Avatar billede Poioc Novice
11. september 2021 - 15:49 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Sammenhæng mellem skærmkvalitet og processorkrav?

Jeg står til at skulle investere i en ny skærm og har læst at skærmens opløsning, respons tid, refresh rate etc. er med til at afgøre kravene der stilles til processoren. Hvis det er korrekt, skal jeg muligvis ud i at udskifte min processor, da den har nogle år på bagen. Derfor vil jeg spørge om dette er korrekt og om der er noget særligt man skal være opmærksom på, ift. at matche skærm og processor?

I tilfælde af at det er relevant, bliver det noget i retning af en 1440p opløsning, der bl.a. kan fås i Samsung Odyssey G5 skærmserien og mit systems nuværende basale info står nedenfor:

GPU/Skærmkort:
•    NVIDIA GeForce GTX 1070

CPU/Processor:
•    Intel(R) Core(TM) i5-6600K CPU @ 3.50GHz
o    Grundlæggende hastighed: 3,50 GHz
o    Sockets: 1
o    Kerner: 4
o    Logiske processorer: 4

RAM:
•    16,0 GB

Systemtype:
•    64-bit operativsystem, x64-baseret processor
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2021 - 16:22 #1
Med det skærmkort, så er der ikke problemer med at trække et par skærme af den type. Cpu laver ikke så meget i spil - Gpu (skærmens hjerne) er på arbejde.

Hvis du ikke har ssd disk til spillet, så kan du muligvis hente lidt tid ved at skifte fra hd til ssd.
Avatar billede Poioc Novice
11. september 2021 - 16:58 #2
@claes57 Jeg undrede mig også over at det skulle være CPU der danner flaskehals ift. en skærm, så det giver fin mening. Og godt at høre at mit GPU ikke er helt outdated endnu.

Jeg overvejede ssd dengang jeg byggede min pc, men syntes at prisen pr gb var for høj, da jeg godt kan lide at have rigeligt med plads på min pc. Men det kunne da være værd at se om prisen er mere spiselig efterhånden.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2021 - 17:31 #3
pris for 500Gb starter ved 400+ kr
https://www.proshop.dk/SSD?f~harddisk-ssd_tilslutning=sata-6-gbs-sata-600&o=1028&pre=0&f~harddisk-ssd_form-faktor=25&pn=5
man kan have flere af dem - da dem på flere tb er ret dyre.
Avatar billede Poioc Novice
11. september 2021 - 18:25 #4
Det er noget helt andet end dengang, det er jo næsten kun en krone pr gb. Men syntes nu heller ikke at prisen for 1TB er så slem, kan se at man kan få dem for 700 +klatører. Det er nok den letteste måde at gøre min pc hurtigere.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2021 - 18:45 #5
der er den gyldne regel: når du har købt en pc, så må du ikke se på priser de næste 12-18 mdr.
Men efter 3-4 år, så er det ok at se på det, man fravalgte pga prisen dengang. 🙂
Avatar billede Poioc Novice
11. september 2021 - 19:39 #6
Ja priserne udvikler sig jo hele tiden, så det lyder som en ret klog regel, så man undgår unødige ærgelser :)
Avatar billede milter Ekspert
12. september 2021 - 10:26 #7
#4.
Du skal lige være opmærksom på, at en SSD ikke vil gøre din PC  hurtigere i selve spillet end en harddisk. Det er kun loadtiden, som bliver hurtigere.

https://techguided.com/ssd-vs-hdd-gaming/
Avatar billede Poioc Novice
13. september 2021 - 18:29 #8
@milter  Jeg syntes stadig at det er værd at investere in SSD men tak for tippet, det er en væsentlig pointe.
Avatar billede milter Ekspert
13. september 2021 - 18:50 #9
@Poioc.
Ja, en SSD som erstatning for en HDD er i langt de fleste tilfælde en god ide. Men mange brugere tror desværre stadig fejlagtigt, at det kan løse alle deres problemer med "hastighed" i spil.
Avatar billede Poioc Novice
14. september 2021 - 17:40 #10
@milter Bare af nysgerrighed, hvis man vil øge hastigheden, er det så GPU'en man skal opgradere?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. september 2021 - 18:58 #11
til spil er det 40% gpu, og 60% human. Dit grafikkort er ok - så hvad mht dine reflekser?
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2021 - 19:02 #12
@Poioc.

Ja, hvis det drejer sig om at få flere FPS og større opløsning i spil, så er det normalt GPU'en, der skal udskiftes. CPU'en kan også til tider være en flaskehals, men så er det som regel fordi, den er meget svag.
Avatar billede Poioc Novice
14. september 2021 - 20:11 #13
@ claes57 Hehe, syntes nu at mine reflekser er ok når jeg spiller shooters, men jeg er bestemt ikke i esports skalaen.

@milter Ja det var fps og opløsning jeg tænkte på. Okay, det giver god mening at det er GPU'en der så skulle opgraderes. Ligenu og her tror jeg at jeg er tilfreds nok med min GPU og CPU, men jeg forestiller mig at jeg kommer til at udskifte begge dele samtidig, når den tid kommer. Men nu vil jeg lige se hvordan det hele ser ud når jeg får min nye skærm leveret.
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2021 - 20:35 #14
@Poioc.
Hvis du også tænker alvorligt på at udskifte CPU, så skal du være opmærksom på, at dit bundkort formentligt ikke understøtter nyere og bedre CPU'er, dvs, CPU'er, som er så meget hurtigere end dit i5-6600K CPU @ 3.50GHz, at det kan betale sig. Dit bundkort kan kun køre med CPU'er, som er bygget til at kunne køre sammen med det.

Søg efte msinfo32.exe på din computer og åbn det. Der vil du næsten helt sikkert kunne finde ud af, hvilket bundkort du har, hvis du ikke allerede ved det. Fortæl os om fabrikant og modelnummer/- navn på det. Uden det er det svært at rådgive fornuftigt om CPU.
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2021 - 20:44 #15
How to open System Information in Windows:

Microsoft Windows 8 and Windows 10 users
Click Start or press the Windows key and type "msinfo32" or "system information" and press Enter.
Avatar billede Poioc Novice
14. september 2021 - 21:15 #16
@ milter Fabrikanten på mit bundkort er MSI og navn/nr. er H170 GAMING M3 (MS-7978).
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2021 - 23:25 #17
Her er en liste over de CPU'er, der kan bruges på dit bundkort:

https://www.msi.com/Motherboard/support/H170-GAMING-M3#support-main-block-qvl

Ingen af dem vil give dig nogen forøgelse af FPS. Den eneste fornuftige måde at få bedre FPS og opløsning i dit tilfælde er en hundedyr opgradering af grafikkortet eller en helt ny maskine :-)

https://www.pricerunner.dk/sp/nvidia-3070.html
Avatar billede Poioc Novice
15. september 2021 - 22:48 #19
@ milter Tak for linksene. Det er alligevel nogle hampre priser, som umiddelbart ikke er særlig tillokkende. Spørgsmålet er så om det bedst kan svare sig at købe en ny færdiglavet pc eller udskifte nærmest alle komponenter i den jeg har nu. Dengang jeg byggede min pc kostede komponenterne tilsammen ca 12.000, og det syntes jeg var dyrt nok, men hvis et grafikkort der vil gøre en mærkbar forskel ligger i det prisleje, så slipper jeg nok ikke så billigt hvis jeg "bygger om", tænker jeg.
Avatar billede milter Ekspert
16. september 2021 - 22:31 #20
Det er nok kun din egen pengepung, der kan afgøre det spørgsmål :-)