Sikkerhedsrisiko - Microsoft har blokeret makroer fra at køre, fordi der ikke er tillid til kilden af denne fil."

"Overførslen blev blokeret - Vi kunne ikke bekræfte, at du har de nødvendige tilladelser til at overføre filen."

Jeg kan sende et screenshot ved behov. Vi har forsøgt os med de muligheder der nævnes ved at klikke på "Få mere at vide".

Det lader ikke til at det er et issue med excel-versioner, eller med de enkelte brugere på PC'erne.

Kan nogen hjælpe?
På forhånd tak.
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2022 - 09:10 #1
Det er fordi at PC’erne kører forskellige Windows versioner.
For at overkomme problemet, så på de PC’er  som ikke kan køre dem, højreklikker du på filen, og vælger nu egenskaber for filen, og i det vindue der nu fremkommer, vælger du i nederste højre hjørne, at sætte et flueben for “fjern blokering”.
Dette er et led i Windows sikkerheds optimering.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. december 2022 - 09:58 #2
Har du tjekket: Center for sikkerhed og rettighedsadministration --> Indstillinger for  makro i Excel på de to maskiner?
Måske de er sat til: Deaktiveret
Avatar billede Greenseeker Praktikant
20. december 2022 - 12:25 #3
@ebea

Tak for buddet. Det var én af mulighederne i det nævnte link, men når jeg højreklikker og vælger egenskaber er der ingen muligheder for at tjekke af i "fjern blokering".

@store-morten

Yes, makroer er aktiveret på den computer jeg lige har tjekket.
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2022 - 12:52 #4
#3 - hvad er det for link du “snakker” om?
Microsoft har lavet sådan i deres opdateringer, at alle filer som sendes, og som har en makro i filen, automatisk er blokeret i at køre makroen.
Derfor har MS også lavet funktionen, med at kunne fjerne blokeringen, INDEN du åbner filen, ved at højreklikke, som jeg skrev.
Avatar billede Greenseeker Praktikant
20. december 2022 - 13:05 #5
Når filen åbner får jeg to linier med meddelelser som beskrevet. En rød bjælke med "Sikkerhedsrisiko..." og en gul med "Overførslen..." I det røde bjælke kan jeg klikke på "Få mere at vide", hvilket bl.a. bringer dit bud på en løsning frem. Jeg kan sende et screenshot - kan vist ikke vedhæfte det her?
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2022 - 13:26 #6
# - læste du, at jeg skrev INDEN du åbner filen.
Det du beskriver, er efter du har åbnet filen, og der vedbliver makroen at være deaktiveret, lige meget hvor meget du trykker på de linjer (markeringer).
Avatar billede Greenseeker Praktikant
20. december 2022 - 13:38 #7
Yes, er med på at filen ikke skal være åben ift. egenskaberne. Linket kommer bare frem når filen åbnes.
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2022 - 13:50 #8
#7 - Ja, men kære ven. Der skal ikke komme noget Link frem, når du åbner filen.

Vi prøver én gang til. Alle .xlsm filer er pr. definition låste, når de sendes, og kan kun få aktiveret deres makro, ved at højreklikke på filen, vælge egenskaber, og sætte flueben i "fjern blokering".

Når du åbner filen, skal du så blot klikke på den Gul farvede linje i toppen af dit Excel vindue, hvorved du derefter, har fuld kontrol over filen.

Hvis du åbner filen, uden at fjerne blokeringen INDEN åbning, bliver du mødt med 2 linjer, og kun den ene kan du aktivere, og den anden er makroen, som forbliver låst.
Avatar billede Greenseeker Praktikant
20. december 2022 - 14:21 #9
Er vi nået til "kære ven" allerede?

Okay. Med fare for yderligere at trække din (tydeligvis aftagende) tålmodighed endnu længere ud, så tager jeg den gerne én gang til:

Jeg forstår godt at jeg skal højreklikke INDEN åbning af filen, MEN jeg får stadig ikke muligheden for at "fjerne blokering", som du fortæller mig at jeg skal hakke af, når jeg har højreklikket og valgt egenskaber INDEN åbning af filen.

Er der andre tilgange til fjernelse af den blokering, eller?
Avatar billede store-morten Ekspert
20. december 2022 - 14:49 #10
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2022 - 14:54 #11
#9 - Nej, det var måske at "stramme den", at bruge det ord, som det ser ud her og nu! ;-)

Jeg uploader 3 billed filer, med Link herunder, så du kan se hvad det er der menes.

1. https://www.dropbox.com/s/sr7mbjzrelpc15k/eksp-blokering.jpg?dl=0
Viser den boks der fremkommer, når du højreklikker, og du IKKE i forvejen har aktiveret makroen. Hvis du har, forsvinder "Fluebens" feltet, automatisk, og du skal blot aktivere "tillad redigering" når filen er åbnet.

2.  https://www.dropbox.com/s/6pk5z265qttx5ci/eksp-beskyttet-visning.jpg?dl=0
viser hvordan skærmen i toppen af menuen ser ud, når du åbner filen, UDEN at fjerne blokering.

3. https://www.dropbox.com/s/ouyiribgvdl4d86/eksp-blokeret-makro.jpg?dl=0
viser næste billede på din skærm, efter du aktiverer "tillad redigering", UDEN at fjerne blokering.

Så hvis du inden du INDEN du åbner filen, højreklikker på filen, så vil du også se det billede, som vist i:  1. Link

Ellers burde billederne vise hvad der sker.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. december 2022 - 14:55 #12
3 der kikker på filen ;-)
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2022 - 14:57 #13
#10 - det er samme problemstilling, Morten! Du kan ikke bruge filen, uden at fjerne blokeringen, når en fil sendes.

Jeg ved ikke, hvor mange personer jeg har været hos, for at korrigere for dette problem, efter at MS ændrede dette for omkring 4 - 5 måneder siden.
Avatar billede Greenseeker Praktikant
20. december 2022 - 15:03 #14
@store-morten

Ja, men samme problem opstår, og jeg kan ikke (som ebea skriver) fjerne blokeringen - har ikke muligheden under "egenskaber".

@ebea

No worries. ;o) Alt du skriver giver mening, men ændrer ikke ved at jeg ikke kan fjerne blokeringen. Filen er ikke åben, blokeringen er ikke fjernet og jeg har ikke mulighed for at tjekke af i "fjern blokering".
Avatar billede store-morten Ekspert
20. december 2022 - 15:12 #15
Prøv at sammenlign indstillinger på dem der virke/ikke virker:
https://www.dropbox.com/s/nl7hzytju1miumu/Center%20for%20sikkerhed.JPG?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2022 - 15:12 #16
#14 - Hvad version af Windows kører du (Build version) ?

Ellers prøv at uploade et billede af den boks som fremkommer, når du højreklikker på filen, INDEN at du har haft åbnet den.
Avatar billede Greenseeker Praktikant
20. december 2022 - 15:21 #17
@store-morten: Mine indstillinger ligner dine!?

@ebea: Hvor tjekker jeg version? Vinduet ligner dit, bare uden det nederste afsnit om Fjern blokering
Avatar billede store-morten Ekspert
20. december 2022 - 15:32 #18
"Hvor tjekker jeg version?
Måske hvis du skriver denne formel i Excel: =INFO("OSVERSION")
Ved ikke om det er det ebea efterlyser.
Avatar billede Greenseeker Praktikant
20. december 2022 - 15:35 #19
@store-morten

Windows (32-bit) NT 10.00
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2022 - 15:41 #20
#19 - Du skal ind under Windows indstillinger (Tandhjulet), og der vælger du "System", og nederst i menuen til venstre der fremkommer, vælger du "Om". Og der kan du se hvilken build din Vindows(10) kører.

jeg husker ikke eksakt, hvilket build at MS ændrede denne funktion i, men det er ca. 4 - 5 måneder siden.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. december 2022 - 15:43 #21
Også her :-)

I indstillinger for makro har du der flueben i: Hav tillid til VBA-projektobjektmodellen
Avatar billede Greenseeker Praktikant
20. december 2022 - 15:44 #22
Enhedsnavn    DESKTOP-GTFBERP
Processor    Intel(R) Core(TM) i7-7600U CPU @ 2.80GHz  2.90 GHz
Installeret RAM    24,0 GB (23,8 GB kan bruges)
Enheds-id    95528D6A-AEBE-4285-9149-6FB35580EBB4
Produkt-id    00330-50470-74780-AAOEM
Systemtype    64-bit operativsystem, x64-baseret processor
Pen og touch    Denne skærm understøtter ikke input via pen og touchinput
Avatar billede Greenseeker Praktikant
20. december 2022 - 15:45 #23
@store-morten

Nej, der er ikke flueben - skal der være det?
Avatar billede store-morten Ekspert
20. december 2022 - 15:48 #24
Det har jeg.

Prøv at kigge efter på en maskine hvor det virker
Avatar billede Greenseeker Praktikant
20. december 2022 - 15:56 #26
@store-morten

Ingen indflydelse. Har ikke flueben dér på PC'ere hvor makroen virker. Har også prøvet at tjekke den af uden effekt.

Tak for indsatsen indtil videre til jer begge. Det sætter jeg pris på... Smid endelig flere muligheder/spørgsmål - arbejder videre med det i morgen.

God aften! ;o)
Avatar billede Greenseeker Praktikant
21. december 2022 - 08:33 #27
Godmorgen!

Andre idéer til løsninger? Min chef er ret sikker på at Windows har en finger med i spillet, men er (ligesom jeg) ikke hjemme i at sætte det op så det ikke konflikter.

Alternativt, kan Onedrive have nogen indflydelse? Det virker hverken når det er lagret lokalt eller åbnet via Onedrive, men filerne ligger på Onedrive, og det er der vi som udgangspunkt har adgang til dem.

På forhånd tak.
Avatar billede ebea Ekspert
21. december 2022 - 08:45 #28
#27 - Vi er nu nået til indlæg 27 - Så jeg ved ikke rigtig hvad det er for andre løsninger du søger!
Problematikken er stadig den samme, og løsningerne ligeså. Og i indlæggene er der givet løsninger til dit problem, men som jeg ser dine egne svar indlæg, så "skøjter" du blot hen over de stillede løsninger, uden egentlig at undersøge disse rigtigt.

Jeg spurgte dig i går, i indlæg #16, og viste i #20 hvordan du finder det, om den Build version af Windows du kører, og du sendte info om alt andet end lige nøjagtig dette.

Så jeg hopper af tråden her!
Avatar billede Greenseeker Praktikant
21. december 2022 - 09:00 #29
@ebea

Fair nok, tak for din tid. At "anklage" mig for at skøjte hen over forslagene uden at undersøge dem er jeg dog lidt træt af. I #22 sendte jeg al den info der var på den side du bad mig tilgå. Intet sted på siden stod der "build". På samme måde med "fjern blokering"-tjekboksen - mit skærmbillede var ikke som dit.

Uanset hvad, tak for forsøget.

Har andre idéer til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede store-morten Ekspert
21. december 2022 - 09:27 #30
Dette er ingen løsning 😐
Men kan du overhovedet køre makro på de 2 maskiner?
Avatar billede Greenseeker Praktikant
21. december 2022 - 10:03 #31
Ja, makroer fungerer fint lokalt. Jeg kan optage, afspille, kode i vba osv.
Avatar billede store-morten Ekspert
21. december 2022 - 10:04 #32
Køre du med Excel 395?
Avatar billede store-morten Ekspert
21. december 2022 - 10:12 #33
Hvis ikke håber jeg det ligner mit :-)

Prøv at:
Åben Excel --> Filer --> Konto
Vælg: Opdateringsindstillinger
Vælg: Opdater nu
Avatar billede Greenseeker Praktikant
21. december 2022 - 10:12 #34
Øh... Det er Excel 2019!?
Avatar billede Greenseeker Praktikant
21. december 2022 - 10:14 #35
Alt opdateret
Avatar billede store-morten Ekspert
21. december 2022 - 10:25 #36
Prøv at:
Åben Excel --> Filer --> Konto
Vælg: Opdateringsindstillinger
Vælg: Vis opdateringer

En internet side åbnes, rul lidt ned og find: Version og Build

Min Excel395 siger:
Version 2211: December 13
Version 2211 (Build 15831.20208)
Avatar billede Greenseeker Praktikant
21. december 2022 - 10:28 #37
Samme her
Avatar billede store-morten Ekspert
21. december 2022 - 10:34 #38
Så tror jeg ikke jeg kan komme på andet ;-(

Hvis du ruller ned vil du finde:

Version 2203: 30. marts
Version 2203 (Build 15028.20160)

Internetmakroer blokeret som standard: For at forbedre sikkerheden i Office ændrer vi standardfunktionsmåden for Office-programmer for at blokere makroer i filer fra internettet.

Men det blev ændret:
Version 2209: 26. september
Version 2209 (Build 15629.20156)

Løste problemer
Vi løste et problem med standardblokering af makroer fra internettet fra udførelse.
Avatar billede Greenseeker Praktikant
21. december 2022 - 10:39 #39
Ok. Giver det mening af forsøge at geninstallere excel, eller ender jeg bare samme sted?
Avatar billede store-morten Ekspert
21. december 2022 - 10:42 #40
Ja, det turde jeg ikke foreslå ;-)
Avatar billede Greenseeker Praktikant
21. december 2022 - 10:44 #41
Ok. Det prøver jeg senere. Tak for indsatsen. :o)
Avatar billede jens48 Ekspert
22. december 2022 - 08:41 #42
Prøv at se den kommentar jeg lavede i https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1041001
Den var decideret lavet med henblik på at åbne for blokkerede makroer
Avatar billede M.O Seniormester
04. januar 2023 - 16:02 #43
Sikke en spændende tråd ;-) fik du løst problemet?

"Overførslen blev blokeret - Vi kunne ikke bekræfte, at du har de nødvendige tilladelser til at overføre filen."

Du skriver det er alle ark med makroer og at de "bor" i Onedrive.
I #27 skriver du også at det ikke virker lokalt.
Da du testede at det ikke virkede lokalt var det så med en kopi af filen i en offline mappe / ikke synkroniseret mappe ?

Jeg ville nok prøve at fejlfinde om det er Makro eller rettigheder der driller.
Hvis det er muligt kunne du prøve at eksportere koden og oprette en ny xlsm fil på en af de 2 computere der brokker sig - og importere koden i den "nye" test fil.