Avatar billede Jesper Novice
03. marts 2022 - 15:12 Der er 24 kommentarer

Min skærm virker, men IKKE med min gpu eller mit motherboard.

Kære eksperter. Som jeg prøver at forklare i den lidt kringlede overskrift...
Efter at have brugt min pc flittigt flere dage i træk, kunne jeg pludselig ikke få liv i skærmen. Den melder både "displayport no signal" og "hdmi no signal", både på mit grafikkort og på onboard graffikortet på motherboardet. Jeg har prøvet at tilslutte skærmen til gammel bærbar via hdmi og den virker. Dvs jeg tror fejlen er på enten grafikkort eller motherboard. Når jeg tænder pc'en kommer der lys i grafikkortet og blæserne kører. Der kommer også lys fra motherboardet, lige omkring hvor rammene sidder. De fleste dele er kun få måneder gamle, og har kørt upåklageligt indtil nu.
Er der mon nogen der har et bud på hvad der er galt??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. marts 2022 - 15:34 #1
At GPU og CPU blæsere kører, betyder kun at der er strøm til disse - ikke at motherboard mm. virker.

De fleste stationære kommer med et eller flere BIP når man tænder den. Kommer der noget? - er der andet end blæserstøj der indikerer at noget kører? - en diode der blinker?
Avatar billede Jesper Novice
03. marts 2022 - 15:52 #2
Puha, nu jeg læser dit indlæg, går det op for mig at der IKKE kommer nogen BIP når jeg tænder. Er det motherboard tilbage til forhandleren, eller?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. marts 2022 - 16:05 #3
Forhandler bør se på det før du piller - garanti og reklamationsret osv…
Avatar billede Jesper Novice
03. marts 2022 - 16:07 #4
Jeg er SLET ikke teknisk nok til at pille ved noget. Tænkte mere om der var et eller andet simpelt man lige burde kontrollere, inden man skulle kontakte forhandler og skabe sig :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. marts 2022 - 16:10 #5
Har du bemærket om der tidligere var noget bip, ved opstart. Kom der ét bip, så er det  ok. Men det kan godt tyde på at der er en fejl på enten motherboardet eller grafikkortet. Jeg kan fornemme, at det ikke er en færdigkøbt pc, men en hjemmebygget.
Avatar billede Jesper Novice
03. marts 2022 - 16:28 #6
Jeg er ikke sikker på hvad "tidligere" dækker over?
Computeren har virket upåklageligt i en måneds tid. Den er hjemmebygget, af mig selv men under kyndig vejledning, af en kammerat, der har bygget flere gange selv.
Motherboardet er købt for 1½ måned siden, gpu har jeg haft i 2 års tid, heller ingen problemer hverken i nyt eller gammelt setup. Begge dele fra ny.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. marts 2022 - 16:53 #7
Med tidligere mener jeg bare, mens der stadig kom billede på skærmen.
At der intet billede kommer op på skærmen, hverken ved tilslutning til grafikkortet eller onboard, synes jeg virker som om det er på motherboardet fejlen skal findes.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2022 - 17:14 #8
Når du tester billede fra både onboard og gpu er det så med gpu monteret?
Bundkortet vil prøve at starte op på gpu, så for at teste om gpu er synderen skal det afmontere når du tester. Kobl også andre harddiske fra på nær systemdisken og evt et dvd drev og usb diskefor at fjerne fejl muligheder. Fjerne kabel forbindelse er nok.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2022 - 17:15 #9
En fejlmulighed kan også være en psu der ikke leverer nok strøm.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2022 - 18:04 #10
For at onboard gpu skal virke skal cpu været udstyret med gpu chip og den fornødne driver.
Avatar billede Jesper Novice
03. marts 2022 - 18:07 #11
Mange tak for jeres bud allesammen.
I forhold til tidligere BIP, er jeg næsten helt sikker på at det plejede at komme, men må indrømme at jeg ikke tør lægge hovedet på blokken og sige "100 %".
Onboard er (nu) testet uden gpu sad i maskinen, stadig samme resultat.
PSU er 1050W, så det burde vel næppe være problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2022 - 18:10 #12
#11 Nej sikkert ikke problem med forsyningen. Har du prøvet uden andre diske og dvd drev monteret?
Avatar billede Jesper Novice
03. marts 2022 - 18:22 #13
I forhold til gpu chip, på onboard, går jeg udfra det betyder at cpu skal være med "integreret grafik"? For det er der. Til gengæld har jeg ikke brugt det før, så driveren kan jeg godt være i tvivl om.
Jeg har ikke taget mine diske ud endnu, den løsning forsøger jeg mig med, om et måltids tid :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2022 - 18:24 #14
#13 Du kan søge om din cpu er født med gpu chip.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2022 - 18:29 #15
Er der chip i cpu bør den dog kunne vise billede med den standard driver Windows har. Så der er sikkert noget andet i vejen.
Avatar billede Jesper Novice
03. marts 2022 - 19:21 #16
Har nu fjernet alt andet end systemdisk og prøvet at starte op med skærmen koblet på onboard. Uden resultat.
Satte gpu'en tilbage, og prøvede at sætte skærmen til den, stadig samme resultat.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2022 - 19:24 #17
#18 Lyder som en fatal fejl så 😢
Avatar billede Jesper Novice
03. marts 2022 - 19:45 #18
Det var også dét jeg frygtede fra start, men mange tak for buddene ellers. I det mindste tyder det da på at det er den klart billigste del af motherboard, skærm og gpu  :-D
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2022 - 12:39 #19
Hvis du har en forsyning hvor der er farver på ledningerne i 24 pin stikket, kan du taste om den leverer de rette volt styrker med et multimeter. Mener det skal være sådan:
Sort er stel
Gul skal give 12 volt
Rød skal give 5 volt
Orange skal give 3,3 volt.
Afviger de lavere end de værdier kan forsyningen være skyld i balladen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. marts 2022 - 13:07 #20
Her er et link til et diagram over et stik fra strømforsyningen (psu) til motherbordet.

https://ibb.co/h8nFdcq

Desværre er producenterne mere og mere gået over til ensfarvede (sorte) kabler, således at det er blevet mere vanskeligt at skelne mellem de forskellige ledninger.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2022 - 13:09 #21
#20 Ja men pinout på stikket bør stadig være standard. Så har man dit billede kan det ikke gå helt galt 😊
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. marts 2022 - 14:40 #22
Stikket er det samme - forskellen er "kun" at kablerne alle er sorte, hvilket er med til at besværliggøre, hvilke ledninger der er til hvad. Hvorfor producenterne har været så "geniale" at anvende ensfarvede ledninger, må stå hen i det uvisse.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2022 - 16:06 #23
#22 sikkert kun et spørgsmål om samlet produktionspris 😊.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. marts 2022 - 19:10 #24
#23 Det tror jeg du har helt ret i. Det er det samme nå man køber fek.s. en kaffemaskine, så er der en ledning på sølle 50 cm monteret.