Avatar billede Dbrg87 Praktikant
20. marts 2022 - 20:55 Der er 4 kommentarer

Blokker en hjemmeside

Hvordan blokker jeg en hjemmeside hvor det ikke kan fjernes igen uden at skulle bruge en kode eller noget?
Har prøve igennem router og hosts.. det er jo bare at hente en vpn og så er det ingen blokering..

Og nej det er ikke et barn eller kæreste der ser porno..

Håber i kan hjælpe.. tak
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. marts 2022 - 21:36 #1
Måske misforstår jeg dig, men du kan ikke blokere noget, så det aldrig kan genskabes - hvis man har en kode eller viden om hvordan det gøres.

Men som du nævner kan visse routere blokere for visse adresser.

Du kan også på den enkelte PC rette i filen c:\windows\system32\drivers\etc\hosts (den har ikke noget "efternavn"), og associere DNS navnet med IP adressen http://127.0.0.1/

IP adressen er en speciel adresse der hører PC´en selv til - så den kan aldrig lede dig på internettet.

Det kræver administratorrettigheder at gemme nævnte fil, så her er der en forholdsvis sikker løsning.
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. marts 2022 - 22:19 #2
Det omgår man vel bare ved at skrive ip-adressen man vil på  f.eks

Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. marts 2022 - 22:37 #3
Jada - det gælder alle DNS blokeringer, også dem du finder i routere (og så er der de blokeringer der er intelligente nok til at opløse og blokere IP adressen...)

Men det er alt andet lige mere besværligt at finde en hjemmesides IP adresse, så i mange tilfælde er det rigeligt med blokering.

Desuden kører de fleste hjemmesider i dag med SSL certifikat bundet op på domænenavnet, så mange browsere vil ikke forbinde til en hjemmeside på IP adressen alene - plus at undersider ofte også er knyttet op på domænenavnet, der jo er redirected.

IT kyndige kan altid finde en vej uden om (eks. køre via en node, der ikke blokerer hjemmesiden), men for gennemsnitsbrugeren er det ikke en mulighed.
Avatar billede kulawig Professor
21. marts 2022 - 09:50 #4
Pi hole

burde kunne snuppe den , men hvis brugeren er i stand til at opsætte og bruge en VPN for at komme igennem til siden så er det der du skal starte ... med at degradere bruger til kun at kunne bruge specifik browser og ingen installation af programmer

mvh