Avatar billede Uvanga Ekspert
10. december 2021 - 22:29 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Kopiere - migrere Drivere fra PC til ny PC

Er der nogen der har erfaring med denne kommando i PowerShell-Admin:
export-windowsdriver -online -destination g:driversdd

Det går faktisk fint med at kopiere alle drivere til USB (g:driversdd)
Hvor skal mappen med drivere placeres i ny PC?
Når drivere er overført til ny PC kører alt det udstyr der kræver disse drivere så automatisk?

Spørgsmålet er aktualiseret af en bekendt der har fået ny PC, og har en printer der er så gammel at installationsdriver er væk, og der findes ikke drivere på nettet. Ideen var så at migrere printerdriver fra den gamle PC.
Printeren har nærmest affektionsværdi, så mit forslag om at købe en ny printer er "No-Go"🤷‍♂️
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. december 2021 - 00:25 #1
Jeg har nu prøvet Double Drive som også kopierer drivere. Dette program er noget hurtigere, i løbet af få sekunder har det kopieret alle drivere.
Måske er der nogen der har erfaring med dette program, input modtages gerne.
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. december 2021 - 01:31 #2
Hvilken Windows version kopieres der fra og til hvilken version skal der installeres. Og er det fra 32bit til 64bit ?
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. december 2021 - 10:06 #3
ad#2 Det er i begge tilfælde Windows 10 - 64bit.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. december 2021 - 10:29 #4
du bør - alt andet lige - lukke pc helt ned efter indlæsning, og lade den starte op med det nye. Ellers er du ikke sikker på, at det virker.
Og der bør være en .reg fil med i det, så reg-db opdateres. Hvis du ser i den, så er der nok også angivet placering af drivere.
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. december 2021 - 11:56 #5
Nu er jeg kommet videre, men når jeg vil restore printer får jeg beskeden:
Det angivne modul blev ikke fundet: *dd.dll*
Hvad gør jeg herfra??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2021 - 14:24 #6
Hvilken printer er der tale om? - jeg vil tro det er en hel del lettere at spore den oprindelige driver, end at få en printerdriver migreret.

Printerdrivere ligger iøvrigt slet ikke med de øvrige drivere, så jeg tvivler lidt på at du kan eksportere med driver-eksport programmer...

Printerdrivere ligger i c:\windows\system32\spool\drivers\... - og så den arkitektur de er beregnet for. Så måske er det nok bare at kopiere driverne herfra...
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. december 2021 - 18:16 #7
ad #6
Det blev dit forslag der løste problemet, dog med et supplerende spørgsmål. Se venligst pkt. 5
Jeg har suppleret med lidt yderlige info jeg fandt på nettet. Med udgangspunkt i dit indlæg:
Add a missing . DLL file to Windows:
    1.  Locate your missing . dll file at the DLL Dump site.
    2.  Printerdrivere ligger i c:\windows\system32\spool\drivers\... - og så den
          arkitektur de er beregnet for
    3.  Download the file and copy it to: "C:\Windows\System32"
    4.  Click Start, then Run and type in "regsvr32 name_of_dll. dll"
    4A. Click Start, then Run and type in  regsvr32 PrintConfig.dll  Then hit enter.

    5:  Når jeg kører Run-kommando:"regsvr32 PrintConfig.dll", får jeg denne
        besked: "Modulet PrintConfig.dll blev indlæst, men kaldet til DIIRegisterServer
        mislykkedes med fejlkode 0x80070005"
        Har det nogen praktisk betydning?? Printer findes ok i mappen:
        System 32\spool\drivers\x64\3 - og printer udskriver ok👍

  For check, Go to
  C:\Windows\System 32\spool\drivers\x64\3
      And check PrintConfig.dll whether exist or not.

Jeg afventer lige respons, men det er dit, som altid gode svar jeg vil markere som løsning👌
Avatar billede claes57 Ekspert
11. december 2021 - 19:01 #8
jf google:
The 0x80070005 error code arises when the Windows access is denied. ... The 0x80070005 error relates to access permissions in Windows, sometimes encountered by users when they are trying to update their Windows or installing a new program, and they don't possess full access permission for certain files.

du skal måske vælge at åbne vindue som administrator, og så køre der. Ved kommandopromt (i win11), højreklik og vælg 'som administrator' - det er nok det samme i tidligere win.
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. december 2021 - 19:24 #9
ad #8 Jeg har lige prøvet dit forslag, men med samme negative resultat.
Jeg har for øvrigt prøvet alle de computer rense  kommandoer jeg kender:
chkdsk c: /r
sfc /scannow
dism.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
msconfig

Men det hjælper ikke. Spørgsmålet er om det har nogen praktisk betydning, printer udskriver jo ok.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2021 - 19:48 #10
* Søg efter den manglende DLL fil på den gamle PC - den må jo ligge et sted. kopier den til den ny PC på samme placering (DLL filer er "Dynamic Link Library" filer, der ligger hvor som helst på PC´en - ikke bare et enkelt sted).
Ser biblioteket du finder den i, ud til at høre til printerinstallationen, skal du nok kopiere hele biblioteket... - til samme placering på den ny PC.

Men igen - hvilken printer er der tale om... - de fleste drivere kan altså findes, og det vil nok være noget lettere end at kopiere driveren fil for fil.
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. december 2021 - 20:01 #11
ad #8 Jeg var lige hurtig nok med tasterne, dit forslag virkede faktisk. Nu er DIIRegister.dll Ok 👍
Så du bidrog også til løsning. Tak for alle indlæg.
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. december 2021 - 20:07 #12
ad #10 Jeg ved faktisk ikke hvad min bekendtes printer hedder, den er jo omkring 25-30 år gammel. Men når jeg følger jeres vejledninger, kan jeg se at driver bliver installeret korrekt på min test PC. Så jeg går ud fra at hvis jeg følger denne procedure, kan jeg kopiere og flytte driver fra gammel PC til ny PC hos min bekendte.
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. december 2021 - 20:12 #13
ad #10 Du skriver "og det vil nok være noget lettere end at kopiere driveren fil for fil"
Men er det ikke kun denne der skal bruges: PrintConfig.dll
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2021 - 23:45 #14
Hvis den vitterligt er så gammel, vil den med 95% garanti køre et af printsprogene PCL, PostScript eller CaPSL (i nævnte rækkefølge). Disse var og er universelle (med undtagelse af CaPSL) - windows har indbygget standard drivere til disse sprog. Mon ikke det er derfor den virker?

PrintConfig.dll er så vidt jeg kan se, en helt almindelig standard print-fil, der installeres automatisk af windows, når der installeres bestemte printere - så nej, den har intet med den specifikke printer at gøre.
Avatar billede Uvanga Ekspert
12. december 2021 - 15:46 #15
ad #14 Det har du nok ret i.
Jeg kan se at efter printer er tilsluttet, findes PrintConfig.dll nu i spool mappen.
I "Tilføj Printer" anvendtes også funktion: "Jeg har en meget gammel printer".
Så alt i alt lykkedes at liv i dyret👌
Avatar billede supportsiden Professor
14. december 2021 - 21:20 #16
Start Printmanagement/Udskriftstyring (Skriv det i søgefeltet)
Dette er IKKE samme som i kontrolpanel
Højreklik på "Udskriftstyring" i manageren, vælg overflyt
Resten gir sig selv.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. december 2021 - 21:40 #17
Intressant... - når man er gammel i gårde og er vant til at løse problemer på "klassisk" vis, er det sjældent man opdager ny funktioner. Men det skal jeg da se på :-)
Avatar billede supportsiden Professor
14. december 2021 - 22:08 #18
Brugte det på et server system hvor det var komplet umuligt at finde en driver til en matrixprinter - ingen problemer
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. december 2021 - 22:38 #19
De fleste matrixprintere emulerer Epson FX-80 eller en af IBM driverne :-) - og resten skal bare have en "grund-driver" inden for deres mærke... - der er mange måder at klare sig på...
Avatar billede supportsiden Professor
14. december 2021 - 22:42 #20
Det kan være rigtigt nok men ikke til den Oki printer det drejede sig om
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. december 2021 - 11:21 #21
En rabiat løsning på printer driver udfordring, kan også være at Clone / Image hele harddisken. fra en fungerende computer, hvor printer allerede er installeret. Både Aomei og Macrium Reflect har programmer til det. Begge programmer er rosende omtalt, og testet i  Alt om Data samt Komputer for alle.
Jeg har testet Macrium Relflect-Image. Virker perfekt, alt er med-Filer, mapper, apps og programmer.👍