18. december 2022 - 19:53 Der er 7 kommentarer

Bærbar PC larmer

Jeg har en HP Notebook Model 15-ay087no, hvor blæseren er begyndt og larme alt efter, hvor meget pc'en arbejder.

Er der nogen som har oplevet den slags og lykkedes med og få afhjulpet problemet?
Avatar billede kurtba Ekspert
18. december 2022 - 20:24 #1
Det er jo typisk fordi, at den bliver for varm, og det kan så skyldes, at der er kommet meget støv ind i den, som forhindrer at luften fra blæserne kan komme frit væk.
Så fat i en kompressor eller noget andet som kan lave luft og få renset alle åbningerne. I bunden kan du måske se blæseren/blæserne gennem rillerne, og hvis det er tilfældet kan det være en god ide at stikke noget ned, så du blokerer for at vingerne kan fise rundt med alt for høj hastighed. Men ellers er det med at få blæst luft ind i og ud af alle rillerne.
Så har du under alle omstændigheder sikret dig, at den kan slippe af med varmen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. december 2022 - 21:30 #2
Hvis, og kun hvis du har mod på det, så kan bunddækslet også fjernes - det er dog forskelligt fra maskine til maskine, hvor let eller måske rettere hvor svært det er. Fjernes det er det lettere at komme til, men som kurtba skriver: pas på blæserne.
Avatar billede valby Ekspert
18. december 2022 - 21:41 #3
Spraydåse med trykluft. Men husk fra #1 det med ventilatorene.
Og du skal nok ikke gøre det inde i stuen. :-)
https://www.avxperten.dk/komprimeret-luft/
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. december 2022 - 23:09 #4
#3 Ja, en spraydåse med trykluft er også en udmærket løsning - så sparer man også høreværn😉
Avatar billede puren Ekspert
18. december 2022 - 23:14 #5
ja det er varme der er oversagen til det og ved forsat brug vil den larme mere og mere og lige pluslig vil den gå ud hvor du efter et par minnutter godt kan tænde den igen men vil gå ud igen...

dit problem er nok ikke helt så slemt som på billede men vi er på vej derhen..
https://images.techadvisor.com/cmsdata/features/3417484/laptop-fan-clogged.jpg

jeg ville aldrig blæse med trykluft ind i computeren da jeg nu har støv, snavs, hår og andre dejlige ting og hvor sætter det sig nu?? ja noget vil komme bagud men ikke det hele....

som #2 er inde på hvis du har mod på det så fjern det selv du kan evt. skrive hvad det er for en mærke og model så kan vi måske hjælpe med at finde en service manual som fortæller dig skridt for skridt hvad du skal gøre og eller så få noget hjælp fra din lokale pc butik. så menget koster det heller ikke mit bud er en 2-300kr
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
19. december 2022 - 10:35 #6
PS. Hvis du åbner din bærbar for at rense blæser, bør du lige hive strøm fra OG fjerne batteri. Komprimeret luft kan skabe kondens og er din laptop tændt kan der ske uheldige ting. Kondens er ikke noget problem, da det fordamper hurtigt, men knapt så fedt i tændt elektronik. Optimalt sprayes luft så der ikke kommer kondens.
Kan du holde let på blæser, renses den også bedre (MIO), da man ikke bare drejer rundt på fanerne + motoren ikke bliver roteret med 2.000.000 RPM (ja, overdrivelse fremmer forståelse) ;)
20. december 2022 - 13:01 #7
Jeg fik skilt computeren ad og støvsuget, samt blæst lidt med komprimeret luft på alle dele i computeren, smat blæseren og det ser ud til og have hjulpet lidt. Den larmer ikke så forfærdelig meget mere. Tak for alle jeres råd.