Avatar billede soenderskov Seniormester
23. december 2021 - 01:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Lenovo myte? erfaringer med opgraderinger?

Hej

jeg prøver at navigere i alle mulige salgs råd fra forskellige salgskanaler.

Flere af disse mener jeg aldrig må købe en kommerciel komputer fra f.eks power. da disse tit er låst og ikke kan opgraderes pga fysiske omstændigheder med special pins og stik og endda egne kabler?
De mener Acer er storslem til at "låse" forbrugeren men også at Lenovo følger godt trop. og også at deres kabinetter er små og uden meget luft så grafik kortene clocker ned automatisk.

Er der nogen der har erfaringer af nyere tid? har nemlig kig på en okay lenovo pc, men vil jo helst ikke "låse" mig fra fremtidige opgraderinger.

Et kig på Lenovo hjemmeside viser jo åbenlyst hvordan de anbefaler at opgradere hvis spil hakker osv, de får i hvert fald skrevet det som om det ingen problem er at opgradere. så har lidt svært ved at finde ud hvad der er sandt og falsk.

Håber nogen kan hjælpe og afklare dette
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. december 2021 - 08:11 #1
"Myter" vil jeg ikke kalde det.

ALLE producenter har model-serier, der ikke er noget værd at købe. Og de fleste producenter har serier der er værd at købe. Og så har de fleste også et væld af modeller i mellemsegmentet.

så det har intet at gøre med det navn der står udenpå - det er kun et spørgsmål om hvad det er for en æske der står foran dig. Og her må man gøre sit forarbejde, og læse producentens specifikationer nøjagtigt - IKKE butikkens, for de udelader ofte detaljer, der ikke er så favorable at reklamere med.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. december 2021 - 08:16 #2
PS - at "låse" for opgraderinger har jeg aldrig hørt om. Men for 5-6 år siden var det populært at lancere maskiner med så lille harddisk, at der ikke var plads til at opgradere... - måske deraf nogle rygter er startet? - det betød ikke at man ikke kunne opgradere, det var bare mere besværligt.

Og så har der historisk været lavet bundkort, der var begrænset af den ene eller anden årsag, men her tror jeg man skal lede langt efter nogen, der ikke kan opgraderes.

Hvis opgradering altså betyder OS, RAM og harddisk, tror jeg det er svært at finde nogen der ikke kan opgraderes. Snakker vi grafikkort, er mange moderne PC´ere i så små kabinetter, at der ikke er nogen udviddelsesslot til et nyt grafikkort. Til gengæld kommer maskinen nok med USB3, der kan håndtere eksterne grafikkort med rimelig hastighed.
I visse bærbare er RAM i øvrigt heller ikke til at skifte, da den er loddet på bundkortet af pladshensyn. Og i ganske få "stationære" PC´ere, er det bundkort fra bærbare der bruges. Jeg har dog aldrig set de kompakte, der ikke kunne skiftes RAM på, i en "stationær".
Avatar billede soenderskov Seniormester
23. december 2021 - 09:58 #3
hmm men dette er en maskine fra power, jeg kan ikke se eller søge den frem på Lenovo hjemmeside så det er lidt svært.

jeg tænker ikke at det er nødvendigt med udvidelses slot til grafikkort, man skifter vel det der sidder i ?

var bare nogle af de lidt større spillere på pc byggemarkedet der udtalte at f.eks Acer har været gode til at lave om på pins, så det kun var komponenter fra dem der kunne bruges, en anden udtalte at den Pc fra Lenovo jeg kiggede på havde et dårligt kabinet med hensyn til luftflow, hvor jeg så sagde det kan vel nemt skiftes det jo ikke det dyreste. Hvortil han svarede at det kunne man ikke pga de kørte med speciel strøm forsyning og kabler.
Han argumenterede også med at han selv havde en Acer hvor der kun var cpu og hdd tilbage og alle delene måtte han smide ud fordi de ikke kunne sælges fordi de ikke kunne bruges af andre ..'

såh er forvirret, er jeg offer for en god gang salgs gas, eller kan denne maskine være et dårligt køn

https://www.power.dk/computere-og-tablets/computere/stationaer-pc/lenovo-legion-t5-r7-26amr5-stationaer-pc/p-1164244/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. december 2021 - 11:20 #4
Hvorfor i alverden kan du ikke søge den frem hos Lenovo?

1. Kopier overskriften "LENOVO LEGION T5 R7 26AMR5" fra Powers hjemmeside.
2. Indsæt i dit søgefelt.
3. Find den første side med resultat fra Lenovo: https://www.lenovo.com/dk/da/desktops-and-all-in-ones/legion-desktops/legion-t-series-towers/Lenovo-Legion-T5-26AMR5/p/99LE9500368

Så har du alle specifikationerne fra Lenovo.

Det er dog ikke 100% den samme model - under overskriften på Powers hjemmeside står det helt eksakte modelnummer, 90RC00GHMW - og den Lenovo viser ser ud til at være 99LE9500368. Men det er samme "familie".

Kabeltilslutninger og luftflow er alt sammen et spørgsmål om at vide, hvilken type hardware man har med at gøre - noget er mere udbredt end andet, og er derfor lettere at udskifte end andet.

Nu skriver du grafikkort kan jo bare skiftes.. - ja, men ikke på kompaktmodeller, hvor det er indbygget på bundkortet. I nærværende tilfælde ser det nu ud til at grafikkortet netop kommer som selvstændig enhed, og at der er 2-4 udviddelsesslots. Det står der ikke en sk.. om på Powers hjemmeside, men det kan ses på Lenovos.

Men om der er salgsgas inde over eller om det er et dårligt køb, skal jeg lade være usagt. Det kommer helt an på hvordan du forventer at bruge maskinen. Kommer du til at skifte komponenter hvert halve år, vil du nok sætte pris på at have et rent selvbyggerkabinet.
Skal du bare spille, og går ikke så meget op i komponenter, vil jeg tro du bliver lige så glad for denne, som for så mange andre. Og så er det vel ikke salgsgas? ;-)
Avatar billede soenderskov Seniormester
23. december 2021 - 13:04 #5
nemlig og så blev jeg forvirret igen når de ikke hedder det samme.

øhm ja du har nogle pointer.

skal bare spille lidt hist og pist og først skifte komponenter når den ikke kan trække et givent spil mere på et tidspunkt. men tænkte ikke at skulle ofre noget de næste 4-5 år :-)

nu skal jeg bare have fundet en okay skærm som passer til grafik kortet.

har fået skaffet 2 gratis skærme meeeen de jo selvfølgelig kun med det der gammel vga stik :-( så ved ikke om det kan lade sig gøre med adapter eller noget eller om det er helt håbløst. i så fald skal jeg have fundet en passende skærm
Avatar billede soenderskov Seniormester
23. december 2021 - 13:05 #6
skrev forresten i mellemtiden til lenovo chat og har fået deres specifikations ark på netop den model i power.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. december 2021 - 14:53 #7
Til at spille på? - så gider du næppe gamle skærme med convertere. Du taber hastighed i begge dele - det setup er mest til kontorarbejde. Men du kan da selvfølgelig starte på den måde...

Som jeg kan læse det, er der 3 DP porte, så du skal have convertere til DisplayPort.

Problemet er bare at det ikke er alle adaptere der virker i alle tilfælde, så du kan hurtigt komme til at købe et par stykker, før du finder dem der virker. Eller du kan være heldig i første hug :-)

Der sidder muligvis en indbygget VGA port - den bør du undgå at bruge, da den ikke kører over det store grafikkort, men kører via det indbyggede chipset på bundkortet.

Kort og godt - jeg ville finde to skærme med DP port, og sætte dem på.
Avatar billede soenderskov Seniormester
24. december 2021 - 01:20 #8
hmm ja nu må jeg se skærmene imorgen når de ankommer om der slet ikke er andre muligheder end vga. ellers må jeg hellere finde en ny med display port