Avatar billede nemlig Professor
08. maj 2022 - 16:27 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Windows Update fejler

Hejsa. Håber på gode input til løsning af fejl ved Windows Update.
Jeg har en Dell XPS bærbar med Windows 10, 64 bit..
Det er opdateringen, der hedder ”Funktionsopdatering til Windows 10, version 21H1”, som fejler med fejlkoden 0x80070002.
Denne fejl har jeg Googlet og fundet et løsningsforslag med at køre fejlfindingsværktøjet.
Jeg har kørt fejlfindingsværktøjet ”Windows Update”, men det har ikke løst problemet.
Denne manglende udførelse af opdateringen er ret træls, da Windows Update kører i ring – det er en tung opdatering, så det tager langt tid at downloade og installere. Jeg skal have PC’en med på ferie, og den er stort set ubrugelig, da systemet hele tiden er optaget af denne opdatering.

Nogen forslag til løsning?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2022 - 16:45 #1
Har du prøvet at opgradere med opdaterings assistenten fra Microsofts side og derved komme op på 21H2?
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2022 - 16:48 #2
Avatar billede nemlig Professor
08. maj 2022 - 17:08 #3
#1 Den har lige været i gang med at opdatere igen, og det ser ud til, at den nu har sprunget 21H1 over og i stedet prøvet med 21H2. Men den kommer med samme fejlkode, som ovenfor.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2022 - 17:11 #4
Måske du skulle oprette et installations medie som du opgraderer med. Det kan du også gøre fra Microsoft siden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. maj 2022 - 17:11 #5
Når Windows Update laver sådan et trick, så glem at google fejlkoden. Den kan i praksis ikke bruges.

Jeg plejer at finde "KB" nummeret på opdateringen, og hente den manuelt fra Microsoft. Når man så manuelt installerer den, kan man ofte være heldig at opdateringsprogrammet fortæller præcis hvad der er galt - eks. at der er installeret en anden opdatering den ikke er kompatibel med, og som skal afinstalleres først.

Men jeg ville normalt også forsøge mig med 21H2 opdateringen. Siden den også fejler, skal du prøve at hente den til en USB-stick, og boote på den. På den måde kan du opgradere computeren "offline", hvilket den som regel gerne vil...
Avatar billede nemlig Professor
08. maj 2022 - 17:24 #6
Tak for input - der lå også nogle opdateringer til drivere, som jeg valgte at opdatere.
Nu er jeg røget i en blå skærm med stopkoden "PNP_DETECTED_FATAL_ERROR".

Jeg er herefter i gang med en systemgendannelse.....

#4. Mener du en ny installation af Windows10. Hvis ja, vil det så fungere, hvis jeg ikke har produktkoden til Windows10? Mener at Windows 7 var præinstalleret, da jeg for nogle år siden købte pc'en.

#5. Tak for forslaget - jeg ser lige hvad muligheder, der byder sig, når systemgendannelsen engang er på plads.

Jeg tror i øvrigt, at problemerne er opstået efter, at SSD'en var fyldt.
Jeg har fået ryddet kraftigt op, så der nu er masser af plads.
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2022 - 19:02 #7
Ja, en proppet harddisk er sjældent et godt sted at starte, men vi fylder jo bare på😀 System - Programmer, fjern de programmer du ikke kan huske at have installeret. Kør CCleaner og slet hvad du ikke har brug for. Håber det hjælper 😀
Avatar billede nemlig Professor
08. maj 2022 - 21:03 #8
Så er der gode nyheder.
Efter systemgendannelsen downloadede jeg den seneste store opdatering (21H2) og installerede direkte fra Microsoft’s hjemmeside.
Denne opdatering tog over 3 timer, men det lykkedes uden problemer.

Tusinde tak for jeres gode input.