Avatar billede barth Professor
04. december 2022 - 11:40 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Standardgateway er ikke tilgængelig

Jeg har de seneste uger haft et kedeligt problem. Flere gange om dagen mister jeg min internetforbindelse, og det er ikke udbyder.
På Internetsiden står der sår, at jeg kan køre netvæksdiagnosticering og det gør jeg så. Så nulstiller den kortet wi-fi og viser så standardgateway er ikke tilgængelig. Nogen gange er det så løst, og så virker alt, og nogen gange er det ikke løst, og så virker det ikke.
Nogen gange virker det at jeg genstarter computeren, og herunder sker der nogen gange det, at den blås skærm kommer op med at der er et problem, og at den vil løse det.
Her efter skal jeg genstarte.
Jeg har været i kontakt med HP der har leveret min nye computer, og de har forsynet mig med en ny bios, men det har ikke hjulpet.
Jeg kører Windows 11.
Jeg har også købt programmet Restoro. Det kom op som løsning da jeg søgte på Google. Men det har heller ikke løst det.
Nu håber jeg på hjælp, men hvis der er en der kan hjælpe håber jeg på en enkelt løsning i klart sprog, der ikke er så kompliceret. Jeg er ikke voldsomt teknisk minded.
Jeg vedlægger nogle billeder. https://ibb.co/NFH6RCG, https://ibb.co/3MpBPqn, https://ibb.co/XWLkytN, https://ibb.co/pb7VM18, https://ibb.co/h8Tc92h, https://ibb.co/5xX0cg5, https://ibb.co/sJXXhSf; https://ibb.co/jfZBd9Q
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. december 2022 - 12:16 #1
Der er ikke så mange af dine billeder der er informative - "Resetter netkort" er jo at sidestille med at sige, at en mekaniker kigger på bilen. Der er ingen "data" i billederne, og derfor heller ikke noget at arbejde med.

Jeg kan ikke engang ud fra din fejlbeskrivelse, finde ud af om du kører kablet (i så fald er der problemer med kablet - på det ene billede kan jeg trods alt se at det ikke kan detekteres), eller ren WiFi.

Jeg antager det er WiFi - noget tyder på at den trådløse forbindelse ikke er den bedste. Hvilken WiFi router har du, og hvilket WiFi kort sidder i maskinen? - ganske ofte kan simple problemer løses ved at opdatere WiFi driveren på PC´en med en fra producenten. Det kan også løse kompatibilitetsproblemer mellem enheden og routeren.

Hvor stor er afstanden mellem router og PC? - de må ikke stå lige op og ned af hinanden - så opstår der "interferens" i signalet (ligsom når lyden er skruet alt for højt op på en lille højttaler), men de må selvsagt heller ikke være for langt fra hinanden.

NÅR du har problemet, så prøv fra en kommandoprompt at skrive:

ipconfig /all

Output herfra kan fortælle hvilke værdier der ikke ser ud til at være i orden. Men at den resetter default-gateway, tyder på at DHCP-servicen i din router ikke kan kommunikere ordentligt - enten fordi WiFi signalet er for dårligt, eller din driver ikke er god nok.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2022 - 12:50 #2
Hvis det afhjælper du genstarter pc kan det være driver der er problemet.  Når man lukker pc ned er dele af boot i en for dvale stand der gør at pc booter hurtigere.  Men det kan have den pris at en ikke god driver ikke indlæses korrekt. Jeg mener også man kan deaktivere hurtigstart i strøm styring på sin 11 som i 10. Anden ting man kan prøve er at ændre på strøm styring plan fra balanceret til høj ydelse for at tjekke den vej. I enhedshåndering kan man også under netkortene under egenskaber for disse under strøm styring vælge at Windows ikke må lukke for enheden.
Avatar billede barth Professor
04. december 2022 - 12:52 #3
Hej Ole.
Tusind tak for dit grundige svare.
Undskyld jeg ikke har fået fortalt. Jeg kører trådløst, og har aldrig haft problemer før. Over for min Windows computer er min kones Apple. Hun har ikke problemer.
Afstanden til routeren er vel ca. 1,5 meter. Det er YouSee jeg bruger.
Jeg har heller ikke fået fortalt, at alle mine drivere er opdaterede.
Min Speedtest siger 2 gange 325 Mbps.
Som sagt havde jeg en meget lang samtale med en tekniker fra HP, som endte med Bios opdateringen. Han sagde ok til drivere.
Jeg har kørt ipconfig /all. Her er hvad den siger: https://ibb.co/pQ92jKN Det siger ikke mig noget, men måske kan du læse noget?
Endnu en gang tusind tak for din hjælp og interesse.
Avatar billede barth Professor
04. december 2022 - 13:02 #4
Hej 220661.
Også tak til dig. Som sagt er drivere opdaterede.
Stømstyring står på høj ydeevne.
Jeg har disse netværkskort: https://ibb.co/9gQBz8G Der står de virker korrekt. Hvilket skal jeg forsøge at vælge at Windows ikke må lukke for enheden.
Avatar billede barth Professor
04. december 2022 - 13:58 #5
Hej igen 220661.
Man kan faktisk godt slår hurtigstart fra i 11.
Problemet er blot, at når jeg følger vejledningen om strømstyring, ender jeg ikke med de muligheder som vejledningen viser..........
Avatar billede barth Professor
04. december 2022 - 14:16 #6
Nu ser jeg, at i kontrolpanelet under proceslinie og navigation står:
Hvas er der sjat med værktøjslinjen hurtig start?
Og når man trykker på den kommer man ind i Windows hjælp https://support.microsoft.com/da-dk/windows
Og der synes jeg ikke der står noget om det.
Heller ikke når jeg søger. Så den mulighed eksisterer nok ikke mere.
Avatar billede barth Professor
04. december 2022 - 14:32 #7
Der skulle stå. Hvad er der sket ned. ……….
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2022 - 15:00 #8
Ok. Jeg har ikke fået helt tjek på win 11 endnu da den kun kører som test. Jeg er stadig mest til win 10.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. december 2022 - 15:07 #9
Netværksindstillingerne ser fine ud (Bortset fra at NetBIOS er aktiv - men det er en anden sag der ikke har noget med denne at gøre). Men de er også taget mens du ikke har problemet, ikke?

Netkortet er tilsyneladende et ældre et - og det ser ikke ud til at HP bruger det voldsomt meget... - de har i hvert fald ikke meget info, ud over en supportsag på vel sagtens samme problem som dit...

Lenovo har en nyere driver liggende: https://support.lenovo.com/us/en/downloads/ds544596-realtek-rtl8822ce-wifi-driver-for-windows-10-64-bit-version-1909-ideacentre-aio-3-22ada05-desktop - jeg ville prøve at installere den og se om det gør en forskel. Selv om den er fra Lenovo, dækker den samme hardware, så der er ingen "skade" gjort ved det.

Realtek selv har ikke opdaterede drivere... - men det er ikke spor unormalt - de leverer primært drivere til HP/Lenovo/Dell o.s.v. - som så frigiver dem. Og her er Lenovo trods alt størst...

I øvrigt - afstanden til routeren lyder helt fin. Driveren er det eneste jeg umiddelbart kan komme på - men virker den stadig ikke, ville jeg overveje at finde en USB-WiFi dims at bruge i stedet - noget kunne tyde på det er et "mandags" netkort der sidder i maskinen...
Avatar billede barth Professor
04. december 2022 - 15:28 #10
Hej Ole.
Tak. Skal jeg gøre noget ved NetBIOS er aktiv?
Hvad er en  USB-WiFi dims? Er det noget jeg bør gøre noget ved?
Når jeg går ind på dit link siger den blandt andet:
Find dit produkt
Angiv serienummeret, vælg produkt, eller klik på knappen Find for at finde oplysninger, der er specifikke for enheden.
Så det ved jeg ikke hvordan jeg kommer videre med en ny driver. Håber på din hjælp.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. december 2022 - 19:44 #11
Lad Netbios være - den bruges ikke rigtig i dag, men ét problem ad gangen.

På siden jeg linker til, har du i den øverste af de 2 afsnit, adskildt med vandrette linjer, en der benævner "u4wlg8133us14cmp.exe" - klik på download ikonet længst til højre i sektionen for at hente driveren.

Linket er til den specifikke side om netkort-driveren, så du skal ikke taste serienummer eller andet ind.
Avatar billede barth Professor
04. december 2022 - 22:46 #12
Tak Ole.
Jeg prøver i morgen. Vi har gæster her til aften. Så jeg her ikke tid nu.
Tak for al din hjælp.  Jeg skal nok fortælle om problemet bliver løst.
Avatar billede barth Professor
05. december 2022 - 10:29 #13
Hej igen Ole.
Din vejledning virkede fint. Så nu er den installeret. Spændende om det løser problemet.
Tusind tak igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2022 - 16:13 #14
#13 Det gør det sikkert. Microsoft har sjældent de nyeste og rigtige drivere. De har en driver der (måske) virker, men typisk er forældet. Driver fra hardware producentens side er altid  langt bedre.
Avatar billede barth Professor
05. december 2022 - 17:26 #15
Hej.
Jeg er sikker på at Ole har løst problemet. For første gang længe har jeg i dag ikke haft problemet. Tak Ole.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2022 - 17:37 #16
Læg lige et svar på indlæg med driveren der løste problemet for dig
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2022 - 17:38 #17
Der skulle selvfølgelig stå løsning i stedet for svar
Avatar billede barth Professor
05. december 2022 - 17:58 #18
Jamen det mener jeg da jeg har gjort. ?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2022 - 18:18 #19
#9 Er driveren og #11 en beskrivelse af hvad den hedder. Men op til dig om du vil markere den også som løsning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. december 2022 - 18:19 #20
Det lyder godt at det ser ud til at virke... - lad os håbe det bliver ved :-)

Jeg skal lige annullere min kommentar om NetBIOS - det var en tanketorsk. NetBIOS er  nødvendig i de fleste netværk i dag. Det var en anden funktion jeg tænkte på, ikke bør være slået til i dag (og næppe heller er det ). Så alt er godt :-)
Avatar billede barth Professor
05. december 2022 - 18:22 #21
Jeg har markeret #9 som løsning. Det var Oles link til driver.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2022 - 20:52 #22
Super😊