Avatar billede Holm Praktikant
30. januar 2022 - 10:03 Der er 7 kommentarer

Gennemgang af billeder

Efter jeg har skiftet til Windows 11 er jeg begyndt at opleve, at når jeg gennemgår billederne i forskellige springes der billeder over. Eksempel vist jeg har en mappe med 100 billeder. Hvis jeg f.eks. åbner billeder 52 og scorlle frem til billed 53, så er næste billeder der vises måske billed 1 eller billed 74. Jeg kan åbne alle billeder enkelvis, og hvis jeg markerer f.eks. billled 53-58 åbnes de og jeg kan scrolle frem og tilbage. Der ser heller ikke ud til være problemer hvis jeg starter med at åbne billede 1 og scroller igennem alle billeder.

Er der noget der kan hjælpe med løsning på problemet?

Jeg bruger fortsat appen "Billeder" til at se billeder med.
Avatar billede INK Ekspert
30. januar 2022 - 13:13 #1
Er billederne sorteret efter navn eller optagelsesdato? Den almindelige sortering er efter dato. Hvis du har kopieret billeder over (måske flere gange) så kan nogle EXIF data være gået tabt eller optagelsesdato er blevet til den dato du kopierede. Undersøg lige fildato mv. for de nævnte billeder.
Avatar billede Holm Praktikant
30. januar 2022 - 13:44 #2
Tak for svaret.

De er sorteret efter navn og ja de er kopieret mellem forskellige mapper flere gange.

Jeg er typen, der bare forventer tingene fungerer, så er jeg ikke klar over hvad du mener med EXIF data og hvordan man undersøger fildato mv.

Jeg opleverede i øvrigt ikke problemet i Windows 10.
Avatar billede falster Ekspert
30. januar 2022 - 14:31 #3
Som ink er inde på, må du (nok) bruge lidt tid på at kigge på exif-data.

Her er et udmærket gratis værktøj:

https://www.colorpilot.com/exif.html

(Som det også er tilfældet med lydfiler - f.eks. mp3 - gemmes disse metadata i selve billedet og man kommer ud for at diverse programmer sorterer mm. efter disse data i stedet for det gode gamle filnavn.)
Avatar billede INK Ekspert
30. januar 2022 - 14:46 #4
Ved at højreklikke på billedfilen, kan du vælge egenskaber og her se oprettelsesdato, ændringsdato m.v. Hvis alle dine billeder har samme dato og klokkeslæt, så bliver rækkefølgen sorteret efter dato jo lidt tilfældig.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
31. januar 2022 - 19:43 #5
"Jeg er typen, der bare forventer tingene fungerer, " sådan er det desværre sjældent i computerverdenen. Nogle gange er det nødvendigt at lære noget.
Hvis du vil organisere og kigge på billeder kan jeg anbefale
Faststone (gratis) https://www.faststone.org/
eller AcDsee.
Det er avancerede programmer men også fine til bare at se billeder med.
De sorterer som standard billederne efter filnavn, og du behøver ikke at kende noget til EXIF data eller ændringsdato. Derudover har de en masse flere muligheder for redigering hvis man ønsker det.
Men disse programmer kræver også at man bruger lidt tid på at sætte sig ind i dem.
Avatar billede Holm Praktikant
09. februar 2022 - 18:18 #6
Jeg beklager, men jeg forstår ikke helt jeres svar.

Billederne er i mapperne sorteret efter navn og sådan vises de også når jeg åbner mapperne. Det er først når jeg åbner et billede i appen ”Billeder” og vil scrolle frem mellem billederne, at problemet opstår og der nogle steder (ikke alle steder) springes et eller flere billeder over. I min verden burde der scrolles i samme rækkefølge som billeder kan ses i mappen!

Som nævnt er problemet først opstået efter jeg har installeret Windows 11. Der var ingen problemer i Windows 10. Er der er forklaring herpå?

Der skete i øvrigt det, at kort tid efter de tidligere indlæg kunne jeg scrolle uden problemer eller med andre ord når jeg scrollede blev billederne vist i den rækkefølge de er i mappen, men nu er problemet opstået igen uden jeg aner hvorfor.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
09. februar 2022 - 20:43 #7
Problemet er velkendt og kan skylde fx. at filerne er modificeret og dermed har fået en ny ændringsdato. Prøv at google "windows photo viewer do not display pictures in name order" uden anførselstegn og du får maser af diskussioner om dette. Det giver mig anledning til at gentage min anbefaling om at bruge et bedre program til at se billeder som fx. Faststone eller AsDSee.